ד"ר מיכאל בן ארי
ד"ר מיכאל בן אריצילום: אלירן אהרון

חבר הנהגת מפלגת עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, אמנם לא מתכוון להתמודד בבחירות הקרובות, אבל יש לו משנה סדורה כיצד צריכה מפלגתו להשתלב באיחוד חדש של מפלגות הימין.

"אין ספק שבקונסטלציה הקודמת לא קיבלנו מה שמגיע לנו. אני רואה את הניסיונות הפתטיים להמעיט מהכוח והתרומה שנתנו לאיחוד מפלגות הימין. גם אלה שממעיטים בכוחנו לא יכולים להתחמק מהעובדה הפשוטה: בלעדינו בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ לא היו היום חברי כנסת ושרים. האיחוד איתנו נתן להם את האפשרות לעבור את אחוז החסימה", אומר בן ארי בראיון לערוץ 7.

הוא מוסיף, "אני רוצה להזכיר לאותן מפלגות שגם הבוחרים שלהם דרשו את האיחוד הזה. בכל סקר שנעשה ובכל בדיקה הציבור לא הבין את ההליכה המפולגת. כולם רצו אחדות".

בן ארי חושב שאין זמן להתמהמה עם האיחוד. "ככל שמדברים על הליכה ביחד, מוטב יהיה שישדרו את ההליכה ביחד כבר עכשיו ולא יחכו לשעתיים האחרונות, אחרי שיהיו התכתשויות אינסופיות בין קבוצות שונות. צריך להתכנס עכשיו ולסגור את הנושא של הליכה ביחד".

הוא גם מסביר שכמפלגה, עוצמה יהודית רק הפסידה עד כה מהשותפות. "כולם מבינים שהליכה בנפרד היא מתכון לא טוב. אנחנו הלכנו במערכת הקודמת למהלך הזה מתוך אחריות ומאוד נפגענו. גם כי קיבלנו רק את המקום החמישי וגם יצא שנדחינו מהמקום החמישי אל השביעי. חייבים לומר שהשותפות הזאת לא עמדה במבחן כשהיה צריך לגמול לנו. לא בהסכמים הקואליציוניים ולא בחלוקת הדיבידנדים שיש למפלגה שנבחרת. התגמול המיידי של המקום החמישי היה מבחינת הוגנות צריך להיות שלנו. הוצאנו סכומי כסף לא קטנים במהלך הבחירות ולא קיבלנו והם קיבלו. עד היום אנחנו ממתינים למימוש של חלק מההבטחות. זה לא נותן תחושה של שותפות והכרת הטוב. הפוליטיקאים צריכים לראות איך הם סוחפים את הציבור ולא איך הם לוקחים עוד כופתאה".

הוא גם לא חושב שצריך לחבר חיבורים מאולצים בימין. "ישנן דעות שונות אצלנו בעניין הזה. ההשקפה שלי מאז ומעולם היתה שהציונות הדתית אינה עשויה מקשה אחת. מי שמנסה להפוך אותה למקשה אחת יוצר בעיה של אחד ועוד אחד שווה אחד ורבע ולא שניים".

לדבריו, ניכר גם שרבני הציבור אינם נמצאים באותו דעה. "ישנם שני זרמים מרכזיים בציונות הדתית - היותר ליברלי, שהדגל שלו הוא הקלה בגיור, מתווה הכותל וכיוצ"ב. יש זרם שני שהדברים הללו הם לרועץ לו. זו הזדמנות לומר, פוליטיקאים מבקשים לשבת ביחד אבל אני לא רואה את הרבנים זה עם זה. האם במערכת בחירות שלמה היה כנס שחיבר רבנים מזרם זה ומזרם שני? זה הרי עיקר השבר.

''כמי שהיה בתוך הפוליטיקה במשך הרבה שנים, המציאות הזאת מכאיבה לי. היא גם מסוכנת והמתכון לכל תבוסה. כל אחד מצוי במעגל שלו ואין את היכולת למצוא מכנה משותף. הציונות הדתית הופכת להיות יותר שם ופחות דבר מוגדר", הוא מסביר.

על כן הוא מעדיף לראות את הציונות הדתית-מסורתית רצה בשני ראשים. "רצוי שיהיו כאן שתי רשימות: רשימה שהיא יותר לאומית אבל אינה יונקת את התפיסה שלה מתפיסת תורה הלכתית ורשימה אחרת שהיא מחוייבת לנורמות האלה - היא רואה ברבנים מובילי דרך ולא בזה להם. ברגע שזה יהיה מתוך הבנה אני חושב ששתי הרשימות יוכלו לעבור את אחוז החסימה. כשיהיה ברור שהדגלים שונים. לאחר הבחירות יהיה אפשר להתחבר. יאמרו לי, 'למה לא להתחבר לפני'. התשובה היא שחיבור לפני יגרום לכך שגם אנשים מצד אחד וגם אנשים מהצד השני יברחו לצדדים. זו הטעות שעשה נתניהו בבחירות של שנת 2013 שהלך עם ליברמן. האנשים של ליברמן שלא אוהבים דתיים הלכו ללפיד והוא קיבל 19 מנדטים. המסורתיים, שלא אוהבים את ליברמן הלכו לבנט והוא קיבל 12 מנדטים. זה לא יצר 42 מנדטים אלא 31".

"אם אתה רוצה להביא את הליברלים של הציונות הדתית ומצד שני את הקבוצה החרד"לית וחב"ד אתה צריך משהו שאנשים יוכלו להזדהות איתו. שיעבור להם בגרון. לייצר משהו שייראה כבלוק טכני מאוד מאוד, לא בטוח שיעזור. אני חושב שבהליכה מאוחדת של כל המפלגות רב החסר על הרווח", הוא מסכם.

בן ארי מתייחס גם לפנייה של יו"ר כחול לבן לראש הממשלה שלא יסכים להכניס את השר בצלאל סמוטריץ' לקבינט.

"זה לא יאומן. לרכוב על גלים של שנאה והתנשאות. בצלאל סמוטריץ' שייך לציבור שמיטב ילדיו משרתים בצבא ויש להם אחריות כלפי כל עם ישראל. הייתי שם אותו בראש הקבינט ולא בזנב של הקבינט. בא בני גנץ, שיכול להיות שיש לו זכויות, ומסית נגדו".

"מאוד קוממה אותי ההתבטאות של בני גנץ כלפי בצלאל סמוטריץ'. אני אבא לשני חיילים. כשהילדים שלי שם אני רוצה אחד כמו בצלאל סמוטריץ' שישב בקבינט הביטחוני ויאמר את האמירה שלי ואני לא האב היחיד שרוצה את זה. כך זה פועל בדמוקרטיה", דברי ד"ר מיכאל בן ארי.