אדם ברטוש
אדם ברטושצילום: Natalia Gancarz

קרן הפילנתרופיה ״טאוב״ העוסקת בשימור המורשת היהודית בפולין, החליטה להעניק לשני אזרחי פולין את פרס ״אירנה סנדלר״ על שמה של חסידת אומות העולם המפורסמת, כהוקרה על תרומתם ופעילותם לשימור המורשת היהודית במדינה.

הפרס הוענק לזוזאנה רדזיק, אינטלקטואלית ופעילת ציבור שקיבלה את הפרס על מחקרים ומאמרים שפירסמה, כמו גם הרצאות והדרכות שהעניקה בנושא יחסי יהודים-קתולים, קתוליות ופמיניזם. במשך 15 השנים האחרונות היא חברה במועצת המנהלים של ״פורום דיאלוג״ - הארגון הפולני הגדול ביותר הפועל לטיפוח יחסי יהודים - פולנים בפולין.

הזוכה השני בפרס הוא אדם ברטוש, אתנוגרף ומוזיאולוג שהקים לפני 30 שנים את הוועדה לשימור המורשת היהודית בעיר טרנוב המזרח פולין. בין השנים 1980 ועד 2012 הוא ניהל את המוזיאון העירוני בטרנוב והציג את תערוכה הראשונה לאחר מלחמת העולם השנייה שהוקדשה ליהודי פולין.

בשנת 2011 הוא זכה בפרס לאומי על תרומתו לשימור ופיתוח המורשת של קהילות מיעוטים בפולין, בעיקר היהודים והצוענים. הפרס יוקרתי יוענק לשני הזוכים הפולנים בטקס שיתקיים ביום רביעי הקרוב בבית הכנסת ״טמפל״ בקרקוב, במהלך הפסטיבל לתרבות יהודית המתקיים בעיר.

״בין אם הם מעמיקים את היחסים היהודיים-קתוליים או משמרים את המורשת היהודית בטרנוב, זוכי הפרס בשנת 2019 מחברים אנשים מכל הגילאים והרקעים אל המורשת היהודית בפולין כחלק אינטגרלי מהזהות ההיסטורית והתרבותית של פולין״, אמר טד טאוב, יו״ר קרן הפילנתרופיה ״טאוב״.

הפרס נקרא על שמה של אירנה סנדלר, אחות פולניה שניצלה את תפקידה על מנת להציל מאות ילדים ותינוקות יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.