יצחק בריק
יצחק בריקצילום: עדן מולדבסקי, משרד הביטחון

חודשים רבים חלפו מאז פרסום הדו"ח של אלוף (מיל') יצחק בריק, נציב קבילות החיילים לשעבר. במסמך המקיף שפרסם ערב סיום תפקידו הזהיר כי צה"ל לא מוכן לעימות צבאי נרחב.

דבריו ספגו ביקורת קשה מצד הפיקוד הבכיר, שהדף את הטענות, ואולם בריאיון מקיף לטל לב רם הוא מודה: בתוך המערכת הלך הרוח שונה לגמרי.

בחלק הראשון של הפודקאסט הצבאי 'פק"ל לב רם', שוחח טל לב רם עם בריק על הפגישה שקיים עם סגן הרמטכ"ל אייל זמיר, שהיה אלוף בצה"ל במהלך כתיבת הדו"ח, ובה, לדבריו, לא היה כל דיון על העובדות שהציג בדו"ח: "זמיר אמר שהוא מקבל את העובדה שאנחנו בבעיה קשה. הוא קרא את הדו"ח, רשם את ההמלצות שלי והתחיל ליישם אותן. כנ"ל גם לגבי הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהבין את הבעיה עוד כשהיה סגן הרמטכ"ל".

עוד מספר בריק כי הוועדה שערכה את הביקורת על הדו"ח שלו, ועדת אילן הררי, הודתה בפניו שהוא צודק. "מבקר צה"ל, הררי, אמר לי שהעובדות הן קשות", אמר בריק, שהדגיש כי "הררי הוא מינוי של הרמטכ"ל וכפוף לו - כך שבאופן טבעי הוא לא יכול היה לומר שהצבא לא מוכן למלחמה".

בריק טוען בתוקף כי נדרש טיפול משמעותי בתרבות הארגונית של צה"ל: "אם הצבא לא ילמד לקבל ביקורת ולא יתעסק בבעיה עצמה - אלוהים ישמור", אמר, ושב על האזהרה כי המערכה הצבאית הבאה תהיה קשה יותר מכול קודמותיה.

"המלחמה הבאה תהיה הקשה ביותר בתולדות ישראל. כל יום ייפלו בין 1,000 ל־2,000 טילים במשקל שיכול להגיע ל־100 ק"ג לטיל ועם יכולות כיוון מדויק", הוא הזהיר, והוסיף כי גם חבל יהודה ושומרון יהפוך לחזית עם אלפי אנשי תנזים חמושים שייצאו מהיישובים הפלסטיניים ויירו לכל עבר. "נצטרך יחידות חי"ר בכמה חזיתות וכרגע אין לנו אפשרות כזו", סיכם בריק.

ומה בזירה המדינית? על פי בריק המצב בה חמור אף יותר. "אני מגיע לחברי קבינט, עובר אחד אחד, יושב עם כל אחד שעה - ומסתבר לי שהם לא מכירים את הצבא", אמר, "אלה האנשים שמקבלים את ההחלטות הגורליות - והם לא יודעים כמעט שום דבר". בריק סיפר כי בישיבותיו עם חברי הקבינט הוא לא נתקל בהתייחסות רצינית. בסופו של דבר, אמר, הרצון העיקרי של שרי הקבינט הוא להתקדם בפוליטיקה.

למרות ההתקפות הקשות, האמירות ברשתות החברתיות שרומזות על חוסר שפיות והדיבורים על כך שטראומות מלחמת יום הכיפורים צרובות בו עמוקות, האלוף בריק לא ויתר על חשיפת האמת שלו על אודות הבעיות המרכזיות שבהן לוקה הצבא: "רבים דאגו לשלומי ופחדו שאחטוף שבץ או התקף לב כי אין הרבה אנשים שעמדו באומץ ובנחישות מול מערכת כל כך גדולה.

''עברתי הרבה בחיים וראיתי מה קורה למדינת ישראל כאשר היא אינה מוכנה למלחמה. אני עושה דבר נכון לעם ישראל - כדי שאחרי זה לא נספור את האבידות שלנו".