המפתח לאושר?
המפתח לאושר?צילום: iStock

מחקר בריטי חדש חושף כי ייתכן ויש בקבוצות הוואטסאפ יותר ממה שנראה. הקבוצות המשפחתיות בוואטסאפ אולי כוללות בעיקר איחולים לבביים עם פרחים, אבל מסתבר שהן יכולות גם לתרום לבריאות הנפשית שלכם, ואולי אפילו להפוך אתכם למאושרים.

במחקר, שנערך מטעם אוניברסיטת יורק, השתתפו 200 משתמשי וואטסאפ שמילאו שאלון אינטרנטי לגבי הרגלי השימוש שלהם באפליקציה ותכונות אישיות. השאלות הקיפו תחומים שונים המתייחסים להתנהגות ברשת ומחוצה לה, כך שהנבדקים נשאלו לגבי שיעור השימוש באפליקציה יחד עם שאלות אישיות על מצב הרוח ותכונות אופי שונות. על בסיס התשובות, החוקרים יצרו מדדים חברתיים שונים לגבי איכות הקשרים הבין-אישיים, תחושת השייכות לקבוצה, בדידות, ביטחון עצמי ועוד.

כפי ששיערו החוקרים, תוצאות המחקר הראו קשר בין כמות השימוש באפליקציה לבין איכות הקשרים החברתיים. רוב הנבדקים דיווחו על שימוש יומי בוואטסאפ של כ55 דקות, כאשר נבדקים שהשתמשו יותר באפליקציה היו בעלי קשרים חברתיים חזקים יותר, ביטחון עצמי גבוה ואף מאושרים יותר.

לטענת החוקרים, התוצאות מראות שלמרות הסטיגמה לגבי קשרים אינטרנטיים, השימוש בוואטסאפ דווקא מחזק את הקשרים החברתיים. הקבוצות המשפחתיות מעניקות תחושה של שייכות ויכולת שיתוף, ומעלות את הביטחון העצמי של המשתתפים. בנוסף, הנגישות שבה ניתן לדבר עם כל אחד מאנשי הקשר, מאפשרת שיחות ארוכות יותר שמחזקות את קשרי הידידות.

הזמינות מאפשרת קשרים חזקים יותר
הזמינות מאפשרת קשרים חזקים יותרצילום: iStock

אז האם הוואטסאפ הוא הסוד החדש לאושר ולחיים בריאים? נראה שהדבר עדיין מוטל בספק. חלק מהביקורות על המחקר טוענות שלמרות שהמחקר הראה שמשתמשי וואטסאפ כבדים מאושרים יותר, עדיין לא בטוח שהוואטסאפ הוא הגורם. ייתכן ואנשים חברותיים משתמשים יותר באפליקציית המסרים מאשר אנשים בודדים, וממילא המחקר הוכיח שאנשים מאושרים משתמשים בוואטסאפ, ולא להיפך.

למרות הביקורות, מדובר באחד המחקרים הראשונים שמתאר את ההשלכות החברתיות של השימוש באפליקציות חברתיות, וככל הנראה שהוא לא האחרון. אז בפעם הבאה שמישהו ירגיז אתכם עם איזו הודעה קולית בוואטסאפ, או שיחלק כל משפט לעשרים הודעות קטנות, אל תמהרו לברוח מהאפליקציה, אולי זה יהפוך אתכם בסוף למאושרים.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!