חתונה יהודית על חורבות בית כנסת עתיק בן 1500 שנה באיטליה
חתונה יהודית על חורבות בית כנסת עתיק בן 1500 שנה באיטליהצילום: שבי ישראל

לראשונה מזה 1,500 שנים, אתר ארכיאולוגי ובו חורבותיו של בית כנסת עתיק מהמאה ה-4 בעיירה בובה מרינה שבמחוז קלבריה שבדרום איטליה, אירח השבוע חתונה יהודית.

ד"ר רוקה פוגליזה וד"ר איוונה פזולי, שניהם בני אנוסים (צאצאיהם של יהודי איבריה שאולצו להמיר את דתם בכפייה במאות ה-14 וה-15), התחתנו ביום שלישי, 4 ביוני, בטקס יהודי מסורתי, מרגש והיסטורי באתר בית הכנסת, השני הכי עתיק שנתגלה באירופה.

הוריו של פוגליזה הסתירו ממנו את שורשיו היהודיים בזמן שגדל בקלבריה ובארגנטינה. כשגילה את המורשת שלו, הוא החליט לחזור באופן רשמי ליהדות בסיוע ארגון ״שבי ישראל״. פזולי, שנולדה למשפחה קתולית, גדלה עם מספר מסורות יהודיות במשפחתה, אך הוריה מעולם לא סיפרו לה מה מקורן. לאחר שהחלה לחקור את ההיסטוריה המשפחתית שלה, היא גילתה כי יש למשפחתה עבר יהודי ויצאה למחקר מקיף בן שמונה שנים אודות שורשיה שבסופו החליטה לעבור גיור רשמי. גם פוגליזה וגם פזולי, נפגשו בעת שעבדו יחדיו בבית החולים המקומי. הם חיים כיום כיהודים דתיים שומרי מצוות.

החתונה התקיימה בפארק הארכיאולוגי הסמוך לכפר בובה מרינה שבדרום איטליה, שם נחשפו שרידי בית הכנסת העתיק ב -1983 במהלך סלילת כביש. בין הפריטים שהתגלו היו רצפת פסיפס עם אריחים צבעוניים המתארים תמונות של מנורה, שופר, לולב ואתרוג, וכן מבואה מוקפת בחומה שבה ניצב ארון הקודש אשר הכיל ספרי תורה. מרבית הממצאים שנתגלו בו נלקחו לירושלים. פזולי ופוגליזה בחרו לקיים באתר זה טקס חתונה כדת משה וישראל כמחווה לאבותיהם שנאלצו להמיר את יהדותם לפני מאות שנים.

"זו היתה חוויה מרגשת במיוחד לראות את רוקה ואיוונה מתחתנים מתחת לחופה לצד חורבות בית הכנסת העתיק של בובה מרינה", אמר מייסד ויו"ר "שבי ישראל" מיכאל פרוינד, שסייע לבני הזוג בתהליך החזרה שלהם לשורשיהם היהודיים והוזמן לטקס החתונה כאורח מיוחד. "חתונתם מסמלת את הנצח של העם היהודי ואנו מקווים שזה יעורר צאצאים אחרים של יהודים בדרום איטליה לחזור לשורשיהם. הניצוץ היהודי בדרום איטליה ובסיציליה ממשיך לבעור כנגד כל הסיכויים וגם אחרי מאות שנים, ואנחנו חייבים להגביר את מאמצי ההסברה שלנו לבני אנוסים במקום ולעזור להם להתחבר מחדש למורשתם״, ציין.

בנוסף לפרוינד, נכחו בחתונה גם הרב ג'וזפה מומיגליאנו, רבה הראשי של ג׳נובה; הרב אליה ריצ'טי ממילאנו ונאפולי; הרב גד פרננדו פיפרנו, הרב הראשי של פירנצה; וגב׳ נומי די סגני, נשיאת איגוד הקהילות היהודיות באיטליה (UCEI). את החתונה ניהל הרב אומברטו פיפרנו, הרב הראשי לשעבר של נאפולי. עשרות בני אנוסים מכל רחבי דרום איטליה וסיציליה הגיעו לבובה מרינה כדי להשתתף בחגיגות.

על הרקע של צאצאי האנוסים בדרום איטליה מספרים בארגון שבי ישראל: לאחר גירוש היהודים מספרד בשנת 1492 רבים מהם מצאו מקלט בנאפולי, פגליה, סיציליה וקלבריה שבדרום איטליה. ביניהם היה דון יצחק אברבנל, חוקר התורה הידוע, שגם שירת כשר אוצר של מלך ספרד פרדיננד. אולם האינקויזציה הקתולית היתה פעילה גם בדרום איטליה ובמשך שנים, עד המאה ה-17 ומאוד ייתכן שגם לאחר מכן, שרפה צאצאי אנוסים. חרף הרדיפות וההתנכלויות, יהודים רבים שאולצו להתנצר המשיכו במשך מאות שנים לשמור על יהדותם, בסתר והעבירו אותה, או חלקים ממנה, מדור לדור, וכעת רבים מצאצאיהם שהתחנכו כנוצרים קתולים מתחילים לחזור אט אט לשורשיהם היהודים.

שבי ישראל הוא ארגון שהוקם בשנת 2002 על ידי מיכאל פרוינד, עולה מארה"ב, אשר פועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות עם צאצאי יהודים ברחבי העולם. הארגון פעיל במדינות רבות בעולם ומסייע לקהילות שונות, ביניהן צאצאי האנוסים (בספרד, פורטוגל, דרום איטליה, אמריקה הדרומית ומקומות נוספים), היהודים הסובוטניקים שברוסיה, יהודי קאייפנג (צאצאי הקהילה המתבוללת בסין), היהודים הנסתרים בפולין, קהילת "בני מנשה" בהודו ועוד.