כלבנות טיפולית
כלבנות טיפוליתצילום: talk2dogs

אנשים רבים מגדלים בביתם כלבים בתור חלק אינטגראלי מהמשפחה וממשק הבית, ובעל חיים חברתי זה זכה כבר מזמן, ובצדק רב, בכינוי – "ידידו הטוב ביותר של האדם". הקשר בין בני אדם לכלבים הוא ייחודי ביותר בעולם הטבע, ומייצג תהליכים בני עשרות אלפי שנים במסגרתם בוית הזאב הפראי ונוצר מין חדש של בעלי חיים אשר חי באופן צמוד ומשותף עם בני האדם.

בשנים האחרונות ניתן לשמוע בישראל יותר ויותר את הביטוי – "כלבנות טיפולית". בעוד כולנו מכירים כלבים ואת מקומם בחברה האנושית, ובעוד כולנו מכירים שיטות רבות ושונות של טיפול, מרבית האנשים אינם ממש מבינים את הקשר בין כלבים לבין טיפול. מהי, אם כן, אותה כלבנות טיפולית? מה הרעיון העומד מאחוריה, מה היא כוללת ומי מוכשר לעסוק בה?

להשתמש בקשר המיוחד שבין האדם והכלב לצרכי טיפול וריפוי – כלבנות טיפולית

באופן כללי ופשטני ביותר ניתן להציג את התחום של כלבנות טיפולית בתור סוג של טיפול עבור בני אדם, הכולל אינטראקציה עם כלב/ים. הרעיון העומד מאחורי שיטת טיפול זו הוא כי ניתן להשתמש בקשר האמיץ והקרוב כל כך שבין בני אדם לבין כלבים ולמנף אותו על מנת לסייע לאנשים הזקוקים לטיפול מסיבה זו או אחרת. מכיוון שאחוז גבוה של אנשים מחבב כלבים ומוצא בהם עניין (גם אנשים רבים אשר אינם מגדלים או גידלו כלבים מביעים פעמים רבות עניין וחיבה כלפי כלבים כאשר הם נתקלים בהם), קיים סיכוי טוב כי גם אנשים רבים הזקוקים לטיפול יוכלו למצוא ערך רב בטיפול המבוסס על יצירת קשר קרוב עם כלב מסוים.

וכך, טיפול בעזרת כלבים כולל פגישות ואינטראקציה מודרכת בין המטופל/ת לבין הכלב, אינטראקציה במהלכה נוצרת ידידות קרובה ואמיצה בין שני הצדדים, וכל זה מסייע באופן ברור ומובהק להתמודדותם של המטופלים עם הבעיות מהן הם סובלים.

כלבנות טיפולית מיושמת הלכה למעשה הן בישראל והן במדינות אחרות רבות בעולם, ואינספור מטופלים כבר חוו בעצמם את התועלת העצומה שיכולה להתקבל כתוצאה מיצירת אינטראקציה קרובה עם בעל חיים מופלא זה.

מטפלים מקצועיים ולימודי כלבנות טיפולית – מי מעביר טיפול זה?

בדומה לשיטות טיפול מקצועיות רבות אחרות, גם במקרה של כלבנות טיפולית מדובר בטיפול המבוצע אך ורק על ידי אנשי מקצוע המתמחים בסוג טיפול זה. מדובר באנשים אשר עוברים הכשרה והסמכה ארוכות ומעמיקות, הניתנות במסגרת לימודי כלבנות טיפולית. במסגרת לימודים אלו מושם דגש הן על היחס הנפרד אל המטופל ואל הכלב עצמו (נקודה בה נפרט בהמשך) והן על האינטראקציה בין שני הצדדים, והדרך לבנות אינטראקציה זו בצורה אמינה וחזקה, באופן אשר יבטיח קבלת תועלת של ממש מצידו של המטופל.

מכיוון שכלבנות טיפולית אינה דומה לאף סוג אחר של עבודה עם כלבים (שכן מעורב כאן גורם אנושי פגיע ורגיש), קורס כלבנות טיפולית הוא קורס מעמיק ויסודי, המועבר על ידי אנשי מקצוע המתמחים ספציפית בתחום זה. חלק ממה שהם מעבירים לתלמידיהם הוא כי קיים צורך מהותי בדגש לא רק על רווחתו ותועלתו של המטופל, אלא גם על זה של הכלב עצמו.

דגש גם על טובת הכלב – קורס כלבנות טיפולית

הנחת המוצא של העוסקים בטיפול בעזרת כלבים צריכה להיות כי כלב הוא בעל חיים מפותח ורגיש (ולכן גם מהווה פרטנר מצוין לטיפול באנשים) בעל עולם פנימי עשיר ויכולת לחוש באופן מובהק רגשות חיוביים ושליליים גם יחד. לכן, במסגרת העבודה עם הכלב מוטלת על המטפל (ועל הגוף במסגרתו הוא פועל) האחריות לוודא באופן מעמיק כי גם טובתו של הכלב נשמרת במסגרת האינטראקציה הטיפולית, וכי לא מתמקדים אך ורק בטובתו של המטופל תוך התעלמות מצרכיו של הכלב.

נקודה זו אולי נשמעת לרבים מאיתנו טריוויאלית, אך יש צורך להקדיש לה תשומת לב פרטנית בכל מקרה. גם בתור מי שמתעניין בטיפול, או בלימודי כלבנות טיפולית בעצמו, צריכים להתעניין בנקודה זו ולוודא כי מדובר כאן ביצירה של מערכת יחסית הדדית, כזו השמה במרכזה את טובתם של המטופל ושל הכלב גם יחד. בכל זה עוסקים לעומק גם במסגרת לימודי כלבנות טיפולית. במידה ולא – אתם לא לומדים במקום הנכון...

www.talk2dogs.co.il