שוויץ
שוויץצילום: iStock

ארוזה היה עיירת סקי באלפים השוויצריים שבדרך כלל מאופיינת בפסטורליה, בכמעט אפס אחוזי פשע ובתיירות שופעת.

היא נחשבה יעד מועדף לתיירות חרדית של אנשי עסקים אמידים במשך עשרות שנים, בשל העובדה שפועל בה מלון כשר.

אלא שבשנים האחרונות התרבו ההתנגשויות בין תיירים חרדיים ומקומיים, בעיקר בשל העובדה שהמקום הפך להיות נחלת ציבור חרדי רחב ולא רק בעלי אמצעים.

המקומיים התלוננו על התנהגות בלתי הולמת. הם טענו שהתיירים משאירים זבל, כולל חיתולים משומשים מפוזרים באזורי פיקניק, דוחפים בצורה שאינה מקובלת בתחנות אוטובוס ולעתים אף מתחמקים מלשלם בתחבורה הציבורית.

"חלק מהמבקרים החרדים לא ממש מודעים לכך שיש אנשים סביבם", סיפרה לנה זוברבלר, תושבת ארוזה, לסוכנות הידיעות JTA. "צעקות, דחיפות באוטובוס, אלו דברים שסותרים את התרבות שלנו ואנחנו לא אוהבים את זה. אלא שהם פשוט מתעלמים, גם אם מעירים להם. כשאתה בא לארץ אחרת אתה צריך להתאים את עצמך לכללים של המקום", היא אומרת.

בקיץ הנוכחי, החליטה הקהילה היהודית בשוויץ לצאת בקמפיין שמטרתו להביא למודעות של המקומיים והתיירים זה לזה.

"אנחנו שולחים כ -20 מתווכים, יהודים שווייצריים שומרי מצוות, לשלוש הנקודות החמות שבהן אנו נתקלים בקשיים - כולל ארוזה", אומר יונתן קראוטנר, המזכיר הכללי של הפדרציה השוויצרית של הקהילות היהודיות.

"בהתייעצות עם קופירייטרים חרדיים, הוצאנו מודעות הקוראות לאורחים יהודים להיות ערניים לסביבה ולהשאיר את האתרים נקיים. אנחנו מזכירים להם שהם מייצגים את עם ישראל, בכל מקום שהם הולכים", מוסיף קראוטנר.

הקמפיין מתפרסם בארבע שפות, כולל יידיש, וכלל אף הדרכה לעשרות מלונאים ושורה של מפגשים עם ראשי הפדרציה היהודית.

"אנחנו לומדים מהטעויות", אומר קראוטנר, "וכך כולם יוצאים נשכרים".