חוג התנ"ך
חוג התנ"ךצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח הערב (ראשון) את חוג התנ"ך ה-25 של מיזם 929, המציע קריאה קבועה בתנ"ך מזווית חברתית ישראלית.

המפגש הוקדש לזכרה של נחמה ז"ל, רעיית הנשיא שליוותה את חוג התנ"ך מיום היווסדו, והוא עסק ב"מקומו של התנ"ך בחברה הישראלית".

האירוע התקיים בהשתתפות הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי, ד"ר מיכה גודמן, עדי אלטשולר מייסדת "כנפיים של קרמבו", משפחת ריבלין, נציגי עמותת "אור למשפחות שכולות" וראשי קבוצות הלימוד של 929 מרחבי הארץ. במהלך המפגש ביצע יוני רכטר משיריו "שיר אהבה סטנדרטי", "עד מחר" ו"שיר נבואי קוסמי עליז".

"הימים האחרונים הם מהקשים שידעתי אני, ושידענו אנחנו כמשפחה", פתח הנשיא והוסיף: "אמנם ידענו שהפרידה עלולה לבוא, ועדיין, כשבאה, עמדנו מולה ריקים והלומי כאב. אבל הימים האחרונים הם גם מהעוטפים והאוהבים ביותר שידענו. האהבה שחשנו אני וילדיי, האהבה שחשים רבים מאזרחי ישראל לנחמה שלנו, חזרה אלינו במלא הדרה וכוחה. הקיפה אותנו בחיבוק חם. אין לי ספק שרוחה של נחמה תמשיך ותלווה אותנו גם בחוג התנ"ך הזה, כי הרוח כפי שנלמד הערב, היא קרוב לוודאי התנועה החזקה ביותר בטבע".

"'אין אדם שליט ברוח לכלוא את הרוח' (קהלת ח', פס' ח') אמר קהלת, החכם מכל אדם", המשיך הנשיא: "למרות שמשחר האנושות היו רבים שניסו ורבים שעדיין מנסים, אין דבר מאתגר יותר ומרדני יותר מרוח חופשיה. החירות לחשוב, ליצור, לרענן ולסחוף. כל ניסיון לרדות ברוח מנוגד לתכונותיה הפיזיקליות. כשכולאים את הרוח, לא משתיקים אותה, אלא להיפך. סערתה הפנימית מתעצמת והיא חוזרת אל מקורה חזקה שבעתיים".

"בספר שמואל נושבת בדיוק הרוח הזו. שמואל הוא נביא מתהלך. הוא יוצא מן המשכן, ומפיץ את הרוח לארבע כנפות הארץ, שמואל מנהיג את ישראל תוך כדי תנועה", אמר הנשיא: "אצל שמואל, הרוח כבר לא שוכנת רק בשילה, ומשב רוח טוב ורענן עובר בכל ישראל. שמואל הוא איש הרוח המעורב, הפעיל. בהשראתו צולחת הרוח תחילה על שאול, "וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים" (שמואל א' פרק י'). ולאחר מכן כאשר סרה הרוח מעם שאול, הרי שהרוח הטובה, 'רוח ה'' שורה על חברו ויריבו דוד. זו תורתו של שמואל, וזו תורת הנבואה בישראל, נבואה מעורבת, רוח פעילה".

הנשיא ציין לסיום את נוכחותם של ראשי קבוצות הלימוד של 929 מרחבי הארץ: "הערב יושבים איתנו כמאתיים אנשים שקיבלו על עצמם לצאת מד' אמותיהם, ולאפשר לרוח להוסיף ולנשוב בארץ. להצית את אש הרוח ברחבי מדינת ישראל והעם היהודי. נכסי התרבות והרוח שייכים לכולנו. יש לבטל את המחיצות, ואת הקירות, כדי לאפשר לרוח לנשוב, לאור להיראות. אני מקווה כי קבוצות הלימוד שאתם מקימים יעבירו את בשורת הרוח את אהבת הלימוד מהגִלגל, דרך מצפה, ומשם לתל אביב, וחיפה, ולכל מקום ומקום בארץ ישראל".