תעודות הערכה, מדריך למשתמש

גם אם התעודה טובה וגם אם לא, גם אם היא תעודה של כיתה א' או י"א, הנה כמה טיפים של עשה ואל תעשה כשילדכם מציגים את תעודתם.

נעה זינגבוים , כ"ג בסיון תשע"ט

נעה זינגבוים
נעה זינגבוים
צילום: ללא קרדיט

לא משנה בני כמה אתם, תמיד תזכרו את החוויה של לחזור הביתה עם תעודה מבית הספר.

שנה שלימה של עבודה קשה, מבחנים, שיעורי בית, משמעת וכמובן סדר וניקיון מתכנסים לרשימה ארוכה של מספרים ודברי הלל של המחנכת.

כהורים, אתם נמצאים מהצד השני של התעודה, ומוצאים את עצמכם תוהים לא אחת כיצד לנהוג ומהי הדרך הנכונה להגיב עליה בעודכם מקבלים לידכם את התעודות. מה המסר שתגובתכם תעביר לילד להמשך הדרך, איך לעודד אותם על ההצלחות ואיך לא להעביר ביקורת "קוטלת" על הכישלונות.

גם אם התעודה טובה וגם אם לא, גם אם היא תעודה של כיתה א' או י"א, הנה כמה טיפים של עשה ואל תעשה כשילדכם מציגים את תעודתם.

עין טובה

ראיית הטוב, התמקדות בחצי הכוס המלאה ומתן דגש על השתדלות – הם לא רק סיסמאות באוויר, אלא חלק חשוב ומרכזי בעיצוב הדרך בה אתם קוראים את התעודה של הילדים. חשוב לזכור, שכמו בדברים אחרים בחיים, יש יותר מדרך אחת לקרוא את תעודות ההערכה של הילדים. אפשר לבחור להסתכל על אותם ציונים מספריים או תיאורי ציון קבועים וסופיים בלבד, ואפשר לראות מעבר להם.

כל ילד יחיד ומיוחד

אל תשוו אותו לאף אחד מלבד עצמו. גם אם אחיו הגדולים מחוננים וגם אם הוא קיבל את הציונים נמוכים משאר הכיתה, כל זה לא רלוונטי כלל. מן הסתם הילד כבר ישמע מחבריו ומאחיו את הציונים שלהם ויסיק מכך את מסקנותיו. עליכם להוות לו קונטרה ולהראות לו במה הוא טוב, כמה הוא השתפר משנה שעברה בתחום מסוים ולהסביר לו שהוא נמדד בזכות עצמו ולא ביחס לאחרים.

הילד רק התחיל את המרתון

במיוחד לאלה מבינכם שהורים לילדים קטנים, חשוב לזכור שהם רק התחילו מ"מרתון" ארוך של 12 שנים ויש עוד זמן רב לתקן, לשפר ולעשות שינוי במידת הצורך. לאור כך, גם אם בתעודה יש ציונים שאינם מזהירים, ראו זאת כצלצול השכמה עבור הילדים ועבורכם, המעניק לכם הזדמנות להשתפר ולשנות את הדברים.

אחריות לצד חמלה והכלה

בעולם חינוכי בו ציונים והערכות הם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך ולכן בעלי משמעות על המשך דרכם - חשוב להזכיר לילדים את האחריות שמוטלת גם עליהם. אז לצד החיזוק והעידוד, חשוב לא לשכוח את המסר, שהאחריות ותוצאות בחירותיהם המוטלות בראש ובראשונה גם עליהם.

דברו איתם

תקשיבו לילדים, לא חייבים רק להשמיע. תשאלו אותם מה הם חושבים על הציונים? האם זה מה שמגיע להם? האם הציונים מספקים אותם? אם הם מרוצים מהשנה האחרונה? איך היה הקשר שלהם עם המורים והמורות? נהנו והיה להם טוב מבחינה חברתית?

זמן קבלת התעודות הוא זמן טוב להזכיר לעצמנו, לשאול ולברר מולם מה הם חושבים ומרגישים. חשוב לזכור: בסופו של דבר ילדינו הם אנשים בעלי רגשות, רצונות, מחשבות ושאיפות. בהקשר זה חשוב להיות קשובים למה שיש לילדים לומר ולתת להם את הביטחון שיש מי שעומד מאחוריהם ונותן להם את הרוח הגבית והתמיכה לה הם זקוקים.


נעה זינגבוים היא יועצת ורכזת תחום טיפול בישיבת אלוני הבשן מבית עמותת 'רוח הגולן'.