איתן כבל
איתן כבלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"אהוד ברק הוא לא יותר מאשר מחיה השבתאות", כך קובע חבר הכנסת לשעבר, בכיר מפלגת העבודה, איתן כבל, בראיון ליומן ערוץ 7 ובהתייחס לשובו של ברק לזירה הפוליטית.

"ברק נתלה בזיכרון הקצר שלנו, הציבור של מרכז שמאל. הזיכרון הקצר נובע מהרצון למצוא את המשיח הבא שיציל אותנו ולכן אנחנו עסוקים רק בלומר 'רק לא ביבי' ולא בוחנים את עצמנו פנימה. זה הרבה יותר קל".

כבל סבור כי הסקר בערוץ 13 שמציג את התפלגות המנדטים לאחר הכרזת ברק "רק מחזק את הטענה הזו כי כל שהוא יעשה יחסל את העבודה ואולי גם את מרץ. אולי הוא ייקח כמה קולות מ'כחול לבן' אבל הוא הראשון שיחבור לבנימין נתניהו ביום שאחרי".

כשהוא נשאל מה להערכתו שלו מביא את ברק להקפיא את עסקיו הפיננסיים ולחזור אל ההרפתקאה הפוליטית, משיב כבל בהערכה ולפיה הרצון שלא להיזכר כמי שנכשל פעמיים עומד במעייניו של ברק.

"במקום שבו הוא נמצא, בגיל 77, נראה טוב, במצב בריאותי תקים עם מאות מיליונים בחשבון הבנק והחיים לא רעים בכלל. הוא חש תסכול גדול מכך שהוא מסיים את תפקידו פעמיים בצורה מביכה, פעם ראשונה כראש ממשלה שאפילו שרת כיהן תקופה ארוכה יותר ממנו, פאדיחה גדולה, ופעם נוספת עם עצמאות, הוא מרסק את העבודה. הזיכרון ממנו אינו זיכרון טוב. אני לא חוקר כליות ולב. אני יודע להסתכל על המציאות ולהסתכל לאחור ואני מסרב ליפול בפעם השלישית".

"בפעם הראשונה הלכתי אתו. בפעם השנייה יצאתי נגדו אחרי שתמכתי בו והבאתי לו את הניצחון על עמי איילון על חודם של קולות, ועשיתי זאת מתפקידי כמזכ"ל העבודה, מה שלא היה לו אח ורע, כי תמכתי בו. הוא נאחז בכל כוחו בשלטון והפך לשר ביטחון אצל נתניהו. ישבתי אצלו בשעתו והתחננתי. אמרתי לו שהוא מקבע את שלטון נתניהו לשנים רבות ונותן לו את כיפת הברזל המוסרית של השמאל".

מוסיף כבל: "אם הוא יגיע עם עשרה מנדטים? הוא יגיש שאילתות, הצעות לסדר וחקיקה או שיישב כל היום בטוויטר? בסופו של דבר יותר מאשר הוא יסייע לגוש מרכז שמאל הוא יפגע בסיכויים הקטנים של כחול לבן, יקבור את מפלגת העבודה ואולי גם את מרצ. לי זה מסב כאב גדול".

ואולי הכוונה של ברק היא לנצל את כישוריו וניסיונו כדי להתמודד בראש איחוד מפלגות בשמאל ולא כמפלגה נוספת? "נאמר זאת כך, אתה מגיע לנקודה שבה אתה רוצה לומר שאתה האקס-פקטור, אבל הוא לא מוסיף כלום. המאבק עכשיו הוא לא כמה 'כחול לבן' יקבלו בתוך הגוש. המאבק הוא מי מסוגל, אם בכלל, להביא קולות מהמרכז ימין באופן משמעותי. כשברק לא מסוגל לעשות זאת אלא להיפך, להביא לציפוף שורות בקרב המרכז ימין, אז למה זה נדרש? נניח שהם ילכו יחד, מה זה יתן? הוא יוביל אותנו לממשלתו של נתניהו ביום שאחרי?".

כבל גם אינו "קונה" תרחיש בו ברק יצליח ללכד אתו את 'כחול לבן' ו'העבודה' כדי לגרוף כארבעים מנדטים שייאלצו את הליכוד, עם או בלי נתניהו לחבור אליו לקואליציה אחת. כבל מזכיר כי גם עם שמונה או עשרה מנדטים של ליברמן לא יוכל ברק להקים ממשלה שכן יצטרך להשלים את החסר במנדטים של הערבים שלא יתנו רוח גבית לממשלה שכזו.

הטענה שלי היא שהמשבר של גוש המרכז-שמאל הוא בכל הגוש ולא רק במפלגת העבודה. כל מה שנאמר על נתניהו הוא אמת לאמיתה, אבל עד שלא נציב אלטרנטיבה אידאולוגית זה לא יקרה. אני לא מקבל את המשפט 'רק לא ביבי' כי משמעותו שאם ביבי יזוז נקבל את העמדות של הימין. זו אינה תפיסת עולם שיכולה להעביר מצביעים מהמרכז ימין למרכז שמאל. להגיד שתצביעו עבורנו כדי שנלך לממשלת אחדות עם או בלי נתניהו? אני מתקשה לראות אנשים שכתוצאה מכך יתמכו בנו. אלה בדיוק נקודות החוזקה של נתניהו, כשתוקפים אותו באופן אישי ללא אלטרנטיבה ערכית בנושא שתי המדינות, בית המשפט, כלכלה ועוד".

"ללא דרמה שלא רואים אותה כעת אני לא רואה שינוי גדול. במקרה הטוב והלוואי שזה יקרה, תהיה ממשלת אחדות לאומית ואולי אלו יהיו פעמי משיח", אומר כבל.