נתניהו בקונגרס האמריקני. ארכיון
נתניהו בקונגרס האמריקני. ארכיוןצילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

ד"ר ענבל הקמן, הנמנית על מחברי ההמלצות של המכון למדיניות העם היהודי שהוגשו לממשלה שלשום (ראשון), אומרת שהממשלה בישראל צריכה לנקוט פעולות משמעותיות יותר כדי להגביר את המאבק הבינלאומי באנטישמיות.

"המכון הציג במסגרת ההערכה השנתית, את המדד המתכלל העוסק באנטישמיות שראינו בו עלייה מדאיגה וריבוי של תופעות אנטישמיות, מה שמחייב את הממשלה בפעילות אקטיבית. הצענו להקים גוף שיעסוק בכך ולהיערך לקליטת עלייה ממדינות שיזדקקו לכך", היא מספרת בראיון לערוץ 7.

לדבריה, "אחד מהדברים שאנחנו עושים במכון הוא לא רק בחינת המדדים האובייקטיביים הנוגעים לאירועי האנטישמיות, אלא גם מדדים סובייקטיביים המתייחסים לתחושות של היהודים הגרים בתפוצות לגבי האנטישמיות. אנחנו רואים שבחלק מהמדינות יש החמרה ממשית בתחושות האזרחים שגרים בהן.

''בחלק אחר, חרף ההחמרה במספר האירועים, הנושא פחות מטריד אותם. עבור אלו שמרגישים בצרה ונמצאים בחו"ל, אנחנו חושבים שתפקידה של המדינה לעזור לפועל גם כאן וגם שם. לכן הצענו להקים גוף בארץ שגם יבצע הערכות וגם יבין מה קורה בשטח".

ד"ר הקמן מציינת כי התרשמה שראש הממשלה לקח ברצינות את ההמלצה בנושא. "נתניהו מסכים שיש צורך בדבר כזה. הוא אומר שהדרך הכי טובה לפתור את האנטישמיות היא להראות כמה אנחנו חזקים פה בישראל, אך הוא מבין את הצורך בהקמת גוף שיתכלל את האינטרקציה מול הקהילות שחשות מצוקה".

המלצה נוספת שהוצגה בפני ראש הממשלה היתה למקד יותר את הפעילות מול הדמוקרטים בארה"ב כדי להגביר את אהדתם לישראל.

"במשך שנים רבות היחס לישראל היה חוצה מפלגות. בשנים האחרונות אנחנו רואים קצת שחיקה והתרחקות מצד הדמוקרטים על רקע כל מיני מגמות, חלקן פוליטיות וחלקן נוגעות בזרמים השונים ביהדות. חלק מההצעה שלנו היא לא לתת לשחיקה הזאת להימשך אלא לפעול באופן אקטיבי כדי למשוך את הדמוקרטים לחזור ולתמוך בישראל עם פחות סייגים", מסבירה ד"ר הקמן.

בעניין הזה, כצפוי, ראש הממשלה לא תמך באופן נלהב. "הוא בעיקר הנהן ושמע. מי שהסכים איתנו והציע לפעול בצורה אקטיבית הוא השר יובל שטייניץ, שחושב כמונו".