אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

תחום הכיול הנו תחום מורכב אשר מתבצע על ידי אנשי מקצוע, כאשר מרביתם מועסקים במעבדות כיול מתקדמות המציעות שירות למכשירים ומערכות מדידה שונות ומגוונות.

ישנה חשיבות רבה לשאלה 'איך מכיילים נכון?' משום שלא כל אדם יוכל לבצע כיול מקצועי, ועקב כך עלולות להיות בעיות נוספות או להיווצר פגמים בתהליך ייצור או עיבוד כלשהו.

על מה חשוב להקפיד בעת כיול מכשיר, מכונה או ציוד כלשהו?

כל מכשיר מדידה מצריך כיול תקופתי, כאשר חלק מן המכשירים זקוקים לכיול חודשי / שבועי ואחרים פחות תכופים. ההוראות לביצוע הכיול לרוב ניתנות כבר בעת מכירת המכשיר או התקנתו אך הדגש צריך להיות על כיול מקצועי ולא רק על כיול בזמן ובמועד הנדרש.

אחד העקרונות הבסיסיים לכיול נכון של ציוד ומכשור הוא בהחלט ביצוע הכיול לפי המועד שנקבע ואחת לתקופה.

עיקרון מפתח חשוב נוסף הוא שהכיול יתבצע אך ורק על ידי גורם מוסמך. לרוב, מדובר באנשי מקצוע ובמעבדות כיול מתקדמות העובדות על פי התקנים הבינלאומיים ולפי הוראות מאוד מדויקות שלא בהכרח ברורות או מוכרות לכל אדם.

חשוב להקפיד בעת כיול מכשיר על כך שהכיול יתבצע במעבדה מוכרת ומנוסה ובעת הנכונה. כל איחור בכיול יכול לגרום לכך שהמכשיר יהיה לא מכוון או לא מדויק ויראה תוצאות מדידה שגויות שיובילו לבעיות נוספות.

אילו סוגים של כיול קיימים?

ראשית, צריך להבין כי כשמדובר בכיול הכוונה היא לפעולת תחזוקה במכשיר, מכונה או ציוד כלשהו שמציג תוצאות מדידה. קיימים המון מכשירים ומכונות שכאלה, כל אחד או אחת מהם נקשר לתחומים שונים – החל מתעבורה ועד רפואה, טכנולוגיה ועוד.

חשוב להבין כי כשמדובר בכיול מדובר בתופעה כללית מאוד וקיימים סוגים שונים של כיול. הנפוצים ביניהם: כיול מסה, כיול משקל, כיול פיפטורים, כיול זמן ומהירות, כיול טמפרטורה, כיול לחות, כיול מומנט ועוד. כל אחד מן הסוגים הללו מתבצע בצורה שונה אך המשותף להם צריך להיות הדרך בה יתבצע הכיול – והיא, דרך מקצועית ומנוסה.

מידע נוסף ושירותים מקצועיים בנושאי כיול ניתן למצוא באתר: pk-labs.com