אנחנו כאן כדי למנוע את התאונה הבאהאלירן אהרון

משטרת ישראל מתמודדת מדי יום עם רבבות מכוניות בכבישים ומבצעת אכיפה בכל רחבי הארץ, בניסיון להילחם במגיפת תאונות הדרכים.

כתב ערוץ 7 ביקר במרכז השליטה של אגף התנועה במשטרה, כדי לראות מקרוב את הלב הפועם שממנו יוצאות ההוראות לשוטרים וממנו עוקבים אחרי מצב התנועה בכבישי ישראל.

דובר משטרת התנועה, רפ"ק שחר גמזו, מספר: "המרכז שולט על כל כבישי הארץ מבחינת התנועה והעומסים. אגף התנועה פרוש במרחב הבינעירוני עם מספר גדול מאוד של ניידות ואמצעים טכנולוגיים גלויים וסמויים שבאמצעותם מתבצעת אכיפה".

"אנחנו צופים על כל כבישי הארץ ומכאן יוצאים הדיווחים באמצעות כלי התקשורת לציבור הנהגים אודות עומסים, שיבושים ולצערנו גם תאונות דרכים".

המשטרה יוצאת מתוך נקודת הנחה שכמעט כל תאונה ניתן למנוע. "אנחנו לא רואים את התאונות כגורל, אלא כמשהו שניתן למנוע ברובו".

ויש גם תוצאות לפעילות האכיפה. "מתחילת השנה אנחנו בירידה של יותר מ-190 פצועים קשה. זה נתון משמעותי כי 190 משפחות הוצאו ממעגל הקטל בכבישים ולא נמצאות בסטטיסטיקה של תאונות הדרכים. זה פועל יוצא מהאכיפה וההרתעה היצירתית שלנו. אנחנו מבצעים אכיפה אפקטיבית בכבישים שבהם אנחנו יודעים לומר שיש ריבוי תאונות דרכים וממקדים שם כוח כדי להשפיע".

ביקשנו מדובר משטרת התנועה לתאר את הבעיה המרכזית של הנהג הישראלי הממוצע - והוא כמובן בחר בשימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. "תופעת הטלפון הסלולרי היא עולמית וזה לא משהו ייחודי דווקא למדינת ישראל. לקחנו את האכיפה בנושא הזה צעד אחד קדימה. רק מתחילת השנה אנחנו בעלייה של כמעט 50% באכיפה של עבירת הסלולר, למעלה מ-80 אלף דו"חות נרשמו מתחילת השנה נגד נהגים שהשתמשו בטלפון בזמן נהיגה".

הוא מציין כי מדובר באחת העבירות היותר מסוכנות לנהג ולסובבים אותו. "אנחנו רואים כל הזמן בכבישים, את היסח הדעת הזה שגורם לנהגים לא להיות על ההגה. אנשים עושים הכל פרט מלהיות מרוכזים בנהיגה, שהפכה להיות צעד אגבי. חשוב להדגיש שכל מי שנוהג בכביש אמור להיות מרוכז אך ורק בנהיגה ולא בשום דבר אחר".

"נהג שמשתמש בסלולר ונניח שהוא נוסע במהירות של 100 קמ"ש, לקרוא הודעת טקסט לוקח בין 3 ל-5 שניות. במצב כזה כשאתה קורא הודעה אתה נוסע בעיניים עצומות מרחק של 80 מטרים. זו סכנה", הוא מבהיר.