בוחרים במשפחה
בוחרים במשפחהצילום: בוחרים במשפחה

בחיפה יתקיים היום (חמישי) אירוע 'תהלוכת המשפחה' ביוזמתה של קבוצת חברים ממגזרים שונים המבקשים להשיב אל השיח הציבורי בישראל את ערכי המשפחה המסורתית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם נעמה סלע, הנמנית על יוזמי האירוע, המספרת על המיזם ומטרותיו: "ל'תהלוכת המשפחה' מוזמנות משפחות שרואות את עצמן משפחות מסורתיות רגילות", היא אומרת ומיד נעצרת מעט למחשבה כי הביטוי "משפחות רגילות" הפך להיות כמעט אסור בשיח הישראלי החדש.

סלע מסבירה, "אנחנו בתקופה של פוליטיקת זהויות שמכתיבה את האופן שבו מדברים. לא כל דבר מותר לומר ולא כל דבר מוכנים לשמוע. אין הרבה אמצעי תקשורת שמוכנים לפתוח מקרופון בפני עמדות כאלה".

תהלוכת המשפחה אינה מתרחשת בתלישות מאירועי השבועות האחרונים. חודש הגאווה המוציא מצעדים ברחבי הארץ הוא למעשה הזרז לקיומה של התהלוכה המבקשת לתת תשובה ומענה לתופעה. "האירוע מתכתב עם מצעדי הלהט"ב. הוא מבקש להחזיר את המשפחה המסורתית שקרנה ירדה. המשפחה המסורתית נדחקת לפינה ואג'נדות להט"ביות נכנסות, אלו אג'נדות של מיניות מוחצנת וחמור מכך עירפול מיני. הנושאים הללו נכנסים דרך אמצעי התקשורת שנותנים לזה פלטפורמה חיננית ודרך מערכת החינוך שפתחה את השער ללא הגבלה להכנסת תכנים מהסוג הזה ולכל הגילאים, החל מגיל הגן. מנגד לא ניתן לאג'נדות הללו משקל נגד. לא מדברים על חשיבות המשפחה והזוגיות במערכת החינוך".

סלע ממשיכה ומספרת, "מאז שיצאנו בקמפיין התקשרו אליי באופן אישי אנשים מכל הקשת האזרחית, יהודים נוצרים, צעירים מבוגרים, דתיים וחילוניים. אדם מבוגר התקשר אליי ודיבר בדמעות על התקווה שאנחנו נותנים לו".

גם התקשורת ששמעה על הרעיון שמאחורי המיזם מגלה התעניינות. "חלק מהכתבים הקשיבו לדברים והתפתחה שיחה ארוכה ועמוקה על הגישה כולה והבעייתיות שיש בציבוריות הישראלית בעקבות מצעדי הלהט"בים. בהתחלה הדברים נשמעו להם מוזרים, אבל קיבלנו במה לכך. הבינו שהעמדה הזו מושתקת ושיש פה בעיה".

"המצב היום הוא שהרוב הדומם צריך לכבוש את מקומו בכל המערכות הציבוריות. זה נוגע קודם להקצאת תקציבים שהיום עוברים למייצגי הלהט"בים על חשבון יתר הציבור בישראל. סוגיית הפונדקאות היא המעוז האחרון שהלה"טבים מנסים לכבוש כי בכל השאר הם הגיעו לשויון מוחלט. הם מבקשים תקצוב ציבורי לפעילות שגורמת עוול נוראי בשם טענתם לצורך בשוויון".

בדבריה מפרטת סלע כמה דוגמאות מהעוולות שנגרמות מסוגיית הפונדקאות: "זה עוול בתוצאות התהליכים כלפי נשים פונדקאיות שנמצאות בתחתית הסולם החברתי ומחפשות פרנסה. ילדיה של האם הפונדקאית יחכו לאח שנולד ופתאום הם שומעים שהוא נמכר... אלו ילדים שלא חיים בוואקום, האחים של התינוק נמצאים במערכת סביבתית שמצפה גם היא לתינוק וייוצר מצב של סטטוסים של ילדים שהאחים שלהם נמכרו...". כל זאת לבד מהפגיעה באותם שייוולדו בהליך פונדקאות ויבקשו לברר היכן ולמי נולדו ויתברר להם שהם ניקנו למעשה...

לצד התגובות התומכות מקבלת סלע גם תגובות הפוכות והיא מספרת: "יש תגובות הפוכות מכיוונים שונים. פתחנו קבוצות ווטסאפ כדי להעביר את המידע על האירועים והצטרפו לשם גם מתנגדים לפעילות שלנו. אלו קבוצות סגורות שרק המנהלים כותבים בהן ולכן אנחנו מקבלים באופן אישי הרבה נאצות שאנחנו מתעלמים מהן וחלק מהתגובות מקהילת הלהט"ב שמבקשים להשתתף בשיח ולהשמיע את הקול שלהם".

"האירוע היום היא יריית הפתיחה של יציאת השמרנים מהארון, אבל היעד הוא שיח שמרני רחב שיבדוק לאן הגענו בנושא הפרוגרסיביות ואיזו מדינה אנחנו רוצים לעצב לעצמנו ולהעביר לילדים שלנו. בשיח הזה נערוך יום עיון שנשקול להזמין אליו מובילי דעה בתחומים שונים".