כנס "מחוברים" ה-1
כנס "מחוברים" ה-1צילום: כנס "מחוברים" ה-1

עשרות סטודנטים השתתפו השבוע בכנס "מחוברים" ה-1 שמטרתו להצמיח מסגרת ללימוד התורה בשנות האקדמיה.

הכנס התקיים במרכז האקדמי לב, בשיתוף פעולה של מספר תכניות בתי מדרש לסטודנטים דתיים מרחבי הארץ, הפועלות בימים אלה לאיחוד כוחות במטרה להעלות לתודעה הציבורית את חשיבות לימוד התורה בשנות האקדמיה.

"התכנסנו כאן היום, סטודנטים מרחבי הארץ, מתוך מטרה אחת. בשגרה כולנו עסוקים ועמוסים ובכל זאת, אנחנו רוצים ושואפים להמשיך וללמוד תורה. לא לתת לשגרה לשחוק אותנו", אמר אליה מימון, סטודנט למשפטים באוניברסיטה העברית.

הוא הוסיף, "בשנים שעברו עסקנו בתורה, בישיבה או במכינה, כל אחד במקומו. משם יצאנו ללימודים האקדמיים לרכישת מקצוע והשתלבנו בחברה סטודנטיאלית, שלא תמיד רואה מול עיניה את 'קרבת אלוקים' כמטרה עליונה. אתגרי היומיום והעומס הלימודי, מקשים מאוד על היכולת לקבוע מקום משמעותי לתורה בתוך מירוץ החיים. ב"ה זכינו ובתקופה האחרונה הקב"ה זימן לנו תכניות מגוונות שנועדו לאפשר לנו להמשיך ולצמוח, ללמוד בחבורה מגובשת, להעמיק את העולם הרוחני, ובעיקר להישאר מחוברים".

לפתיחת הכנס הגיע יו"ר הבית היהודי, ח"כ הרב רפי פרץ שנפגש עם ראשי תכניות מרחבי הארץ המלווים בוגרי מוסדות הציונות הדתית לאחר יציאתם לעולם האקדמי ופועלים לשימור וחיזוק עולמם הרוחני.

במפגש הוצגו נתונים שנאספו ע"י מארגני הכנס לפיהם רבים מבוגרי מוסדות הציונות הדתית מתרחקים מהעולם הדתי בשנות הלימודים האקדמיים, בשל חוסר ליווי והכוונה תורניים בשנים אלו.

במפגש השתתפו ראשי בתי המדרש מרחבי הארץ: 'שילובים' הר ברכה, 'חי רועי' עלי, 'עוז לחיים' קרית ארבע, 'הקהילה הישיבתית לסטודנטים' חלוצה, 'בית המדרש הקהילתי' גבעת שמואל, בית המדרש במרכז האקדמי לב, 'שבילי נעם', 'אורות אלירז' ו'מעלין בקודש' ירושלים וישיבת 'נצר מטעי' באריאל.

יעקב וינברגר, מנכ"ל ישיבת הר ברכה, המפעילה כ-20 שנה את תכנית 'שילובים', סקר את הניסיונות שנעשו לאורך השנים בעבר להנעת מהלך לתקצוב פרויקטים אלו, שעד היום לא התקדמו משמעותית.

הרב מאיר נאמן, ראש בית מדרש 'שבילי נעם', קרא ליו"ר הבית היהודי לקחת אחריות ולהניע מהלך בציונות הדתית שירבה תורה גם בשנות האקדמיה. "צריך לחדש תנועה בציונות הדתית. אנחנו מכריזים שמפה תצא תורה גדולה, תורה חדשה ואמיתית תצא. התורה מעוררת בנו אור בכל מקום שאליו נגיע. יש שחושבים שבישיבה אתה צריך להיות צדיק ולמדן, אבל אם יצאת מן הישיבה ויתרת. אנחנו לא ויתרנו. גם כשיוצאים מהישיבה, לא מוותרים על קדושה על צדיקות, על למדנות, דעתי עליה".

במפגש חתמו ראשי התכניות על מכתב הקורא לראשי הבית היהודי לקחת אחריות על הסוגיה, ולתת מענה תקציבי ראוי לביסוס והרחבת תכניות ליווי תורני לבוגרי ישיבות ומכינות בשנות הלימודים האקדמיים.

ח"כ הרב פרץ אמר בסיום הערב: "אני חווה את הסוגיה הזו מקרוב דרך הבוגרים שלי במכינה, ואני חושב שמה שאתם עושים זה דבר חשוב ביותר. לגדל אנשי מעשה שפועלים מתוך תורה, אני רואה בזה דבר עצום. תורה צריכה לחזק את הכל וממנה הכל צומח. זה הדבר הבא שצריך לחדש קומה בציונות הדתית. זה מסוג המפעלים שחובה על הציונות הדתית לדחוף ולקדם".

בכנס הועברו שיחות ושיעורים ע"י הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה, הרב יוסף צבי רימון, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, הרב מאיר נאמן, ראש בית מדרש 'שבילי נעם', פרופ' יונתן הלוי, מנכ"ל משותף במרכז הרפואי שערי צדק, וזיו אלול מנכ"ל fyber. הכנס נחתם בהופעה מיוחדת ומרוממת של אהרן רזאל.