רמת טראמפ
רמת טראמפצילום: מתי שטרן, שגרירות ארה״ב בירושלים

ברמת הגולן התקיימה היום (ראשון) ישיבת ממשלה מיוחדת לציון הקמת היישוב 'רמת טראמפ' על שמו נשיא ארצות הברית.

לא מדובר ביישוב חדש לגמרי, אלא ביישוב קיים שעל בסיסו עתידה להיות התפתחות נרחבת.

איציק צרפתי, מי שהיה מנכ"ל 'היחידה למען הגולן' שפעלה בשנים האחרונות לקידום הכרה בינלאומית באזור וכיום יועצו של חבר הכנסת צבי האוזר, אומר לערוץ 7 כי "יש לברך כל יוזמה להרחבת ההתיישבות בגולן. הבעיה היא שמה שנעשה היום זה גזירת סרט או תרגיל יחצ"ני ולא יותר מזה. כי לא באמת מקימים יישוב חדש, אלא לוקחים יישוב קיים ומשנים את השם שלו".

לדבריו, החלטת הממשלה בנושא ריקה מתוכן. "המטרות הן על הנייר. רוב הציבור מכיר את החלטת הממשלה להקים יישוב על שם הנשיא טראמפ, אלא שבפועל הוא לא מכיר את חוות הדעת המשפטית שיצאה בעקבות ההחלטה הזו ומספרת את הסיפור האמיתי".

"לא הוקצה שום תקציב להקמת יישוב חדש, לא ביצעו שום תהליך תכנוני כדי להקים יישוב חדש ואפילו אין מיקום רשמי ליישוב. הדבר היחיד שכן עשו הוא להחליט על שם, לכבודו של הנשיא טראמפ. עשו אירוע עם מצלמות, אבל אין באמת יישוב חדש. רוב הציבור שמע על כוונה להקים יישוב חדש ובפועל מדובר ביישוב קיים, שהוקם אי שם בסוף שנות ה-80 כדי לאכלס עולים מברית המועצות. הוא לא כל כך הצליח ועכשיו פשוט ממחזרים אותו, נותנים לו שם חדש ומספרים לנו שהוא יאוכלס אי שם, מתישהו", מוסיף צרפתי.

הוא אף מחדד את הדברים. "לא נעשו שום צעדים אמיתיים בנושא, מעבר להחלטה של ועדת השמות לקרוא יישוב על שם הנשיא טראמפ, הכנת שלט יפה וזה הכל. ראיתי את התמונות של הדחפורים שעובדים בשטח ואנשים עלולים לטעות ולחשוב שהבתים מחר או מחרתיים יקומו. בפועל, מדובר בדחפורים שהכשירו את השטח לקראת הטקס ולא להקמת היישוב".

אז מה צריך להיעשות כדי שהיישוב יתפתח? "מה שהממשלה צריכה לעשות זה קודם כל למצוא מקורות תקציביים ולצאת להליך תכנוני. מדובר בהליך מורכב, שבסופו של דבר ייגמר בהקמה של יישוב. השאלה היא אם בסוף נראה עוד בתים על הקרקע".

צרפתי קורא לממשלה לתכנן ולהוציא אל הפועל תכנית התיישבות רחבת היקף לאזורן. "מה שהגולן צריך זה הרבה יותר מעוד יישוב שבסוף יהיו בו מאה משפחות. בגולן יש 25 אלף ישראלים נכון להיום, 52 שנים מאז שישראל שולטת בגולן. האזור צריך תכנית חירום לאומית להכפלת ההתיישבות היהודית והמפתח לכך הוא העיר קצרין. אין סיבה שהיא לא תהפוך להיות מנוע צמיחה של רמת הגולן עם מקומות תעסוקה והיצע דיור רחב. רק תוכנית כזאת, שתסתכל על הגולן כמכלול, תביא שינוי שדרכו המדינה תאותת שאנחנו נמצאים בגולן כדי להישאר".

"ההכרה האמריקנית, עם כל הכבוד לה, לא היתה המטרה. היא כלי נוסף שניתן לממשלת ישראל כדי ליישב את הגולן ולסתום את הגולל סופית על כל רעיון של נסיגה מהגולן. זה ייעשה רק על ידי התיישבות, לא על ידי טקסים, אמירות וניירות", הוא מסכם.

נאום ראש הממשלה בהסרת הלוט ב"רמת טראמפ"לע"מ