שריפה בעוטף עזה
שריפה בעוטף עזהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

טרור הבלונים ממשיך לפגוע בשדות, בחקלאים וגם במורל של תושבי עוטף עזה.

אדמות קיבוץ ניר-עם לא בערו בגל הנוכחי, אבל בעיקר כי התושבים פשוט התייאשו מלגדל את החיטה עד להבשלתה.

עופר ליברמן, האחראי על החקלאות בקיבוץ ניר עם מספר לערוץ 7 כי "השנה יצאה המלצה של משרד החקלאות לפיה פשוט לקצור את החיטה מוקדם לשחת ותחמיץ כשהיא עוד ירוקה והמדינה פיצתה אותנו על הפרש המחיר לו היינו קוצרים חיטה רגילה. עשינו את זה על כל השדות שלנו לשמחתנו והגענו למצב שלא היו כאן שריפות".

בלוני הטרור מרצועת עזה ממשיכים להגיע לאזור. "הם מגיעים, כי הבלונים זה משהו שאי אפשר לכוון אותו, אבל אין להם מה לשרוף. מבחינתנו זה הציל אותנו, כי זה חלום בלהות להיזכר מה היה כאן לפני שנה".

הוא גם רואה בעיניים כלות את חבריו ביישובים הסמוכים. "זה מאוד כואב. בשישי ושבת האחרונים הפלסטינים החליטו שהם מעלים מדרגה ושיגרו המון בלוני תבערה. הם פועלים לפי כל מיני אמות מידה שלהם - כן נכנס כסף קטארי או לא נכנס, כן מפחיתים להם אזור דיג או לא - לפי זה הם מחליטים כמה בלונים לשלוח. בסוף השבוע, קצת דרומה מכאן, היו הרבה יותר שריפות מאשר בשבועיים האחרונים. כואב לנו הלב לראות את זה".

ליברמן מרגיש שהממשלה זנחה את תושבי עוטף עזה. "קטנותי מלתת המלצות לראש הממשלה או לשר הביטחון כי אני מניח שיש המון מידע שאנחנו פחות נחשפים אליו ויודעים אותו. התחושה שלנו כאן שמחודש מרץ 2018 ועד היום אנחנו בסוג של מלחמת התשה, עם כסף קטארי או בלי כסף קטארי. מצאו גם מילה מכובסת לתאר את זה: סבבים. זה מתיש ושוחק ואני לא רואה שום פתרון באופק.

''אנחנו כבר שנה וחצי בסיפור העצוב הזה. משפחות בקיבוץ מתחילות להרגיש שזה לוחץ עליהן מאוד ולצערי שתי משפחות עזבו אותנו בגלל המצב הזה. אני לא יודע מה צריך לעשות, אני כן יודע שאי אפשר להמשיך כך. זה לא נורמלי, ודאי מבחינת ילדים קטנים, לנהל חיים כאלה".

"אני באמת חושב שזה מצב לא הגיוני. בלון עם מטען חבלה מתפוצץ בתוך הקיבוץ על הדשא ואין שום דרך להתגונן מפני זה. יורד בלון מהשמיים, בלי שום התרעה נוחת על הדשא, מתפוצץ ומותיר חור. אנחנו צריכים לתת לזה את הפתרון. נראה לי שאנחנו בסדר עדיפות אחרון מבחינת ממשלת ישראל ועצוב לי שזה כך ולא שמים אותנו בראש סדר העדיפויות", הוא מוסיף.

הפסימיות עוטפת אותו כשהוא נשאל האם הבחירות הבאות יכולות לשנות את המצב. "אנחנו כבר ציניים. אני לא יודע מי ייבחר, אבל רוב הסיכויים שזה יהיה עוד מאותו דבר. בשורה התחתונה גם שר הביטחון הקודם וגם ראש הממשלה שמחזיק בתיק הביטחון, לא הצליחו לפתור את הבעיה והאזור הזה במלחמת התשה קשה".