הועידה הגלובלית בנושא האנטישמיות
הועידה הגלובלית בנושא האנטישמיותצילום: שחר עזרן

נשיאות האיחוד האירופי (רומניה) פרסמה הצהרה ובה התחייבה לתרום ולתמוך ביוזמות בינלאומיות להתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני הקהילות היהודיות.

ההצהרה התפרסמה על רקע הועידה הגלובלית הראשונה, ביוזמת הקונגרס היהודי העולמי, של מנכ"לי הקהילות היהודיות מרחבי העולם ונציגי הממשלות האחראים על המאבק באנטישמיות.

במסגרת הועידה בה לקחו חלק 57 מנכ"לי קהילות יחד עם 32 נציגי הממשלות השונות למאבק באנטישמיות.

הכנס, אשר התקיים במשך יומיים בבירת רומניה, איחד לראשונה בין מנהיגי הקהילות היהודיות בעולם לבין הנציבים למאבק באנטישמיות.

"המטרה המרכזית של הכנס היא לזהות את האתגרים בטיפול באנטישמיות ההולכת וגדלה בעולם, ולהציע פתרונות פרקטיים למיגורה", אמר מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר.

הצהרת הנשיאות של האיחוד האירופי בכנס, סיפקה התפתחות דרמטית שתוביל לפעולות משמעותיות בשטח: "המסקנות של המפגש מלמדות כי עדיין יש צורך להתמודד עם אתגרים משמעותיים, ויש לשקול צעדים מעשיים בנושא" נכתב בהצהרה.

עוד הודגש כי יש צורך בנקיטת צעדים בתחומים הבאים:

1. יצירה ושיפור הדיאלוג, ושיתוף הפעולה על מנת להבטיח את ביטחון הקהילות היהודיות.

2. קידום ההגדרה הבינלאומית לאנטישמיות של IHRA.

3. מימון מחקר, חינוך וזיכרון השואה.

4. שיפור איסוף הנתונים של פשעי שנאה, קידום תוכניות הכשרה מיוחדות לרשויות אכיפת החוק והמשפט הפלילי וכן מתן תמיכה לארגונים המעורבים באופן פעיל באיסוף נתונים על פשעי שנאה.

בנאום בפרלמנט הרומני אמרה ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה: "במהלך כהונת ממשלת רומניה כנשיאת האיחוד האירופי, הצבנו מטרה חשובה לקידום המאבק בגזענות, בחוסר סובלנות, בשנאת זרים, פופוליזם, אנטישמיות ובשיח של שנאה", והוסיפה כי ממשלתה מחויבת לערכים של "כבוד האדם וזכויותיו וצמצום הפער בין אזרחי האיחוד האירופי, נושאים המתקשרים ישירות לדיאלוג עם הקהילות היהודיות".

דנצ'ילה הדגישה את מאמציה של רומניה בתחום החינוך, המחקר והזיכרון של השואה והמאבק באנטישמיות.

בין המשתתפים הבולטים בכנס: אילן קאר שליח ארה"ב למאבק באנטישמיות, פליקס קליין נציב גרמניה למאבק באנטישמיות, קתרינה פון שנורביין מתאמת המאבק באנטישמיות של האיחוד האירופי ורבים נוספים.

בסיום הועידה נאם מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר: "מדובר באירוע היסטורי שהביא יחד שליחים מיוחדים, ראשי ארגונים בינלאומיים, אירגונים יהודיים בינלאומיים ואת רשת הקונגרס היהודי העולמי של הקהילות היהודיות מרחבי העולם כדי לדון באתגרים העומדים בפני הקהילות. אנו מודים לממשלת רומניה על מעורבותה וטיפולה באתגרים אלה. הבה נזכור תמיד- פחות חשוב מי עומד נגדך, אלא מי עומד לצדך. אתם, השליחים המיוחדים למאבק באנטישמיות והנשיאות הרומנית של האיחוד האירופי בהנהגת ראש הממשלה ויוריקה דנצ'ילה, הראיתם כי אתם עומדים לצידנו, העם היהודי. בשם נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונאלד לאודר והנהגת הקונגרס היהודי העולמי, אנו מודים לכם."