ניקי היילי
ניקי הייליEsti Dezibov/TPS

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר, ניקי היילי, היתה אורחת הכבוד בכנס ''ישראל היום'' שהתקיים אמש (חמישי) במרכז דוידסון בירושלים.

היילי התייחסה ל'תוכנית המאה' שמגבש הבית הלבן, וחלק ממנה יצא לדרך השבוע בוועידת בחריין. "אני אומרת לכם שהעבודה של קושנר וגרינבלט זה לא רק כמה משפטים - ראיתי את התכנית, היא מאוד מחושבת ועם המון פרטים, והיא תשפר את החיים של הפלשתינים, אך היא לא פוגעת בביטחון הלאומי של ישראל".

על ההתעלמות הפלשתינית מהתוכנית ומממשל טראמפ אמרה היילי "לא נתחנן עבור הפלשתינים שיחזרו לשולחן המשא ומתן. זה אומר הרבה על כך שהם סירבו, זה עצוב. כי לפלשתינים מגיע יותר, אבל המנהיגים שלהם לא רוצים את זה, ולכן הם לעולם לא יקבלו את זה עד שהמנהיגים לא ישנו גישה.

''שמתי לב בבחריין שאם השכנים של הפלשתינים מדברים שלום, ומפסיקים לעשות להם בייביסיטר - הם אולי יגיעו לשולחן. מדינות ערב כבר לא מוכנות לעשות בייביסיטר לפלשתינים".

היילי נשאלה האם על ישראל להחיל ריבונות בשטחי יהודה ושומרון אם הפלשתינים יסרבו לנהל משא ומתן, והשיבה: "צריך לראות איך הדברים מתגלגלים בתכנית. ההחלטה על ירושלים הייתה הצגת עובדה - זו האמת, לא משנה מה יגידו הפלשתינים. ממשל טראמפ הבהיר שלא יתכחש יותר לאמת - כי יש לנו שגרירויות בכל הבירות בעולם, אז למה לא בירושלים?

"בכל הנוגע לגולן, אנחנו לא ניתן אותו לאסד, וגם העם שם לא רוצה שאסד יחזור. אז זה רגע האמת של הפלשתינים - האם הם רוצים להמשיך כך כמו שהם, או אולי הם רוצים לראות הזדמנויות. ההחלטה בידיהם".

על ההטיה נגד ישראל באו''ם אמרה היילי כי "זה מעניין. בהתחלה לא ידעתי מה זאת ההטיה הזאת, ולא חשבתי עליה הרבה. עד שנכחתי בדיון במועצת הביטחון על המזרח התיכון, שתמיד מתמקד רק בישראל. כשישבתי באירוע הראשון, שמעתי שגרירים תוקפים את ישראל שוב ושוב מתוך הרגל, והחלטתי שלא ניתן לזה לקרות שוב.

''אמרתי שיש עוד דברים שצריך לדבר עליהם בדיונים האלו, והשגרירים אכן החלו לעשות זאת. המדינות הערביות החלו להבין אחרי מלחמת ששת הימים שלא יביסו את ישראל, אז פעלו נגד ישראל באו"ם באופן דיפלומטי. בגלל הנפט שלהם הם הלכו לכל המדינות הקטנות, ואיימו עליהן שהן חייבות להצביע איתן.

''עכשיו מכבדים את ישראל, וכשמסתכלים על המדינות באו"ם יש כל כך הרבה שמכבדות את ישראל. אנחנו נתנו להן את היכולת לעמוד לצד ישראל ולא להיות לבד. אני רוצה לשבח את דני דנון, שגריר כה מדהים באו"ם".

כאשר נשאלה איך אפשר להילחם בחד צדדיות של האו''ם ענתה היילי "בכך שנציג את החרפה שלהם בכל שקר, ובכל פעם שהם חושבים שאנחנו לא רואים. צריך לעשות את זה ללא לאות. ככל שנתמיד, כך הם יפעלו פחות נגד ישראל. תמיד שווה להילחם בעד האמת. הנשיא יפעל בדרכו, אני בדרכי, פרידמן בדרכו, כל אלו שנלחמים עבור זה, זה לא רק בגלל שאנחנו רוצים לעזור לישראל, אלא בגלל שישראל חזקה, משמעה אמריקה חזקה.

''ישראל נמצאת בשכונה קשה, ואנחנו צריכים להראות שהערכים של ישראל הם הערכים שצריך במזרח התיכון. כשמחזקים את ישראל, מחזקים את כולם".

היילי התייחסה למתיחות בין איראן לארצות הברית. "אנחנו לא רוצים מלחמה, והנשיא לא רוצה מלחמה, אך צריך להכיר בכך שאיראן היא האיום מספר אחת. ממשל אובמה לא עזר בכלל בסוגיה. היו להם כוונות טובות וחשבו שישיגו שלום, אך כל מה שהשיגו אחרי שהעבירו כספים לאיראן זה שהם הפיצו טרור, הזרועות של איראן היו יותר נחושות בעקבות ההסכם.

''האירופאים, האגו שלהם נכנס לתמונה וההסכם לא עבד. הנשיא צדק כשהוא יצא מההסכם. האיראנים המשיכו לנסות טילים, להעביר נשק, ולתמוך בטרור, ואנחנו נתנו להם כסף כדי לעשות את זה. אז הנשיא החליט בצדק לעזוב את ההסכם, והאירופאים לא יכולים לעזור, ואיראן עכשיו בפאניקה.

''אנחנו מנענו את הכסף, והאטנו את הגרעין, אך הם עדיין קוראים 'מוות לישראל ואמריקה', ולכן צריך להמשיך ללחוץ ולהזהיר שאם איראן תעשה פרובוקציה אחת, אנחנו נפעל בעוצמה רבה נגדה".

היילי נשאלה האם היא מתכוונת להתמודד לנשיאות ארה"ב בשנת 2024, ואמרה "האוויר בירושלים מביא לצלילות מחשבתית. אני יכולה להגיד בבירור, אני צעירה מדי כדי להפסיק להילחם, אני להוטה מדי להרבה דברים, אך אני גם מאוד נהנית בעולם החוץ ממשלתי, ואמשיך להילחם יחד עם טראמפ למען הדברים שאני מאמינה בהם.

''2024 זה עוד הרבה זמן, שנה היא נצח. אני אמצא את דרכי, ואומר לכם בצלילות - לא אפסיק להילחם למען ישראל ולמען הקשר שלנו. אני רק רוצה לציין שטוב לראות את שלדון היום, הוא נראה חזק מתמיד, וכל מה שקורה בישראל - שלדון ומרים תמיד היו חלק גדול מזה, והרבה מהעוצמה של ארצות הברית היא בזכות פועלם מאחורי הקלעים, תודה להם".