ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהוצילום: חזקי ברוך

ראשי המכון למדיניות העם היהודי, השגריר דני רוס ואבינועם בר יוסף הציגו היום (ראשון) בפני חברי הממשלה את הממצאים ואת המלצות המדיניות הכלולים בדו"ח השנתי שהוגש לראש הממשלה ולשרים.

רוס, לשעבר יועץ בכיר לשלושה נשיאים אמריקניים משתי המפלגות וממונה על התהליך המדיני במזרח התיכון, הציג את מפת האתגרים וההזדמנויות בתחום הגיאופוליטי ודיבר על נתונים המעידים על עלייה דרמטית בתופעת האנטישמיות ברחבי העולם, אותה הגדיר "כמגמה המשמעותית ביותר שאפיינה את השנה החולפת".

לדבריו, מגמה זו התבטאה בעלייה דרסטית בשיעור מספר האירועים ובעוצמתם, שהגיעו לשיא עם שתי התקפות הירי שהתרחשו בבתי הכנסת בארה"ב.

ראשי המכון התריעו כי התפשטות תופעת האנטישמיות והעובדה כי השלטונות המקומיים באירופה אינם עושים מספיק על מנת לחזק את ביטחון היהודים, עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בקהילות היהודיות. לדבריהם, חלק מהיהודים שוקלים הגירה או עלייה לישראל, בעוד אחרים עשויים לוותר על זהותם היהודית.

נשיא המכון, אבינועם בר יוסף קרא לממשלה להקים מטה פעולה לטיפול באנטישמיות. "על ממשלת ישראל להורות בהקדם על הקמת מטה פעולה שיבצע מעקב צמוד אחר ממדי האנטישמיות, יבצע הערכת איומים וסיכונים ובהתאם לכך יניע יוזמות פעולה מול ממשלות, קהילות וגורמים רלוונטיים בתחומים השונים. זהו צו השעה האסטרטגי".

ראש הממשלה נתניהו שמע את המלצת המכון להקמת מטה פעולה למאבק באנטישמיות.

"מדובר בגוף בעל סמכויות וכושר ביצוע שיקבל את כל הכלים המתאימים לפעולה רב תחומית - הדרך היחידה להילחם באנטישמיות היא בחיזוק העוצמה היהודית", דברי נתניהו.

הוא הוסיף כי כי הגידול באנטישמיות מחייב את ממשלת ישראל בהערכות נכונה למימוש הזדמנויות לקליטת עלייה, בעיקר ממדינות אירופה.

ראשי המכון המליצו להתמקד בהכוונה תעסוקתית לעולים על ידי הכרה בתארים מתקדמים והקמת תכניות הכשרה והשמה לעולים שיקלו עליהם את ההשתלבות בחברה הישראלית. שילובם של העולים בשוק העבודה בצורה חלקה תשרת גם את המשק הישראלי ותישא תועלת כלכלית.

במסגרת ההתפתחויות הגיאופוליטיות שהתרחשו בשנה החולפת הוצגו העמקת הברית עם ארה"ב והנשיא טראמפ שבאה לידי ביטוי בהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים וההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן. עוד במישור הגיאו-פוליטי התריע השגריר רוס מפני התחזקות מעמדה של רוסיה במזה"ת וזאת על אף ששיבח את שיתוף הפעולה הטקטי עם רוסיה מול הזירה עם איראן וסוריה.

נקודה נוספת שהעלו ראשי המכון בדיון הייתה הצורך בטיפוח היחסים עם שתי המפלגות הגדולות בארה"ב, על רקע הקוטביות הגוברת בציבור האמריקני.

נשיא המכון אבינועם בר-יוסף הציג את מגמת הגידול באוכלוסייה היהודית ותיין את הגידול בקרב הקהילות האורתודוקסיות בארה"ב, בה כבר מהווה אוכלוסייה זו כשליש מקרב שכבות הגיל הצעירות ובניו יורק רבתי כבר קרוב לשני שלישים.

"לגידול בקרב האורתודוקסים עשויה להיות השפעה משמעותית בטווח הרחוק. בצד חיזוק היחסים עם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי, על ממשלת ישראל לעודד ולתמוך בהגברת המעורבות של האורתודוקסים בהנהגות הקהילות היהודיות בתפוצות, בחברה האמריקנית ובפוליטיקה על מנת לשמר את ההשפעה היהודית בציבור הכללי", אמר בר יוסף.

ראשי המכון התייחסו גם ליוזמת השלום אותה מבקש הנשיא טראמפ לקדם. לדבריהם, דחיית הפלסטינים את היוזמה והעדר פרטנר מדיני מחייבת את מדינת ישראל לשקול נקיטת פעולה חד צדדית שתבלום את סכנת ההידרדרות למדינה דו לאומית.

השגריר דניס רוס ציין כי הפלסטינים עשויים לעבור לאסטרטגיה של תמיכה במדינה דו לאומית שבה לכל אזרח תהיה זכות הצבעה שווה. עוד הוסיף השגריר רוס כי על ישראל לנצל את ידידותו של הנשיא טראמפ על מנת לשקול מחדש כינון ברית חוזית אסטרטגית ארוכת טווח עם ארה"ב.