ברק עם נתניהו ופורטר
ברק עם נתניהו ופורטרצילום: לשכת ברקת

במקביל לוועידת בחריין ופרסום התכנית הכלכלית של האמריקאים, הציג ראש העיר ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת תכנית חומש לפיתוח כלכלי מואץ של יהודה ושומרון, בדגש על איזורי תעשיה משולבים בין יהודים וערבים ותיירות בארץ התנ"ך.

במסגרת תכנית ברקת-פורטר לפריפריה אותה יזם ח"כ ניר ברקת עם פורום קהלת ואנשי מיזם ישראל צומחת, תכנית שהציג לפני כשבועיים ברקת ביחד עם פרופ' מייקל פורטר מהרווארד לרה"מ נתניהו, ואף זכה לתמיכתו, התייחס ברקת ליהודה ושומרון כחלק מרכזי בפיתוח כלכלי ליהודים וערבים כאחד.

לאחר הצגת התכנית לרוה״מ, קיים ברקת פגישות עם נציגי הממשל האמריקאי שם הציג להם את התכנית ואת יתרונותיה בקידום מהלכים של שיתוף פעולה בין יהודים לערבים.

בתכנית זו התמקד ברקת בחיזוק הפריפריה הגאוגרפית של מדינת ישראל: ביהודה ושומרון, הנגב-ערבה, הגליל והגולן דרך תיירות, הייטק, דזרטק, אגרוטק ועוד כמנועי צמיחה כלכליים. התכנית באה בעקבות ההערכה שבשנת ה-100 למדינת ישראל יחיו בה כ-17 מיליון נפש ועלינו לעשות כל שביכולתנו בכדי להוציא את אזרחי ישראל מחוץ למרכז הארץ אל מה שמוגדרת כיום כפריפריה הגאוגרפית של מדינת ישראל.

ביהודה ושומרון מתמקדת התכנית ב"מנועי הצמיחה" של תעשיות קלות מוטות טכנולוגיה ותיירות סביב סיפורי התנ"ך. פוטנציאל איזורי התעשייה הוא בכתריסר מקומות שממוקמים בשטח c באיזורים סמוכי גדר, שבהם יוכלו לעבוד יהודים וערבים יחד. איזורי התעשייה ברקן, אריאל ומישור אדומים כמשל.

על פי התכנית ימוקמו אותם אזורי תעשייה משותפים ב: מחולה, חיננית, ברטעה, חרמש, שער שומרון, עופרים, מעבר מכבים, מישור אדומים, יער אנגלי, תרקומיא ושמעה. מדובר על תוספת של כ-250,000 מקומות עבודה ליהודים ולערבים בעשרות השנים הבאות.

בנוסף לכך, אנשי התכנית יזמו את הקמת דרך סיפורי התנ"ך. בקו שחוצה את יהודה ושומרון הלכו אבותינו וברגליהם יצרו את ארץ התנ"ך. מסולם יעקב בבית אל, דרך המשכן הראשון בשילה, ארץ תהילים בדרום הר חברון, מערת המכפלה בחברון ומקומות רבים נוספים. בכל אחד מאותם המקומות יוקמו אתרי תיירות שימחישו את סיפורי התנ״ך וימשכו אליהם מאות אלפי אנשים מדי שנה.

על פי התכנית ההשקעה הממשלתית בתיירות ביהודה ושומרון מוערכת ב-120 מיליון ₪ ובתעשייה 180 מיליון ₪, כך שיחד צפויה מוערכת בכ-300 מיליון ₪, אך בתוך שנים ספורות צפויה ההשקעה להחזיר את עצמה למדינה בImpact של כ-5 מיליארד ₪.

ברקת מסביר: "ההשקעה בשטחי c בשליטה ישראלית תהיה אפקטיבית הרבה יותר מהשקעה בשטחי הרשות בגללל היתרון בתשתיות, בכוח אדם איכותי והביטחון האישי באזורים בשליטת צה״ל. יתרון נוסף הוא ביכולת לצאת למימוש התכנית באופן מיידי ללא תלות בהסכמת הפלסטינים".

"עד שנת 2048 האוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון צפויה לצמוח בצורה משמעותית. אם לא נחשוב כבר עכשיו על פיתוח הפריפריה הגאוגרפית של מדינת ישראל ובתוכה גם יהודה ושומרון, המדינה תקרוס למרכז. מדובר כאן בדרמה של ממש בכל הקשור לשיתוף פעולה בין יהודים לערבים, שיתוף פעולה שיבוא לידי ביטוי ביצירת מקומות תעסוקה רבים נוספים לשני הצדדים".

לדבריו "התכנית של האמריקאים מעניינית, אבל ממוקדת רק בכלכלה הפלסטינית ומתעלמת מנוכחותם של מאות אלפי יהודים החיים ביו״ש. צריך להוסיף לה נדבך של שיתוף פעולה בין יהודים לערבים, בנייה וחיזוק איזורי התעשייה בשטחי c יחד עם פיתוח תיירותי מואץ שיזניק את הכלכלה הישראלית, יתרום לרווחת ערביי יהודה ושומרון ויחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".