נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס בצהריים (שני) לאמירות שהושמעו לאחרונה כלפי מערכת המשפט מצד שר המשפטים אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו.

ריבלין נאם בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם. ''רשויות השלטון המחוקקות, המבצעת והשופטת הם אבני היסוד והיסודות של הדמוקרטיה הישראלית", אמר ריבלין בטקס בבית הנשיא.

הנשיא קרא למנהיגי המדינה להיזהר בלשונם בנוגע לרשויות ולחוקים. "חובתנו, חובת כל שוחרי עתידה וטובתה של מדינת ישראל לכבד את חוקי המדינה ואת סמכויות הרשויות", הדגיש ריבלין. "חובה זאת נמדדת במעשים וגם במילים שבוחרים אזרחי ונבחרי הציבור של המדינה ומנהיגיה, בהם גם אני".

"ראוי שמילים ייבחרו בכובד ראש וקפידה במחשבה תחילה מתוך מחויבות לשמירה על יסודות הבניין הלאומי. ב-1953 ניתנה לראשונה הצהרת אמונים של שופטי ישראל. לפני כן חוקקה הכנסת וקבעה ששופטי ישראל יצהירו אמונים מול נשיא המדינה.

''בן-צבי היה נרגש ואמר: 'המשפט הוא אחד משלושת המוסדות ועמודים התווך שהמדינה נשענת עליו. גדולה האחריות על מניחי היסוד כי היסוד קובעים את אופי המוסד כולו והם קובעים דוגמא לשאר'". ריבלין הזכיר כי בן צבי, הנשיא השני, הביע תקווה שהמשפט "ימשיך ללכת בדרך זו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שנאם בטקס הממלכתי בבית הנשיא, אמר לריבלין ''אני שותף לראייתך אדוני הנשיא על המרכזיות והחשיבות של בתי המשפט בחיינו הלאומיים והדמוקרטיה שלנו. כמובן שפסיקות בית המשפט מחייבות את כולם. אבל גם האיזון בין הרשויות זה היסוד של הדמוקרטיה המודרנית ואני איני שוכח לא את התפקיד ולא את החשיבות של בית המשפט לרגע''.