ריבלין ונתניהו בטקס
ריבלין ונתניהו בטקסצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

פרס ביטחון ישראל על שם אליהו גולומב הוענק הערב (שלישי) לשורת פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי.

את הפרס העניקו בטקס חגיגי שנערך בבית הנשיא בירושלים נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם.

ריבלין אמר בטקס, " אנו צריכים להודות על כל רגע של שקט ושלווה ממנו נהנים אזרחי ישראל. זהו בדיוק תפקידה של מערכת הביטחון והתעשיות האזרחיות המלוות אותה: להיות אותה חומת מגן בלתי נראית, שמרחיקה את העימות אל מעבר לקווי האויב, ומאפשרת לנו, האזרחים לקיים שגרת חיים יומיומית. זוהי המטרה שבשמה אנו משקיעים משאבים כה רבים, בפיתוח טכנולוגי יצירתי ושובר קונספציות, וזוהי, במידה רבה גם מטרתו של הפרס המוענק לכם היום. אני רוצה להודות לכם, ולבני משפחותיכם, על הלילות הארוכים, על ימים, שבועות וחודשים של עבודה מתישה ומפרכת, ומאמצים בלתי נגמרים שהשקעתם, ושאתם ממשיכים להשקיע. תודה".

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, התייחס בטקס לאחר המבצעים שזכו בפרס, הבאת ארכיון הגרעין הסודי של איראן לישראל על ידי 'המוסד'.

"אני אישרתי את הפעולה הזאת מתוך מחשבה – שחשיפת התכנית תסייע לשכנע את נשיא ארה''ב לצאת מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן", ציין נתניהו.

ראש הממשלה הוסיף, "אני רוצה לספר לכם משהו שלא סיפרתי עד היום, שיתפתי את נשיא ארה"ב ברעיון המבצע, עוד לפני שהוא בוצע. כשפגשתי אותו בדאבוס, אמרתי לו שאני מתכוון לשלוח את אנשינו ללב טהרן – להביא את הארכיון. הוא שאל אותי האם זה מסוכן. אמרתי לו שיש בזה סיכון לא מבוטל, אבל שהתוצאה מצדיקה את הסיכון. ולכן, כשהבאתי אליו אחרי המבצע לחדר הסגלגל ב'בית הלבן' את הממצאים העיקריים שחשפנו בארכיון – הוא כבר ידע במה מדובר. הוא הביע את הערכתו לתעוזה ולהישג. אין לי שום ספק שזה סייע לאשרר את החלטתו לפרוש מההסכם המסוכן הזה".

"אתמול איראן הודיעה שחצתה את רף האורניום המועשר של 300 ק"ג. זהו צעד מתריס נוסף, בשאיפתה לייצר נשק גרעיני. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני. מי שמאיים עלינו בהשמדה שם עצמו בסכנת כלייה ומעמיד עצמו, את ההנהגה שחושבת במונחים כאלה, בסכנה דומה", ציין נתניהו.

לדבריו, "אנחנו תמיד נגן על עצמנו בכוחות עצמנו. אבל הכוחות הללו שלנו, הם באמת הכוחות, המוחות והלבבות שמוצגים כאן. לכם, הזוכים בפרס ביטחון ישראל, יש מניות-יסוד בחישול כוח המגן המרתיע והמכריע. כולכם עשיתם עבודה מצוינת. שאו ברכה והמשך הצלחה – בפועלכם להבטיח את נצח האומה".

לוועדת הפרס, בראשות פרופ' ותא"ל (במיל') שאול חורב, הוגשו השנה 16 הצעות. כל ההצעות ראויות להערכה ומשקפות בצורה מצוינת את פעילות המחקר והפיתוח הטכנולוגי של מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות ואת ההישגים המבצעיים של צה"ל, המוסד, השב"כ ומשטרת ישראל. על רקע כמות ואיכות ההצעות שהוגשו, החליטה הועדה להמליץ על הענקת פרס ביטחון ישראל התשע"ט, באופן חריג, לארבעה פרויקטים (במקום שלושה). ארבעת הפרויקטים הזוכים מתמודדים בהצלחה עם איומים אסטרטגיים מהותיים על מדינת ישראל ומתאפיינים בחדשנות טכנולוגית, תעוזה ויכולת מבצעית משמעותית.

הפרויקטים הזוכים:

פרויקט חשיפת מנהרות חיזבאללה, שפותח ומומש ע"י אמ"ן, חט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה), מודיעין פיקוד הצפון ומפא"ת במשרד הביטחון. הפרויקט כלל פריצות דרך טכנולוגיות, מומש ביצירתיות והוביל להצלחת מבצע "מגן צפוני".

מבצע הפריצה של המוסד לתפקידים מיוחדים לארכיון הגרעין האיראני בפאתי טהרן. המבצע מומש תוך הפגנת חדשנות טכנולוגית, תעוזה ודבקות במטרה, סיפק תמונת מודיעין מלאה על תכנית הגרעין האיראנית ותרם תרומה אסטרטגית משמעותית לביטחון ישראל.

פרויקט שהוגש ע"י אגף הטכנולוגיה של שירות הביטחון הכללי (שב"כ). מדובר בפרויקט פיתוח ומבצוע יכולות פורצות דרך בתחומי ה- Data Science, לצורך איתור פעילויות עוינות ולסיכול פגיעה חמורה בביטחון המדינה.

פרויקט "ברד קל'", המשותף לחיל האוויר, חברת רפאל, אלביט מערכות ('תעש') ומנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר). ברד קל הינו חימוש אוויר קרקע אלקטרו- אופטי מתקדם, אשר יביא לחיל האוויר יכולות חדשות וקידמה טכנולוגית, המהווה קפיצת מדרגה מבחינת יכולותיו המבצעיות.