יחידת החילוץ
יחידת החילוץצילום: יח"צ

בזמן שאנחנו חיים את חיי השגרה שלנו בנחת, ישנם מאות אנשים ברחבי הארץ שמתאמנים בסנפלינג, בטיפוס חבלים, בגלישה ובניווט מסוקים כדי להיות מוכנים בכל רגע לקריאה.

בנוסף לקריירות מרשימות, ניהול הבית והמשפחה וחיי קהילה, מחליטים אנשים רבים לעסוק בפעילות התנדבותית בעלת משמעות.

ביקשנו ממני אהרון, (37), אחד המתנדבים ביחידת החילוץ שומרון- בקעת הירדן לספר לנו על פעילות היחידה. "יחידת חילוץ שומרון-בקעת הירדן אחראית על כל הפעילות של חילוץ באזורים פתוחים, מדרום השומרון עד בקעת הירדן, ובכל אזור צפון השומרון. כל מתנדבי היחידה גרים באזור, וכולם מגיעים לפעילות בעת קריאה. זה אומר שאם קוראים למתנדבים, הם עוזבים את כל מה שהם עושים ומגיעים לחלץ", הוא פותח.

"היחידה מחלצת בשלושה תחומים: תחום ראשון הוא איתור — חיפוש אחר כל מיני נעדרים שיצאו מהבית ולא חזרו מכל סיבה שהיא, או כאלה שהלכו לטייל ולא יצרו קשר. "תחום נוסף הוא מים זורמים — אם מישהו מנסה לחצות כביש שנחל הציף אותו, או מנסה לחצות נחל ומאיזושהי סיבה נסחף במים, יש צוות שמתמחה בחילוץ במים זורמים. חילוץ שלישי הוא חילוץ מגובה — כל מה שקשור לבורות, חילוצים מוסקים, חילוצים מורכבים ברוב המקרים, שדורשים מהמתנדבים שימוש בחבלים כדי להגיע אל המחולצים", ציין אהרון.

באיזה תחום אתה עוסק?

"אני אחראי על תחום הטג"ח (טיפוס, גלישה וחילוץ, י"ד). יש לנו ציוד לחילוצים מורכבים בעזרת חבלים, וככה אנחנו יוצאים לחלץ. חילוץ טג"ח מתבצע תמיד בידי צוות, לפחות חמישה שישה מחלצים, שיודעים לייצר מערכת חבלים כדי להגיע למחולץ, ויודעים למשוך אותו למעלה. זה דורש מיומנות גבוהה, ריכוז ושמירה על בטיחות, ועל זה אנחנו מתאמנים."

בכמה אימונים מדובר?

"יש לנו אימון בכל חודש, ופעמיים בשנה יש לנו שלושה ימי אימון רצופים, שבהם אנחנו מחדדים את התכנים ומלמדים את כולם לעבוד בטוח יותר, נכון יותר ומקצועי יותר".

ומה עושים בחילוץ מוסק?

"בחילוץ מוסק, צוות האוויר שבמסוק צריך שצוות הקרקע, שזה אנחנו, ייתן להם כל מיני נתונים יבשים על המצב של הקרקע, אם יש מצוק, אין מצוק, איזה מצוק יש, מה הגובה, וכמובן איפה בדיוק אנחנו נמצאים, כדי שיוכלו להגיע בדיוק מעלינו. צריך לתת להם נקודת ציון מדויקת, וצריך לתת להם נתונים על מצב הפצוע, כדי שהם ידעו איזה ציוד להוריד עם המסוק. לרוב הם יורדים עם כבל אל הפצוע. את הנתונים הם מקבלים לפני, ונוצר קשר של צוות האוויר עם צוות הקרקע. ככה אנחנו יכולים לתת שירות יותר טוב למחולצים שלנו, בשילוב עם צוות של חיל האוויר ועם צוות יחידת החילוץ. יש לנו אימונים משותפים גם עם יחידה 669 ועם הטייסות הרלוונטיות.

"כשמדובר בחילוצים של מים מדובר ברכב שניסה לחצות מים זורמים, והנהג לא הבין מספיק את המשמעויות של החצייה המסוכנת הזו. אנחנו ממליצים לא לחצות כביש מוצף גם אם ההצפה נראית לא רצינית, כי אנחנו לא יודעים מה יש בתחתית הכביש, כמו בור שנפער למטה, או איזה אבנים נגררו כתוצאה מהסחף. כשאנחנו מגיעים למצב שבו יש רכב ואנשים תקועים בתוך נחל, אנחנו מיד מבצעים כמה פעולות מרכזיות, כדי לאפשר לבן אדם להגיע כמה שיותר מהר ובבטחה לגדה של הנהר.

"דבר ראשון אנחנו מציבים כוח אבטחה בתחתית הזרם, כדי שאם הבן אדם ייסחף, נדע להגיע אליו טוב ומהר. מעבר לפעולה של האבטחה במורד הזרם, אנחנו מיד ננסה לזרוק או להעביר בצורה כלשהי חגורות ציפה לאנשים שצריכים את החילוץ, וננסה להגיע אליהם בעזרת חבלים ובעזרת סירה, או כל מיני מערכות אחרות, כדי לחלץ אותם. לרוב, חילוצי מים זורמים הם ארוכים, מורכבים ומסוכנים, אבל אנחנו מבצעים את זה בבטחה".

מה צריך לדעת מי שרוצה להתנדב ביחידה?

ליאור גוטהייט, דובר היחידה: "מי שרוצה להתנדב צריך לדעת שזו יחידה של המשטרה. לאלו שטובים בסנפלינג ובכל מיני סוגי טיפוס חבלים יהיה הרבה מה לעשות אצלנו. מי שמתנדב צריך לדעת שלפעמים נצטרך לקרוא לו גם כשהוא באמצע משהו חשוב, גם אם הוא במשרד, בארוחה בבית או עם חברים, הוא צריך לעזוב הכול ולנסוע לחלץ".

הכתבה פורסמה במגזין אותיות וילדים. לרכישת מנוי וקבלת מתנת הצטרפות מדליקה לבחירה לחצו כאן