תלמיד הישיבה הראשון שסיים את תוכנית אודיסיאה

ניר לוריא מספר לערוץ 7 כיצד משלבים לימודים בישיבה תיכונית יחד עם התוכנית היוקרתית לתלמידים מצטיינים.

ערוץ 7 , כ"ח בסיון תשע"ט

ניר לוריא
ניר לוריא
צילום: דוברות

בזמן שבני ובנות כיתה י"ב מסיימים את הבגרויות ויוצאים לחופשת הקיץ האחרונה, יש תלמיד ישיבה אחד שמסיים לא רק את כיתה י"ב, אלא הוא גם תלמיד הישיבה התיכונית הראשון שמסיים את תוכנית אודיסיאה לתלמידים מצטיינים של מרכז מדעני העתיד.

את ניר לוריא בן ה-18, תלמיד הישיבה התיכונית "אור תורה נווה שמואל" של רשת אור תורה סטון ותושב אלעזר שבגוש עציון, קצת קשה לתפוס לראיון.

יש לו לו"ז עמוס ומחושב מאוד כאשר בארבע השנים האחרונות בילה במקביל ללימודים בישיבה, פעמיים בשבוע באוניברסיטה העברית בירושלים יחד עם סטודנטים שגדולים ממנו בכמה שנים, ומאחוריו כבר שליש תואר במדעים.

בימים אלו הוא מסתובב ברחבי האוניברסיטה ומסיים עם חבריו המצטיינים את המחזור השני של התוכנית, שמעניקה לתלמידים מחוננים ומצטיינים הזדמנות להעמיק את הידע שלהם במדעים, ולהשתלב בזירה האקדמית-מחקרית.

"כשלומדים במסגרת ארוכה משמונה בבוקר עד שמונה בערב, קצת יותר קשה לשלב דברים אחרים בתוכה. צריך לנהל סדר עדיפויות מסוים, להקריב הרבה שעות ולהשקיע הרבה מאמצים, ולדעת שדברים יגיעו על חשבון שעות הפנאי", מסביר לוריא. "זה תמיד בא על חשבון שעות הפנאי והחברה, אבל למרות זאת ניסיתי להיות חלק מהשכבה ואני חושב שדיי הצלחתי. להגיד שאין לזה מחירים? בוודאי שיש לזה, אבל מנסים למזער אותם ככל האפשר, לדוגמא כשיש שעות פנאי אתה משתדל יותר להיות עם חברים".

"אני שמח שהלכתי לתוכנית, ואין לי חרטה על זה. היא פיתחה אותי בתחום שמאוד מעניין אותי מקצועית. היופי בתוכנית הוא שהיא לא עוסקת בנקודות שיא ואז ריק ביניהם, אלא דווקא עוסקת בשגרה ובמבחנים. בשנה האחרונה למדתי עם סטודנטים שגדולים ממני, אני מנהל סדר יום יותר עמוס, שכולל הגשות של תרגילים ומבחנים. מה שכיף בתוכנית זה שאנחנו קבוצה מאוד קטנה. ממילא זו קבוצה מגובשת ובעלת תחומי עניין משותפים, מה שתורם לחוויה הכיפית ויוצר חברויות עמוקות".

צילום: דוברות

"התוכנית היא ספינת דגל גם בעיני לשכת נשיא המדינה וגם בעיני משרד החינוך, כדי לסיים בגרות מאוד ייחודית", מסביר חזי זכריה, מנהל הישיבה התיכונית 'אור תורה נווה שמואל' מבית אור תורה סטון, שם לומד לוריא.

"למעשה היא מלאימה מבית הספר את תחומי הפיזיקה והמתמטיקה מתוך הבנה לאומית שאנו לוקחים חבר'ה תותחים, שעוברים מבחני התשה ומיון מאוד אגרסיבי כדי להשתתף בתוכנית. יש להם המון שיעורי בית, אתגרים ולמידה. לניר זה היה עוד יותר מורכב, כיוון שבישיבה יש גם המון לימודי קודש. לכן החלטנו לעשות תיאום ציפיות ולבנות עבורו תוכנית אישית כדי שהוא יוכל להצליח גם בתוכנית וגם בלימודי הקודש והבגרויות", מפרט זכריה.

לוריא הצליח לעמוד במשימה המורכבת. "התחלנו 23 אנשים וסיימנו אותה עשרה, וזו חוויה שלא כולם זוכים לה. לאחרונה אמרו לי שאני הראשון מבני הישיבות התיכוניות שמסיים את התוכנית", הוא מספר בגאווה נסתרת ולא שוכח לפרגן למי שהיה שם לאורך הדרך: "קיבלתי הרבה תמיכה מהישיבה, מהמורים, מהצוות כולו ומההורים שלי, ובזכות זה יכולתי להספיק לימודים אקדמיים וב"ה גם הצלחתי בזה".

כתלמיד הישיבה הראשון שמסיים את תוכנית המדעים הזו, האם לדעתך מדע והלכה הולכים יחד?

"אני רואה את המדע וההלכה כשתי גישות שלאו דווקא מתנגשות אחת בשנייה, כי מבחינתי אלו שתי נקודות מבט. האחת מדעית ומדויקת של תיאור תהליכים כמו שהם, מסבירה מה קורה בתהליך. השנייה, התורה, מנסה לתת פן רעיוני, הסיבה שבגינה התהליך קורה ולאיזו מטרה. להגיד שאין כל מיני סתירות שאף אחד לא יודע מה לעשות איתם זה כנראה לא נכון, כי אנו חיים בתוך שתי מערכות של חוקים ועולם שיש בו המון סתירות, וצריך לחיות איתם. אולי אם אעסוק במחקר יעניין אותי היחס ביניהם ואיך אפשר לפתור את אותן הסתירות".

סיימת כבר הרבה מהתואר, הבגרויות מאחוריך. לאן אתה ממשיך מכאן?

"אני ממשיך את מסלול החיים כמו כל אחד. הולך ללמוד בישיבה בשנה הבאה, אחר כך צבא ואוניברסיטה. במקביל לתוכנית יש מסגרת המשך, הרצאות לבוגרים, ותמיכה אקדמית שאפשר לקבל. המטרה היא ליצור פלטפורמה קדימה וליווי שבו נצליח להתקדם, לפתח את החברה ולהוביל את המדע בעתיד. אם זה יקרה? אני מניח שעוד מוקדם לדעת אבל מקווה שכן".

צילום: דוברות

המנהל חזי זכריה מסכם: "אנו מאוד גאים בניר על ההישגים שלו ועל הדרך אותה עשה, ושמחנו להעניק לו את כל התמיכה לה היה זקוק עבור התוכנית. ניר כבר הראה כי אפשרי לשלב לימודי תיכון, תוכניות מצטיינים ולימודי קודש ישיבתיים, ובכך סלל את הדרך לשלושה תלמידים נוספים שמשתתפים כעת בשלביה המוקדמים של התוכנית. אנו מקווים שהם יהוו דוגמא בכל המגזר ליכולת להוביל ולהצטיין גם בתחומים הללו".

הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא רשת אור תורה סטון, סיפר כי "כלל מוסדות החינוך של הרשת סיגלו לעצמם גמישות המאפשרת לתלמידים את הרחבת הדעת והשתלבות בפרויקטים לאומיים, בעיקר בתחומי השילוב בין תורה ומדע. לצד זאת, חשוב לכולנו שהמצטיינים ימשיכו להשקיע גם בלימודי הקודש, וגם שלא יפספסו את החוויה ואת הצד החברתי של לימודי התיכון".