שכרון מעמקים
שכרון מעמקיםצילום: דובר צה"ל

דמיינו לרגע שאתם צוללים עשרות מטרים מתחת לפני המים. בעומק של כמה עשרות מטרים החנקן שבאוויר מתחיל לגרום להשפעה משכרת. אתם מתחילים להיות מסוחררים, החושים שלכם מתכהים ואינכם מסוגלים להתרכז ולבצע כרגיל משימות פשוטות.

עם תחושות אלה מתמודדים צוללי הילת"ם (היחידה למשימות תת מימיות) בכל פעם שהם נדרשים לבצע צלילות לעומקים נמוכים. כדי להכין אותם יותר טוב להתמודדות עם התופעה, הם מתנסים בה בפעם הראשונה בסביבה בטוחה: תא הלחץ שבמכון לרפואה ימית של זרוע הים.

התופעה אותה חווים צוללי הילת"ם מכונה "שכרון מעמקים", והיא נוצרת מהשפעת נשימת חנקן בלחץ גבוה על מערכת העצבים המרכזית. "כל צולל חווה את התופעה בצורה אחרת, ומטרת ההתנסות היא לאפשר להם היכרות עם ההשפעות הפיזיות והמנטליות של התופעה כדי שידעו לזהות אותה במידה ותקרה בזמן צלילה", מסביר מפקד המכון לרפואה ימית, סא"ל ד"ר ינון מצליח.

בתרגיל האחרון הגיעו חניכים בקורס ילת"ם למר"י שבבסיס חיפה כדי להתנסות בתופעה בתא הלחץ. אחד אחד הם נכנסו לתוך התא, וכשהיו כולם בפנים החלו טכנאי תא הלחץ לדחוס את התא באוויר כך שהלחץ עלה באופן מבוקר. הסימולציה דימתה את התחושה בה עלולים הצוללים להיתקל בעת מילוי תפקידם במעמקים.

כשהגיעו החניכים אל העומק המירבי בסימולציה חוו תסמינים של שיכרון המעמקים- כגון טשטוש, חוסר ריכוז וקלות דעת, השפעה המזכירה השפעת שתיית אלכוהול.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"למרות שלא ניתן להתרגל לשיכרון המעמקים, על מנת להדגים לצוללים את ההשפעה של מצב זה אצל כל אחד ואחת, הם קיבלו מאיתנו מספר משימות פשוטות שהיה עליהם לבצע בזמן קצוב תחת השפעתו שכרון המעמקים אותו הפקנו באופן יזום", מספר סא"ל ד"ר מצליח.

ביצוע המשימות לא היה פשוט עבור הצוללים, אך הוא אפשר להם להבין כמה חזקה השפעת החנקן על גופם. "בניגוד לשכרות אמיתית, שכרון המעמקים מתנדף בבת אחת ברגע שמגיעים חזרה לעומק כשלושים מטרים. בשלב זה התפכחו הצוללים לחלוטין והיו מסוגלים לראות עד כמה התקשו בביצוע משימות פשוטות".

תא הלחץ בבסיס חיפה הוא אחד מ- 4 תאי הלחץ המפוזרים בארץ. התא אמנם יכול לשמש כסימולטור המדמה מצב צלילה מתחת למים מבחינות פיזיולוגיות רבות, אך הוא בעיקר מהווה מתקן רפואי המטפל באזרחים וחיילים נפגעי תאונות צלילה, וכן לנפגעים במצבי חירום מסוימים שאינם קשורים לצלילה- כגון חסימת עורק רשתית, אובדן שמיעה פתאומי, הרעלת פחמן חד חמצני, זיהומים חיידקיים פולשניים ("חיידק טורף") ועוד.

"צוות תא הלחץ מקיים כוננות מלאה לאורך כל שעות היממה לטיפול בתא הלחץ, הן לצוללי זרוע הים והן לאזרחים המפונים אלינו מבתי החולים בצפון", אומר ד"ר מצליח.

"אמנם תא הלחץ אינו מכשיר רפואי חדש, אך לאחרונה מגלים עוד ועוד מצבים רפואיים בהם הטיפול בו נמצא יעיל", הוא מסר. "רמת התפקוד הנדרשת מלוחמי הילת"ם כדי לבצע משימות מורכבות מתחת לפני הים היא גבוהה, ועל כן ההדמיות שעליהם לעבור לפני משימות קיצון הן איכותיות ומדויקות בהתאם", סיכם ד"ר מצליח.