חידוש דקים מסוג איפאה ואורן
חידוש דקים מסוג איפאה ואורןצילום: אלופי העץ

חידוש דקים הנו הליך פשוט יותר ממה שרבים נוטים לחשוב, והוא מספק מראה מזמין ואיכותי לחצר הבית.

כיום, בעיקר בזכות טכניקות תחזוקה וחומרי שימור מתקדמים, ניתן לראות דקים 'ישנים' הנהנים ממראה איכותי ובריא – כאילו הותקנו רק היום.

חידוש דקים - יוצאים לדרך

תדירות וסוג הטיפול הנדרשים נסמכים בעיקר על גורם אחד – זן העץ ממנו הדק בנוי. קיימים זני עצים הדורשים תחזוקה מועטה ואילו אלו המצריכים תחזוקה שוטפת ובתדירות גדולה יותר.

באופן כללי ניתן לומר כי רוב הדקים מצריכים טיפול חד שנתי פשוט למדי בדמות מריחת שמן ייעודי, לצד בדיקה תקופתית של בסיס הדק וברגי החיבור. עם זאת, לפעמים, ולאחר מספר שנים צריך טיפול מקצועי יותר.

הצורך בחידוש מקיף ואיכותי יותר עלול לנבוע ממספר סיבות ובעיקרן, היקף השימוש בדק (האם נמצא במיקום מרכזי בבית או בבית העסק). לדוגמה, דק הנמצא באולם אירועים עמוס בהולכי רגל יצריך לרוב טיפול בתדירות גבוהה יותר לעומת דק הממוקם בפינת חצר בית פרטי שקטה.

גורם נוסף ורלוונטי הוא מידת חשיפת הדק לשמש ישירה. לשמש השפעה רבה על גוון המשטח ובריאותו. כאמור, אם מריחת שמן עץ אינה מיישבת את דעתכם - תוכלו לשקול טיפול חידוש דקים מקיף כולל שימון המתבצע באמצעות מכונת ליטוש ומריחה חוזרת של שמן.

אם אתם מעוניינים בשכירת חברה המתמחה בחידוש דקים, דעו כי השלב הראשון כולל ניקוי מקיף של המשטח משאריות לכלוך. לאחר מכן יש לעבור על המשטח בעזרת מכונת ליטוש על מנת לאפשר לצבע או לשמן להיקלט כראוי בסיבי העץ. חשוב להדגיש כי ליטוש המשטח אינו בהכרח הבחירה האוטומטית, וכי לעיתים ניתן להגיע לידי תוצאות מספקות על ידי שימוש בגרניק – מכשיר ניקוי העושה שימוש בלחץ מים גבוה.

תחזוקה שוטפת תבטיח את בריאות המשטח לאורך זמן

עיקר הצורך בשימוש ב'כלים כבדים' כדוגמת מלטשת, מתעורר כתוצאה מהזנחה והתעלמות מהוראות התחזוקה השוטפות. חשוב לבחור בזן עץ התואם את מטרת הדק.

לדוגמה, אם הדק עתיד להבנות במקום החשוף לשמש ישירה - מומלץ לבחור בזן עמיד לשמש. דוגמה נוספת היא בחירה בעץ דק מסוג איפאה, זן המגיע מיערות שטופי הגשם של ברזיל ועמיד למים, באם מיקום הדק הוא ליד בריכה או מקור מים. דעו כי דק דורש תחזוקה - אין פתרונות קסם.

המאמר באדיבות אתר 'אלופי העץ' - מומחים בכל עבודות העץ כולל פרגולות, דקים, מדרגות עץ ועוד.