המועמד המוביל. בוריס ג'ונסון
המועמד המוביל. בוריס ג'ונסוןצילום: רויטרס

בתום ארבעה סיבובי הצבעה שנערכו בין חברי הפרלמנט שמייצגים את המפלגה השמרנית הבריטית, נבחרו בסוף שבוע שעבר שני הנציגים שיתמודדו זה מול זה בפריימריז הכלליים שבהם ישתתפו כל חברי המפלגה, כ- 160 אלף בני אדם.

אל המרוץ ניגשו עשרה מחברי המפלגה המכהנים בפרלמנט, ובארבעה סבבים הם נשרו בזה אחר זה, עד שבתום הסיבוב הרביעי נותרו שני החברים עם אחוז התמיכה הגבוה ביותר בתוך המפלגה: שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון שנחשב לאחד מאדריכלי הברקזיט, ושר החוץ המכהן ג'רמי האנט.

שני המתמודדים ייבחרו בפריימריז שיתקיים בעוד כחודש, והמנצח מביניהם יתמנה לאחר מכן לראש הממשלה, מעצם היותו מנהיג מפלגת השלטון השמרנית, ללא צורך בבחירות כלליות נוספות. גם ראש הממשלה המכהנת, תרזה מיי, נבחרה לתפקיד בדרך זו לאחר התפטרותו של קודמה בתפקיד דיוויד קמרון, ולאחר מכן פיזרה את הפרלמנט והכריזה על בחירות חדשות, בהן זכתה לנצחון דחוק שהשאיר אותה בשלטון, אך ללא רוב מובהק בפרלמנט.

התפטרותה של מיי מהתפקיד באה לאחר שנכשלה בנסיונותיה להביא להסכם ברקזיט שיהיה מקובל על רוב חברי הפרלמנט.

לעומתה, שני המתמודדים על התפקיד שאחד מהם יחליף אותה, מציגים גישה נוקשה ועיקשת, של הליכה לברקזיט בכל מחיר, גם ללא הסכם.

ג'ונסון שמלכתחילה תמך בברקזיט והיה כאמור אחד מאדריכליו המרכזיים, טוען כבר זמן רב כי יש להיפרד לחלוטין מהאיחוד האירופי, ללא שום הסכם שיגביל את החופש של בריטניה לקבל החלטות כלכליות ואחרות באופן עצמאי. לעומתו, האנט הצביע במשאל העם נגד הברקזיט, אך לאחר שהברקזיט אושר ובאיחוד האירופי החלו להפעיל על הבריטים לחץ כבד בנסיון להניא אותם מיישום ההחלטה, או לאלץ אותם לחתום על הסכם כניעה משפיל, היה זה האנט שקרא לחברי מפלגתו ולבריטים כולם "להתאחד נגד האויב המשותף – האיחוד האירופי".

בבריסל כעסו על האנט וגינו בחריפות את דבריו, אך האנט לא נסוג מדבריו והבהיר כי "כשלוחצים מעצמה כמו בריטניה אל הקיר, היא לא נלחצת, היא מגיבה בחריפות".

מסקרי דעת הקהל וביתר שאת מתוצאות ההצבעה הפנימית, ניתן לראות כי הסיכויים של ג'ונסון לנצח בפריימריז הכללי של המפלגה גבוה הרבה יותר מזה של האנט. בסיבוב הרביעי והאחרון של ההצבעה קיבל גו'נסון 160 מהקולות של 330 חברי המפלגה המכהנים בפרלמנט, ואילו האנט קיבל 77 קולות בלבד. עם זאת, יש כעת חודש שלם לנהל מסע תעמולה נרחב, והאנט עוד יכול להפתיע ולזכות בנצחון על פני ג'ונסון.