גרינבלט, קושנר ונתניהו
גרינבלט, קושנר ונתניהוצילום: רויטרס

ממלכת בחריין אישרה לנציגים של שישה כלי תקשורת ישראלים להיכנס לשטחה בשבוע הבא, כדי לסקר את הוועידה שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ.

העיתונאי ברק רביד דיווח בחדשות 13 כי הבחריינים אישרו את כניסת העיתונאים הישראלים לבקשת יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. מדובר במהלך חסר תקדים של קידום נורמליזציה עם ישראל.

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הגיב "יש כאלה שעובדים לשפר את חייהם של ישראלים, פלסטינים ואחרים באזור, ורוצים לראות האם ניתן להגיע לשלום. בחריין היא מדינה כזאת. ארצות הברית מעריכה מאוד את המאמצים של בחריין".

אתמול הסביר גרינבלט מדוע לא הוזמנו נציגים רשמיים מישראל לוועידה בבחריין. בראיון ליונה לייבזון בחדשות 12 אמר גרינבלט כי "ממשלת ישראל לא תיוצג בוועידה אך אנשי עסקים ישראלים יהיו שם. המטרה שלנו היא להציג תוכנית כלכלית שהפלסטינים יוכלו להפיק ממנה תועלת רבה, כמו גם הירדנים והמצרים.

''הרשות הפלסטינית החליטה להחרים את הסדנה המרתקת הזאת באופן שיפגע בפלסטינים, לדעתי. יגיע הזמן שבו נוכל לשלב את ממשלת ישראל בחזון שלנו, בחזון הכלכלי הזה אבל נכון לעכשיו אנחנו מנסים שהסדנה לא תהיה פוליטית".

"אנחנו רוצים שהסדנה תתמקד בעסקים", המשיך גרינבלט. "ישתתפו בה שרי אוצר ממדינות אחרות כי אנחנו חושבים שהם עשויים לתרום לתוכנית ולתת לנו תובנות כלשהן, אבל כדי לא להפוך את העניין לפוליטי החלטנו שממשלת ישראל לא תהיה שם, אלא רק נציגים מהמגזר הפרטי".

כיצד בדיוק תיראה הסדנה בבחריין? "ג'ארד קושנר וצוות מוכשר מאוד מהמועצה לביטחון לאומי, ממשרד החוץ, ממשרד האוצר ורשויות שונות בארה"ב, אנשי המגזר הפרטי וארגונים בינלאומיים עבדו קשה מאוד כדי לגבש את החזון למען הפלסטינים. אם נשיג הסכם פוליטי זה מה שיכול לקרות, אלה הדברים הגדולים והרבים שהפלסטינים יוכלו ליהנות מהם".

"חשוב להדגיש כי זהו חלק ראשון בעסקה בת שני חלקים. יש הרבה דיבורים שאנחנו מנסים כביכול לשחד את הפלסטינים, שזה שלום כלכלי בלבד, אבל זה לא נכון לחלוטין. אנחנו לא יכולים לכונן שלום בלי לדאוג גם לצד המדיני וגם לצד הכלכלי".

גרינבלט לא הופתע מהסרבנות הפלסטינית להשתתף בוועידה הכלכלית, "אני לא מופתע מהצד הפלסטיני, אני חושב שלפעמים הם מקבלים החלטות שלא מועילות לא רק לשלום אלא לבני עמם. אז האם אני מאוכזב? לא. אם אני לא מופתע אני לא יכול להיות מאוכזב. בצד הישראלי אין סיבה להתאכזב, ממשלת ישראל סייעה לנו רבות במהלך השנתיים ורבע האחרונות.

''אם יתמזל מזלנו ונוכל להשיג הסכם מדיני יחד עם חזון כלכלי אני סמוך ובטוח שממשלת ישראל תסייע מאוד במסגרת הרעיונות שיגובשו וקרוב לוודאי שגם תשפר אותם, ויש לנו זמן לעשות את השיפורים האלה בהמשך הדרך".

גרינבלט התייחס להבטחת נתניהו להחיל ריבונות על חלקים מיהודה ושומרון: "אני לא חושב שאף אחד צריך לנקוט במהלכים חד-צדדיים, עד שנחשוף את התוכנית לכל הפחות. אני לא חושב שזה יועיל לאיש. זה סכסוך קשה ומורכב, הוא נמשך כבר הרבה זמן, אני חושב שכל מי שמבין את האופי של הסכסוך הזה מבין את סיכויי ההצלחה בעיתוי הנוכחי אבל אנחנו כמובן מקווים להצליח".

"אם נצליח, אנחנו מקווים להבטיח שאנשים יבינו את הסכסוך טוב יותר, שאנשים יוכלו לחלום, לקוות ולשאוף למה שיכול להיות במקום למה שיש. אני לא רוצה לנקוב במספר לסיכויי ההצלחה אבל אני סבור שאנחנו חייבים לנסות לפעול למען מטרה מסוימת. אם ניכשל - אבין מדוע", סיכם השליח האמריקני לענייני המזרח התיכון.