אמיר אוחנה ואמי פלמור
אמיר אוחנה ואמי פלמורצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דו"ח מחלקת המדינה של ארצות הברית לשנת 2019 מדרג את מדינת ישראל בדירוג המדינות הראשון, זו השנה השמינית ברציפות.

הדו"ח, הסוקר את מאמצי מדינות העולם במאבק בסחר בבני אדם, מתפרסם מדי שנה החל משנת 2001, ומדרג את מדינות העולם לשלוש רמות, בהתאם לפעולותיהן למיגור התופעה.

בעבר, ולמשך יותר מעשור, דורגה מדינת ישראל בדירוגים הנמוכים, מה שהיה עלול להוביל להפעלת סנקציות כלכליות מצד ארה"ב נגד המדינות שבדירוג השלישי, שנמצא כי לא פעלו מספיק בנושא זה. בשנת 2012 דורגה ישראל לראשונה בדירוג הראשון, בו כלולות מדינות העומדות בסטנדרטים המינימאליים לגבי המאבק בסחר בבני האדם ועושות מאמצים כדי להיאבק בתופעה קשה זו. מאז, ישראל שומרת על הישג זה – אף שהשנה ירדו מהדירוג הראשון כמה מדינות מערביות, ובהן גרמניה, איטליה, ודנמרק, כך שהשנה 33 מדינות בלבד דורגו בדירוג זה.

על פי ממצאי הדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, מדינת ישראל פועלת בצורה נמרצת ונחושה בשלושה מישורים עיקריים: מניעת התופעה, אכיפה כלפי העבריינים והגנה על נפגעי העבירה.

במהלך שנת 2018 זוהו בישראל 59 קרבנות סחר ועבדות, נפתחו 139 חקירות פליליות והוגשו 22 כתבי אישום בעבירות הקשורות לסחר בבני אדם.

כמו כן, המדינה הגישה שלושה כתבי אישום נגד מעסיקים בעבירות של הפרת זכויות ילדים, וחקרה שני מקרים של מעורבות עובדי ציבור בעבירות הקשורות לסחר ולניצול.

בנוסף הוענק סיוע משפטי אזרחי בחינם מטעם המדינה ל-109 קורבנות באמצעות הסיוע משפטי במשרד המשפטים, וגם ניתנו שירותי בריאות ל-94 קרבנות סחר ועבדות, נשים וגברים

בשנה שעברה המשיכה המדינה להעניק שיקום והגנה לקרבנות הסחר והעבדות במסגרות השונות הממונות ומפוקחות על ידי המדינה: במקלט לנשים קבלו 52 נשים סיוע וכן 6 ילדים, במקלט הגברים ניתן סיוע ל-45 קרבנות, ובדירות המעבר שהו 35 נשים וגברים, ו-17 ילדים. במרכז היום הארצי לקרבנות סחר ועבדות שאינם ברי הרחקה טופלו 236 קרבנות גברים ונשים.

שר המשפטים ח"כ אמיר אוחנה: ״זו השנה השמינית ברציפות שמאמציה של מדינת ישראל במיגור תופעת הסחר בבני-אדם זוכים להכרה בינלאומית. אני משבח את המחויבות המתמשכת ושיתוף הפעולה של כל משרדי הממשלה ואת היחידה לתיאום המאבק במשרד המשפטים שמובילה את הטיפול בנושא. אנו נמשיך לפעול להגברת האכיפה כנגד העבריינים על מנת למגר את התופעה וכדי לסייע לנפגעי העבירה״.

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, העומדת בראש ועדת המנכ"לים למאבק בסחר בבני אדם, אמרה כי "יחידת תיאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים ממשיכה גם השנה להוביל את הפעלת הכלים המשולבים וסמכויות המדינה במישורים השונים במאבק כנגד תופעת הסחר בבני אדם, בזיהוי דפוסים חדשים של סחר ובניית מענים מתאימים, ובקידום תיאום בין כל הרשויות הממשלתיות, האזרחיות והבינ"ל כך שיכוונו למיגור התופעה. לא בכדי זו השנה השמינית שישראל נמצאת בדירוג הגבוה של דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית. יחידת התאום תמשיך לקדם את מאמצי מדינת ישראל בתחום זה ולשמר את הישגיה הניכרים, תוך התמודדות עם הדפוסים החדשים של הסחר בבני אדם בישראל על כל צורותיו - יחד עם שותפינו בממשלה, בחברה האזרחית והגופים הבין-לאומיים".

מנהלת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם, עו"ד דינה דומיניץ: "ישראל משמרת את מעמדה הגבוה בדירוג העליון בדוח מחלקת המדינה האמריקאית זו השנה השמינית, יחד עם קבוצת מדינות מועטות ונבחרות בדירוג זה, בזכות מאמצים רבים ורב מערכתיים ושיתוף פעולה יזום ופורה בין כל השותפים, בממשלה ומחוצה לה. הדו"ח מכיר בהישגים הניכרים של המדינה בזכות שילוב ידיים זה בין כל משרדי הממשלה, ארגוני החברה האזרחית והגופים הבין לאומיים. הדו"ח לשנת 2018 מציין לחיוב את העלייה המשמעותית במאמצי האכיפה כנגד מחוללי תופעה חמורה זו, וכן את אישור הממשלה לתכנית החומש הלאומית החדשה למאבק בכל צורות הסחר בבני אדם והעבדות המודרנית".