פיקוח
פיקוחצילום: תמונה באדיבות אתר פיקוח בניה.

המטרה היא שהמבנה יוקם באופן מושלם ושלא יהיו בו תקלות או ליקויי בניה שונים שחלקם עלולים ליצור סכנת חיים.

מפקח באתר מתחילת הפרויקט

המפקח הוא שותף פעיל ומהותי בכל הליך הבניה. הוא מלווה אותו מתחילת הדרך, החל בסיעור המוחות על מהות הבניה, תכנון נראות המבנה בחלקו החיצוני והפנימי, שלבי העבודה, החלטות על שימוש בחומרי בניה ייעודיים, בחירת קבלני משנה מקצועיים ופיקוח יום יומי על עבודתם, ניהול הפרויקט מיומו הראשון ועד היום שבו המבנה מאוכלס.

הידע המקצועי של העוסקים בפיקוח בניה

פיקוח וניהול בניה מצריכים ידע מקצועי רב בכל תחומי הבניה הקיימים כמו הנדסה, שיטות בניה, תכנון, חישוב חוזקו של כל מבנה ולכן הם משמשים לצורך פיקוח בנושא תשתיות ודרכים, בנייה של מבנים ציבוריים ובניינים למגורים, משרדים מפעלים ועוד.

מפקח בניה הוא החוט המקשר בין עשרות הגורמים המעורבים בהליך הבניה והוא זה שדואג שכל אחד מהגורמים הללו יבצע את עבודתו במקצועיות, ביעילות בהתאם לכל הכללים שנקבעו ועל פי לוח הזמנים שתואם מראש.

בסמכותו של המפקח, לעצור עבודה של קבלן מסוים אם העבודה לא בוצעה כיאות, אם לא בוצע שימוש בחומרי הגלם שנקבעו מראש או מכל סיבה מקצועית אחרת. רק לאחר תיקון הליקויים לשביעות רצונו המקצועית של המפקח, יוכל הקבלן להמשיך את הפעילות.

מפקח הבנייה הוא בעל תארים. תעודות, דיפלומות בכל הקשור להנדסה, ניהול ופיקוח באתרי בניה. לכן הסמכותיות שלו המושתת על מיומנותו וניסיונו הרב, היא מעל כל בעלי התפקידים האחרים.

החשיבה קדימה

אחת הפעולות החשובות ביותר של הפיקוח היא ראיית שני צעדים קדימה ואת כל התמונה בכללותה באופן חד וברור. במהלך הבניה קורה פעמים רבות שפעולות שמבצעים קבלנים בתחום מסוים אינם מתואמות עם קבלנים אחרים, או אינן נכונות מקצועית, דבר היוצר בעיות אקוטיות. מפקח בניה בעל ידע וניסיון רב יודע, רואה דברים לטווח הארוך ולכן ברור לו מראש כי עלולות לצוץ בעיות מסוג זה בשלבים ספציפיים של הפרויקט ולכן הוא נערך לכך מראש ומבצע את השינויים הנדרשים כדי שהעבודה תזרום באופן חלק בכל המישורים.

אחריות על תשלומים לקבלני המשנה

תחום מהותי באחריותו של הפיקוח הוא אישור תשלומים לקבלני המשנה. בהתאם לדרישות העבודה המפורטות בכתב הכמויות מבצע כל קבלן את סעיפי העבודה השונים תוך שימוש בחומרי גלם ותוך התקנת הציוד הספציפי. על פי התקדמות הבניה, מאשר הפיקוח תשלומים בפועל רק עבור הסעיפים שהושלמו או אחוזים מסוימים מתוך הסעיפים שבוצעו באופן מלא או חלקי.

פיקוח בניה הוא התפקיד החשוב ביותר בכל מיזם הכולל הקמת מבנה לכל צורך.