חולמים רחוק. אילוסטרציה
חולמים רחוק. אילוסטרציהצילום: iStock

קמתם בוקר אחד עם הארה - אתם רוצים להיכנס לעולם ההייטק. זוהי החלטה טובה בהתחשב בעובדה שזה נחשב היום לתחום הכי משגשג בארץ.

יצא לי לקרוא לא מזמן שהשכר הממוצע לעובדי הייטק הוא 18 אלף ₪ בחודש! עכשיו הגיע השלב המבלבל של בחירת מקצוע, בחירת מוסד לימודים והקורס הרלוונטי עבורכם.

חשבתי לרכז עבורכם כמה טיפים משלב שבו תבחרו את המקצוע המתאים לכם ועד השלב שבו תשתלבו כבר בתעשייה. מעין ייעוץ לימודים מזורז שמתבסס על הניסיון שלי ושל אנשים שאני מכירה. סמכו עליי, המידע הזה שווה זהב והוא ישמש אתכם רבות.

טיפ 1 – בחירת מקצוע בהתבסס על יכולות אישיות

זוכרים שבבית ספר התחלקנו לשני קטבים - הומניים וריאליים? בעוד שההומניים שגשגו במקצועות עיוניים, קיבלו מחמאות על יכולת כתיבה פנומנאלית ותמיד נענו בפליאה כשסיפרו כמה עמודים הם כתבו במבחן. מזדהים? קרוב לוודאי שאתם תצליחו מאוד בתחום השיווק הדיגיטלי.

לעומת זאת, האנשים הריאליים, הם אותם אנשים שמחשבים חישובים מתמטיים מורכבים בראש, הם פורחים במקצועות אנליטיים וכולם קוראים להם האקרים כי הם אלופים במחשבים. אתם מוצאים את עצמכם חלק מהזן הנדיר הזה? מקצועות מעולם הפיתוח יכולים להתאים לכם בול. אתם יכולים לממש את הפוטנציאל שלכם בקורסים כמו פיתוח אתרים, פיתוח אפליקציות, תכנות .NET ואפילו אבטחת מידע וסייבר.

בשנים האחרונות, ישנו סוג נוסף של אנשים שמקבל לגיטימציה ואלו האנשים היצירתיים. אם אתם כאלה, אתם בטח יודעים כי עוד מלידה יש לכם יכולות ויזואליות פנומנליות, אתם רואים את הפרטים הקטנים, אלו שרוב האנשים נוטים לפספס ואתם נתפסים הרבה פעמים בוהים ללא מטרה. זה אתם? אתם תשמחו לדעת שגם אתם יכולים להתפתח בהייטק. המקצוע המושלם שיאפשר לכם לעוף עם הדמיון, הוא אנימציה בתלת מימד. עוד מקצוע נהדר להשתלבות בתחום הוא עיצוב גרפי שהוא מושלם עבור אלו שיש להם חוש אסתי.

טיפ 2 – בחירת מוסד לימוד בהתבסס על המלצות וחוויה אישית

קרוב לוודאי שאם תחפשו ברחבי הרשת את המקצוע שאתם רוצים ללמוד, יופיעו לכם המון מודעות פרסומיות של מוסדות לימודים. בשלב ראשוני, העין שלכם תימשך למקומות ששמעתם עליהם הכי הרבה (לטוב ולרע), אלו שחברים המליצו עליהם, או אלו ששמעתם עליהם כתבה בטלוויזיה. לרוב, המוסדות הגדולים והמוכרים בתחום, יהיו אלו שאתם תחקרו עליהם יותר. לדוגמא, אם תחפשו בגוגל מידע על המקצוע בדיקות תוכנה, המוסד הראשון שיעלה לכם לראש, כי הוא גדול ומוכר בתחום, הוא האקריו.

כנסו לכל אחד מהאתרים של מוסדות הלימוד, השאירו פרטים ודברו עם יועצי הלימודים. תנו להם להתאמץ ולמכור לכם את עצמם. תכינו שאלות שחשובות לכם מראש (מיקום, שכר לימוד, שעות לימוד ועוד). אחרי שאתם מבצעים את כל השיחות, תנו לאינטואיציה שלכם לעבוד בצירוף להמלצות ששמעתם וצמצמו את האפשרויות. אך עדיין אל תקבלו החלטה עד שתיפגשו עם היועצים הפרונטליים. מה שמוביל אותי לטיפ הבא.

טיפ 3 – הגיעו לפגישות הייעוץ

ייעוץ לימודים הוא שלב מאוד חשוב בהליך קבלת ההחלטות שלכם, ואני אסביר לכם למה. כשאתם נפגשים עם היועצים הפרונטליים אתם יכולים לקבל מהם הרבה מאוד מידע על המכללה. לצורך הדוגמא, נניח ואחרי שניפיתם את האפשרויות שלכם, החלטתם ללכת על אחת מהמכללות הגדולות, כדוגמת HackerU שהזכרנו קודם. היועצים הפרונטליים הם הפנים של המכללה. נצלו את ההזדמנות לשאול את כל השאלות הרלוונטיות עבורכם. שאלו אותם שאלות על הקורס, על תנאי הכניסה, ההסמכות שתצאו איתן בסופו, הליך חיפוש העבודה שאחר כך ועוד. זה בעצם זמן קריטי בשלב איסוף המידע ולא כדאי לוותר עליו.

טיפ 4 - שימו לב שישנו חלק פרקטי בקורס

שימו לב, הטיפ הזה אולי החשוב ביותר. אם כבר בחרתם כבר מקצוע, קראתם את הסילבוסים והם לטעמכם, אפילו יש לכם מוסד מועדף, אל תחתמו לפני שאתם מוודאים שהקורס מכיל חלק פרקטי. אם התחלתם לחקור קצת על תחום ההייטק, אתם בטח יודעים שיותר מתואר, פסיכומטרי ובגרות, מה שחשוב זה דווקא הניסיון. בהייטק כבר הבינו, שלא משנה מה הציונים על איזו תעודת בגרות, אלא מה היכולות שלכם. הניסיון שלכם הוא מה שיקנה את המעסיק הפוטנציאלי, לכן חשוב לשים לב שבקורס אתם גם תתנסו בחומר ולא רק תקשיבו למרצה.

טיפ 5 – תוודאו שיש לכם איפה לעבוד עם ההסמכה

אמנם לא הרבה, אבל חלק מהמכללות דואגות לסדר לכם עבודה בסיום הקורס. אין לכם מושג כמה זה חשוב. אף אחד מאתנו לא הולך ללמוד לחינם. אנחנו לומדים כדי שנוכל להתפרנס מהמקצוע שאנחנו רוכשים. מכללות שמקושרות עם חברות הייטק גדולות ויכולות לסדר לכם עבודה, הן ברכה.

לחלק מהמוסדות יש קשרים עם חברות הייטק מסוימות והם מסייעים בקבלה לעבודה של הסטודנטים בסיום הקורס ולפעמים אפילו תוך כדי הקורס. גם אם לא כך המצב, תוודאו שבסופו של דבר עשיתם בחירת מקצוע טובה, כזו שתקל עליכם את הכניסה להייטק ושיש לה ביקוש.

טיפ 6 – תגיעו לשיעורים

בחרתם מקצוע, עשיתם סקר שוק ואפילו בחרתם כבר מוסד לימודים? מעולה. כמו שהבטחתי, אני כאן לתת לכם ייעוץ לימודים גם עד שלב הכניסה לקורס. בגלל זה חשוב לי שתיקחו את הטיפ הזה ברצינות. אני יודעת שלפעמים זה קשה. יהיו קורסים שיהיה קשה לכם קשה לעקוב אחרי המרצה ואפילו כאלה שיהיו קצת משעממים. זה לגיטימי, כל אחד מאתנו מתחבר לדברים אחרים. אבל הנוכחות שלכם בשיעור היא הכרחית להצלחה שלכם. אל תוותרו על זה.

טיפ 7 – נטוורקינג

אתם תלמדו עם הזמן, שזה תופס לכל תחומי החיים אבל בהייטק פי כמה וכמה. תכירו כמה שיותר אנשים וצרו איתם קשר אפילו מינימלי. תגדילו את קהל העוקבים והחברים ברשתות החברתיות, כך שכשיבוא יום ותצטרכו אותם להמלצות, הם יהיו שם בשבילכם. בנוסף, חברות הייטק רבות נוטות לגייס עובדים בשיטת "חבר מביא חבר", כך שככל שהרשת החברתית שלכם גדולה יותר, כך אתם מגדילים את הסיכויים להתקבל למקומות טובים יותר.

טיפ 8 – תישארו מעודכנים

אחד מהדברים שמאפיינים את עולם ההייטק, הוא שהוא תמיד בתנועה. כל יום ישנם חידושים חדשים וזה חשוב להישאר מעודכן עם התנודות של השוק. תקראו חדשות טכנולוגיה, תתעניינו בחידושים החדשים שיצאו ואם אתם יכולים אפילו תבדקו אותו. זה לא רק יעשה אתכם אנשי שיחה טובים יותר, זה גם יעזור לכם להתקדם בקריירה.

בחירת מקצוע בתחום ההייטק היא בחירה נכונה שיכולה לשדרג את החיים שלכם באופן משמעותי, בתנאי שאתם עושים את זה נכון. אני ממליצה בחום לקרוא בעיון את הטיפים ולהשתדל ליישם אותם בחיים במקצועיים שלכם, ולא רק. לפני שאתם הולכים על זה יוצאים לדרך, שימו לב שאתם לומדים במקום שיוכל לספק לכם חבילה שלמה של לימודים, מרצים איכותיים והשמה לעבודה, כדוגמת האקריו שדיברנו עליה קודם.