מערער על מנהיגות נתניהו
מערער על מנהיגות נתניהוצילום: גילי יערי, פלאש 90

חבר הליכוד אורי פרץ עתר לבית הדין של הליכוד בדרישה לקיים בחירות מקדימות לראשות הליכוד ולרשימה לכנסת לפני הבחירות החדשות ולא להקפיא את הרשימה כפי שנקבעה בטרם הבחירות הקודמות.

בראיון ליומן ערוץ 7 פורס פרץ שורת טיעונים כלפי התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו כמנהיג הליכוד, אך גם כלפי חוקיות ההחלטה להקפיא את מבנה הרשימה לכנסת הבאה.

"גם בבחירות הקודמות היו אמורות להיות בחירות לראשות המפלגה, וכשמגיעים שוב לבחירות נוספות, אחרי שראש הממשלה לא הצליח להרכיב את הממשלה, שוב מתעלמים מחוקת המפלגה שמחייבת בחירות", אומר פרץ המציין כי ההסבר לכך שלא היו בחירות להנהגה טרם הבחירות הכלליות הקודמות הוא שלא היה מתמודד מול נתניהו ומשום כך לא היה טעם לקיים בחירות שיעלו סכומי עתק ללא מתמודדים.

כיום, הוא משוכנע, התחושה אחרת: "היום זה לא ברור. היום גם בתוך מתפקדי הליכוד התחושה היא שצריך ללכת לבחירות לראשות. דרוש דם חדש למפלגה. נראה לכולם שהליכוד הוא רק נתניהו אבל הליכוד היה לפני נתניהו ויהיה אחריו".

בכתב העתירה, שהוגש על ידי עורכת הדין ריטה פרייס, נכתב בין השאר כי "הטלטלות הפוליטיות של הימים האחרונים לצד ההליכים המשפטיים התלויים ועומדים כנגד יו"ר התנועה המכהן, אינן מבטיחות כי הוא הנציג המתאים ביותר להוביל את התנועה הגדולה בכנסת ולהקים ממשלה".

עוד נכתב בעתירה בלשון חריפה אף יותר כי "יו"ר התנועה המכהן ביצע לאחרונה מהלכים פוליטיים שגרמו להחלשת תנועת הליכוד, ואם לא די בזאת, הרי שמעל ראשו מתנופפת חרב השימוע ביחס לתיקים הפליליים התלויים ועומדים נגדו. אדם שכזה אינו ראוי עוד לשמש כיושב ראש התנועה הגדולה בכנסת".

על האמירה הבסיסית של אנשי הליכוד ולפיה המפלגה, בניגוד למפלגת העבודה, אינה "עורפת" את ראשי ראשיה ובכך ייחודה, אומר פרץ: "נאמנות חשובה, אבל ייחודה של המפלגה היא הערכים שהיא משמרת. הליכוד היא מפלגת שלטון ומה שאנחנו מבקשים והיה תמיד בליכוד הוא בחירות לראשות המפלגה, ומשום מה בשתי המערכות האחרונות מתעלמים מזה".

לדבריו, אולי בניגוד למה שנדמה "יש הרבה מאוד תגובות חיוביות הרבה פונים ורוצים לעזור כי לא באנו לערוף ראש, אבל קיום בחירות זו זכות בסיסית. אנחנו משקיעים מזמנינו וכספינו כדי שלפחות נוכל להיות חלק מההליך הבסיסי ביותר של בחירת ראש המפלגה".

פרץ מספר כי בית הדין של המפלגה "מבין שיש לקיים את החוקה של המפלגה, אבל מנסה לעכב את הזמן בתואנות שונות. בהתחלה אמרו שהגשנו את העתירה בשיהוי, אחר כך אמרו שיש עוד עתירות דומות ולכן אין מקום לדון בעתירה שלנו, ואחר כך התברר שאין כאלה. בית הדין מנסה, בהוראה או בהכוונה, למשוך זמן כדי שלא לכנס את חברי המרכז".

עם זאת יש במפלגה גם "קולות שאומרים שלא מתנהגים ככה וביבי הוא המנהיג אבל הם די מעט לעומת הרוב שנותן תחושה של שינוי".

להערכתו של פרץ "בהצבעה חשאית, לא כמו בהצבעה הקודמת, יש סיכוי גדול להחלטה לקיום בחירות". לדבריו הוא מוסיף ומדגיש כי הוא "מעריך ומוקיר את פועליו של נתניהו שעשה דברים מדהימים, אבל ההתנהלות של העת האחרונה מעלה חשש לפגם, הצבעות לא חשאיות, לחצים שונים ומשונים על שרים, עריפת ראשים של טוענים לכתר ולהנהגה. זו אינה דרכה של הליכוד".

ולמי שיטענו כלפיו שהוא מבקש להיבנות ציבורית ופרסומית על גבו של נתניהו, משיב פרץ: "זו אינה המטרה. המטרה היא לגרום לשיח חיובי יותר. הקמתי קבוצות הקוראות לשיח חיובי בתוך הליכוד. אחרי הקמפיין האחרון שהיה אגרסיבי באנו לשנות. באנו להזכיר שלליכוד יש ערכים, היו בליכוד גדולי האומה והגיע הזמן לכבד את ערכי הליכוד".