סניף אגאדיר הכשר בירושלים
סניף אגאדיר הכשר בירושליםצילום: איתן וכסמן

הידיעה על החרם אותו יזמו מספר ארגונים חילוניים נגד מסעדתו החדשה, תפסה בהפתעה מוחלטת את מוריס חזיזה, בעלי סניף 'אגאדיר' הכשר שנפתח לאחרונה במתחם הסינמה סיטי בירושלים.

"עד לרגע זה אני לא באמת מבין מה הם רוצים. סך הכל אנחנו רוצים לא לעבוד בשבת, מכמה סיבות טובות ופשוטות", אומר חזיזה

הפורום החילוני: "להימנע מלקנות ברשת שומרת שבת"

דבריהם הקשים של מנהלי אותם ארגונים חילוניים, אשר הובאו בהרחבה בידיעה שפורסמה בעיתון ובאתר 'כל העיר' השייכים לרשת שוקן שמחזיקים בבעלות גם על עיתון 'הארץ' – הוקעו על ידי רבים, ואף כמעט קשה להאמין שבכלל נכתבו.

"אנו קוראים לציבור החילוני להימנע מלסעוד בכל סניפי הרשת של אגאדיר, ולהעדיף רשתות שלא מפחדות להיות פתוחות בשבת בירושלים", אמר יקי הרץ, מנהל 'הרוב החילוני – חיה ותן לחיות'. "הכניעה של רשת אגאדיר לציבור מצומצם בישראל היא מחפירה ומסמלת התרפסות בפני קולות קיצוניים, לעומת הדרישה של הציבור החילוני לאכול בשבת. חבל שבסניף החדש שלהם בירושלים הם מדירים אוכלוסיות שונות שרוצות להנות ממזון חופשי".

בנוסף לדברים אלו, וחמור מהם, אמר ד"ר רם פרומן, יו"ר 'הפורום החילוני': "חובה על הציבור החילוני בכל הארץ להחרים את כלל סניפי הרשת. אם אנחנו החילונים לא נעמוד על שלנו, בשעה שהדתיים עומדים על שלהם, אז כל המסעדות יעשו את החישובים שלהן ולא יפעלו בשבת בירושלים".

"למה מחרימים אדם שרוצה לשמור על דתו?"

נוכח דברים אלה, ולשמחתם הרבה של חזיזה ותומכיו הרבים בירושלים ובישראל כולה, מגולל חזיזה בחיוך את השתלשלות הדברים: "מאז ומתמיד היה לי חשוב לאפשר לאנשים ששומרים על ההלכה, אשר מסורת ישראל קרובה לליבם, את הטוב ביותר. מסיבה זו, לאחר ששמעתי שרשת 'אגאדיר', הידועה באיכות המזון שלה, פתחה סניף כשר ראשון בבני ברק, החלטתי לנסות להביא את הבשורה גם לירושלים.

"מהרגע הראשון כיוונו הכי גבוה שיש. גם מבחינת הכשרות וההקפדה על כל כללי ההלכה, וגם מבחינת האוכל, השירות, וכיוצא בזה. ההכשר במסעדה הוא מהדרין חלק של מחפוד, וממש לא היה קל להשיג אותו. המשגיחים של הרב מחפוד התנו את מתן הכשרות בפתיחת דלת חיצונית, אשר תאפשר גישה מהרחוב – כדי שאנשים לא יצטרכו לעבור בסינמה סיטי כדי להגיע אלינו, וכך עשינו. אגב, מתחם הסינמה סיטי בירושלים מכיל רק מסעדות כשרות, וכמובן סגור בשבת.

"לצד זאת, לפני כמה שבועות החל קמפיין הכפשה וחרמות מצד כמה ארגונים חילוניים. אני לא חושב שהם באמת מייצגים הרבה אנשים, אבל הם עושים המון רעש. הוטחו כלפינו אמירות כמו: 'אין לכם זכות קיום', 'לא ניתן לכם להיות סגורים בשבת', 'אנחנו נחרים את כל רשת 'אגאדיר' בגלל הסניף שלכם, וכו'. בסוף, תודה לאל, מעז יצא מתוק. לא רק שהחרם לא עבד, ולא שמעתי על חילוני אחד שלא בא לאכול אצלנו בגלל הקריאה לחרם – והרבה חילונים אכן אוכלים פה, בסוף זה רק עבד הפוך – החרם הביא לפה המון אנשים.

"תשמע זה לא יאומן מה שקרה פה בימים הראשונים אחרי הכרזת החרם החילוני על המסעדה שלנו. הגיעו אלינו רבנים, גם כאלה שאמרו שהם בביקור קצר בארץ אבל היה חשוב להם לבוא לחזק. הגיעו ליטאים, חסידים, ספרדים, כיפה סרוגה, וגם חילונים שרצו לחזק ופשוט ליהנות מאווירה מצוינת ואוכל איכותי.

"למה מחרימים בן אדם שרוצה לשמור על אמונתו? לשמור על מסורת אבותיו שקיימת אלפי שנים? אצלי התורה היא מספר אחת. אגב, בקרוב יהיו פה גם בריתות, בר מצוות, וכל דבר שבקדושה, במחירים מיוחדים לאברכים ומשפחות דתיות. בכלל, אני רוצה לומר שאצלנו יש מקום לכולם. במסעדה שלנו הושקעה המון אהבה, ושאיפתי היא שסניף אגאדיר ירושלים יהיה מקום שכולם יכולים ליהנות בו. תמיד חינכתי את הילדים שלי לאהבת חינם, וכשנכנסים למסעדה ורואים את כל צבעי הקשת - לדעתי אין יותר מרגש מזה. עם ישראל הוא עם אחד.

"ולגבי הארגונים החילוניים", מסכם חזיזה, "שקוראים להחרמתנו, אני רוצה להודות לה' על הכל ולומר שאנחנו רק מתחזקים מכך. ממש כמו שנאמר: 'וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ'. אשרינו שתוקפים אותנו בגלל דברים כאלה. אשרינו שנתפסנו על דברי תורה".

מבעלי 'אגאדיר', איתן טרבלוס, נמסר: "לכולם מגיע לאכול אגאדיר".

מתוך אתר הידברות