אוקראינה
אוקראינהצילום: יהב גמליאל, פלאש 90

מועצת עיריית פולטבה שבמזרח אוקראינה החליטה להקפיא את ההליכים לשינוי ייעודו של אתר שבו נרצחו אלפי יהודים בשואה ולעכב את אישור מכירת השטח והפשרתו לבניה למגורים.

ההחלטה התקבלה בעקבות מאבק שניהלו הקהילה היהודית ושגרירות ישראל באוקראינה. העירייה הודיעה שתמתין עד אשר תקבל חוות דעת מקצועית בנוגע לקרקע. לדבריה, במידה ויתברר כי מדובר בקרקע של בית קברות תכנית הבניה באתר תבוטל.

ההחלטה לבנות בשטח זכתה לגינויים רבים הן מצד הקהילה היהודית במדינה והן מצד מכון הזכרון האוקראיני.

שגריר ישראל באוקראינה, יואל ליאון, פנה לפני כשבועיים במכתב לראש העיר פולטבה, אולקסנדר שאמוטה, ובו ביקש "לעצור את אי הצדק ההיסטורי בשם הנרצחים". אחרי שנודע לו על הקפאת ההליכים, הוא בירך על ההחלטה.

השגריר ליאון כתב במכתבו לראש עיריית פולטבה, אולקסנדר שאמוטה: "כנציג מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, וכבן לניצולי שואה אני מדבר בשם אלה שאינם יכולים לדבר עוד וקורא למצפונך ולחברי מועצת העיר שלך לעצור את אי הצדק ההיסטורי הזה".

"הקשב לקולות הקרבנות, כפי שנכתב בתנ"ך, בבראשית ד,י: 'קול דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה'. אני מצפה לפעולה מיידית. בסמכותך לבחור בין צדק לאי צדק", קרא ליאון במכתב.

במכתב, שההעתק ממנו שוגר לראש ממשלת אוקראינה, שר התרבות האוקראיני וראשי הקהילה היהודית המקומית, מדגיש השגריר ליאון שלפי עדויות רבות שנאספו בין היתר על ידי 'יד ושם' והמכון האוקראיני לזכרון לאומי, אלפי יהודים ולא-יהודים נרצחו על ידי הגרמנים באתר המיועד כעת לבניית מיזם מגורים חדש.