קשישה
קשישהצילום: ISTOCK

לכולנו יש הורים או סבים וסבתות מבוגרים, אך מי שנתקל באדם מבוגר שחי בתת תנאים מתקשה לחזור לשגרת יומו.

טוב לדעת שלצד תחושת תסכול גם יש כאלו שעושים מעשה - טוב לדעת שמשרד הבינוי והשיכון רואה את הקשישים ואף פענח כיצד להושיט להם יד: המשרד יצא לדרך עם פיילוט בנושא, כזה שמיועד לטפל בשכונות שבהם גרים קשישים קשיי יום.

על הפרק

הפיילוט של משרד הבינוי והשיכון משתף פעולה עם עמותת איילים והוא מלווה באופן מקצועי לצד חברת "עמיגור". על הפרק, שיפוץ של 230 דירות בבעלות פרטית וכ-320 דירות ששייכות לקשישים שגרים בדיור ציבורי, כאשר כל זאת מבוצע לצד תקציב שעומד על כ-2 מיליון ש"ח.

עמותת איילים

מדובר בשיתוף פעולה מרגש בין המדינה, הדור המבוגר והדור הצעיר. במקרה זה הדור הצעיר משתייך לעמותת איילים, אותה עמותה שמורכבת מצעירים אידאליסטים שמבקשים לתרום לחברה ולחזק את הפריפריה, שהרי זהו החזון של מקימיה.

עמותת איילים החלה לפעול בשנת 2002 עם שני קרוואנים וכיום היא חולשת על 22 כפרי סטודנטים, סטודנטים שמתנדבים עם ילדים ותושבי הגליל, הנגב ולוד, כך שפיילוט זה מהווה דוגמה נוספת ליעילות העמותה - לאיכות הצעירים שגדלים בינינו, אלו שלא איבדו את הגישה החלוצית, החברתית והקהילתית ושלאורך השנים הניעו מגוון מהלכים מדהימים.

מוקדי פעילות

אותו פיילוט של משרד הבינוי והשיכון התבצע בכמה מוקדים נבחרים: באופקים, קריית מלאכי ובטבריה. השיפוצים היו מאוד יעילים ובין היתר כללו תיקונים, סיוד, החלפה של צילינדרים ודלתות, התקנת מעקות בטיחות, צביעת חדרי מדרגות, החלפת תיבות דואר, הצבת ספסלים ופרגולות, ביצוע עבודות חשמל ועוד.

מכאן שלא מעט ניצולי שואה לצד קשישים קשיי יום זכו למתנה גדולה - זכו לחוש שרואים אותם, שהם לא נשכחו, שלמדינה ולצעירים אכפת מהם ובין היתר הם זכו לחזור לחיות באזור נעים ובטוח, כך שהאפקט הוכרז כמאוד מוצלח ומשמעותי.

רווח דו צדדי

לצד העובדה שמבוגרים רבים הרוויחו דירות שעתה ראויות למגורים, גם המבצעים בפועל הרוויחו לא מעט: מתנדבי איילים למדו להעריך את מה שיש להם, הרוויחו מגע עם אנשים מעניינים שביום יום לא יוצא לנהל עמם שיחה ובעיקר הרוויחו תחושת סיפוק אדירה שתלווה בהמשך הדרך.

שיתופי פעולה

אין זה שיתוף הפעולה הראשון של עמותת איילים עם המדינה, אלא לאורך השנים העמותה לקחה חלק משמעותי במגוון פרויקטים קהילתיים. כך למשל חברי העמותה הסבו בלוד מבנה ישן לתיאטרון, התנדבו בשלל בתי ספר, שיפצו מבנים בנחמיה, שיפצו את יער בארי, שיפצו דיור ציבורי באשקלון, קיימו מרוץ בלוד, שיפצו שכונות במגדל העמק, שיפצו אתרים היסטוריים ועוד.

צעד ראשון

פרויקטים שכאלו הם בדיוק מסוג הפרויקטים שחשוב להמשיך ולקדם. פרויקטים שבהם רואים את החלש, מחברים בין אנשים, משלבים בין תרומה כספית לבין התנדבות אישית, מתבצעים מההתחלה ועד הסוף, מנצלים יכולות של אנשים ובאופן כללי נותנים מבלי לדרוש בחזרה.

מכאן שיש רק לקוות שיופקו לקחים ושפיילוט זה מהווה את הצעד הראשון – אחד מיני רבים, כי תמיד יש דירות שדורשות שיפוץ ומבוגרים שזקוקים לעזרה.