סימפונט רעננה
סימפונט רעננהצילום: און הנר

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו אך האומללות אומללות כל אחת בדרכה" - המשפט המפורסם של טולסטוי שפותח את הספר אנה קרנינה הוא הנושא וסיפור המסגרת לעונת המנויים הקרובה של תזמורת סימפונט רעננה. שני חלקיו של הציטוט הם שמות קונצרט הפתיחה וקונצרט הסיום של העונה החדשה.

"סיפור משפחתי" הוא נושא עונת המנויים החדשה של תזמורת סימפונט רעננה, במסגרתה יועלו קונצרטים המתבוננים מזוויות שונות, מפתיעות, מרתקות ומרגשות על קשרי משפחה: בין המבצעים על הבמה, בין המלחינים, ובין נושאי הקונצרטים המגוונים.

"סיפור משפחתי" מביע את התפיסה האמנותית של תזמורת סימפונט רעננה לפיה המוסיקה היא כלי ביטוי מצוין למסורת, להדהוד ההיסטוריה, למפגש וליצירת קרבה בחברה הישראלית.

הסיפורים המשפחתיים יוגשו בצלילים שיש בהם זוויות שונות ומרתקות - הקונצרטים מורכבים מסיפורים משפחתיים היסטוריים של מלחינים ידועים, מסולנים קרובי משפחה שיחלקו את קדמת הבמה, ומזוויות מפתיעות כמו סיפורה של רוזלינד פרנקלין, שחקרה את מבנה ה DNA, קונצרט שיועלה במסגרת סדרת "גיבורות" של סימפונט רעננה.

את קונצרט הפתיחה תוביל מנצחת הבית הצעירה קרן קגרליצקי, ותשולב בו הקראה ממכתבים שחיברו ברהמס ושומאן בפי השחקנית אפרת בן-יעקב. בסיום העונה יחברו לתזמורת שלל סולנים: זמרים ונגנים מהארץ ומהעולם, תחת שרביטו של עומר וולבר, לביצוע תכנית חגיגית במיוחד – הקונצ'רטו הכפול של מוצרט לצד אריות ודואטים מתוך האופרה "יבגני אונייגין" . דגש ספרותי ינתן לאחים ולאחיות בקונצרט זה: בין היצירות מוסיקליות ישולבו קטעי קריאה מתוך מכתבים ששלח מוצרט לאחותו וכן חלקים מתוך הפואמה "יבגני אונייגין" ובמרכזה האחיות אולגה וטטיאנה.

משפחות המורכבות ממוסיקאים מחוננים יובילו כסולנים מספר קונצרטים בסדרה.

משפחת יבלונסקי - הפסנתרנית אוקסנה יבלונסקיה ובנה, הצ'לן דמיטרי יבלונסקי בניצוחו של גיל שוחט יעמדו במרכז הקונצרט השני ויגישו תכנית רומנטית מיצירות שוברט, ביזה ובטהובן.

משפחת ראובן - נגן המנדולינה יקי ראובן, רעייתו נגנית המנדולינה הספרדייה מארי סימון, ואחיו אוהד ראובן על האקורדיון, יופיעו בקונצרט ובו רפרטואר שמתחיל במוסיקה רוסית בעיבוד יבגני לויטס ומסתיים בבטהובן.

משפחת שחם - חגי שחם יארח את ילדיו: מיכאל שחם בכינור, נגה שחם בוויולה ונעמי שחם בקונטרבס. ילדי משפחת שחם הם שלושה ילדי פלא בעלי קריירה משגשגת כל אחד בפני עצמו. על הקונצרט ינצח המנצח הגרמני הנודע אקהרט שטיר, בהופעת הבכורה שלו בסימפונט רעננה.

משפחת צרי - עוד מפגש משפחתי מרגש בסימפונט רעננה. הכנר המוביל של התזמורת, נתאי צרי, ינגן הפעם בוויולה ויארח את אחיו התאום, הצ'לן הלל צרי ואת אחותו, הכנרת כרמית צרי, לקונצרט מגוון בהובלת של מנהלה האמנותי של התזמורת, עומר מ. ולבר.

משפחת קרני - גלעד קרני, מנגני הויולה המבוקשים בעולם ובנו ג'רלד קרני על הויולה גם כן, יבצעו יחד עם המנצח האנגלי הצעיר והמבוקש בן גלסברג, בהופעת הבכורה שלו בסימפונט רעננה, תכנית מגוונת החובקת שלוש מאות שנה, מטלמן ועד ברתולד הומל.

הגורם האחראי על קשרי המשפחה של כולנו, ה-DNA, יוצג באמצעות סיפור חייה המרתק של חוקרת ה-DNA רוזלינד פרנקלין, שהיתה אנונימית בחייה וזכתה בפרס נובל לאחר מותה. המונודרמה המוסיקלית של המחזאית והשחקנית מאיה בואנוס על סיפור חייה של פרנקלין יהווה דואט שהוא מעין ביוגרפיה המשורטטת בצלילים בין שחקנית לתזמורת.

מחוה מיוחדת, תבצע סימפונט רעננה לקולנוע הצרפתי ולנשים ולגברים שמילאו את חיינו. אל המנצח דוד זבה והזמרים ענת צ'רני וצביקי לוין תצטרף הגיטריסטית המופלאה ליאת כהן, ששיתפה פעולה עם מלחין הסרטים, מישל לגראן ויחדיו הם יגישו לקהל תכנית ובה מוסיקה מתוך הקלאסיקות הקולנועיות הצרפתיות.

משפחה ומסורת יבואו לידי ביטוי בקונצרט מפתיע ומרגש המחבר את המורשת הרוחנית היהודית עם המסורת הסימפונית הקלאסית, בקונצרט "חזנות בג'ינס" יפגיש אופיר סובול על הבמה אורחים הנמצאים בתווך בין שני העולמות הללו. בסיומו של הקונצרט, תחכה למאזינים הפתעה במסורת שיטוטי יום ה' בסמטאות בני ברק וירושלים. זהו חיבור מרתק בין העולמות של תזמורת סימפונט רעננה לבין המסורת היהודית הייחודית שקמה כאן בישראל.

שיתוף פעולה מיוחד בין האופרה הישראלית לבין וסימפונט רעננה, ובהשתתפות סולני סטודיו "מיתר", יוליד את הקונצרט "האמת על הילדה" במסגרת סדרת התזמורת "גיבורות בעל כורחן" המתווה את הקריירה המרתקת של זמרת האופרה האוסטרית-ישראלית-יהודית, שנפטרה לאחרונה בגיל 101, הילדה צאדק.

היצירה מתחילה בהולדתה בגבול פולין-גרמניה, דרך תחילת הקריירה המפוארת שלה בגרמניה, בריחתה לירושלים עם עליית הנאצים, וחזרתה ככוכבת לבמות האופרה הגדולות בעולם אחרי המלחמה, כפרימדונה וכמורה נודעת לשירה. יש למה לצפות.