רון אליהו עובד ז"ל
רון אליהו עובד ז"לצילום: באדיבות המשפחה

ממצאי תחקיר האירוע הטרגי בו דרס אוטובוס קבוצה של משתתפים בגיבוש צנחנים בחודש אפריל, הוצג בימים האחרונים לרמטכ"ל אביב כוכבי.

באסון נהרג הנער רון אליהו עובד ז"ל שהיה מועמד לשירות ביטחון.

התחקיר הוצג בהובלת מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, אשר מונה על-ידי הרמטכ"ל מיד לאחר האירוע לקיים בדיקה מרחיבה, מעבר לנסיבות המקרה עצמו, גם ביחס להיבטים מערכתיים כגון: הפעלת חברות היסעים אזרחיות, בקרה ושליטת מפקדים על חיילים בכלל ומלש"בים בפרט, בטיחות במהלך מבחני מיון ואימונים, ויכולות חילוץ באירוע רב נפגעים.

התחקיר מצא כי הגורם הישיר לאירוע הוא נסיעת האוטובוס לתוך מאהל בו ישבו קבוצת מועמדים לשירות ביטחון במהלך מיון וגיבוש לחטיבת הצנחנים.

בעקבות האירוע נפתחו חקירות של משטרת ישראל (ביחס לאחריות נהג האוטובוס) והמשטרה הצבאית החוקרת. חקירות אלו טרם הסתיימו.

הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, לרבות השגיאות שנמצאו במסגרתו, וציין כי מדובר באירוע מצער וקשה. הרמטכ״ל הוסיף שצה"ל כגוף שמקיים גיבושים אחראי לשלומם ולבטיחות של המלש״בים שמשתתפים בהם, והנחה לוודא כי אחריות זו ממומשת בכל פעילות בה מלש״בים נוטלים חלק.

בעקבות ממצאי התחקיר ישונו נהלים הנוגעים לארגון מרחבי הפעילות והמרחבים הלוגיסטיים במתחמים ארעיים בצה״ל ותורחב שיטת הבקרה על ספקי רכב אזרחיים (בשיתוף משרד הביטחון ומשרד התחבורה).

כמו כן, יבחנו אמצעי הזיהוי האישיים של יחידות שאינן אורגניות, תיבחן אפשרות לקיים הכשרה בתחום החילוץ ומימוש רכש מתאים וירועננו הנהלים בדבר איסור שינה סמוך לכלי רכב באופן גורף.

התחקיר יועבר לכל הגופים המעבירים גיבושים בצה"ל ללמידה. מדובר צה"ל נמסר כי נציגי צה״ל הציגו למשפחת עובד את ממצאי התחקיר, וענו על כל שאלותיהם. "צה"ל ימשיך ללוות את משפחת עובד ומשתתף בצערה".