ד"ר שמואל שנהב
ד"ר שמואל שנהבצילום: שאול הבשן

מגוון דילמות מורכבות מלוות את עבודתם של מנהלי בתי ספר. דילמות הכרוכות בהנעה של הצוות החינוכי, בתקשורת מול הורים או מול הפיקוח ואף בהתוויית דרך חינוכית לתלמידים.

איך מניעים מערכת כל כך מורכבת ומתמודדים בכל כך הרבה חזיתות?

לצורך שיפור ההכשרה של מנהלי בתי הספר והקניית יכולת להתמודדות מעשית עם אתגרי התפקיד הקימו ד"ר שמואל שנהב והרב איתן הכהן מרכז הסימולציה לניהול, מרכז ייחודי וחדשני הפועל כחלק מלימודי הפרקטיקה של התואר השני ללימודי ניהול במכללה ירושלים.

מבחר מצבי ניהול מאתגרים העומדים בפתחו של כל מנהל מוסד חינוכי, הודגמו מתוך השטח, והן מייצגים את מגוון הקונפליקטים שחווים מנהלים במהלך שנות עבודתם. במהלך ההדמיה יושבים הסטודנטים לראשונה על כיסא המנהל, ונדרשים להתמודד עם סיטואציות ודילמות מורכבות מאוד, דומות לאלו שיתקלו בהם בעתיד הקרוב, כמנהלי בתי ספר.

במהלך התרגיל יושב מול 'המנהל' שחקן מקצועי המגלם את הדמות הנוספת הנוכחת בסצנה: מורה, הורה, תלמיד או איש פיקוח. הסימולציה מצולמת ומתועדת, ומתבצע עליה תחקיר מקיף אשר מביא את מנהלי העתיד ללמוד ולשפר את התנהלותם כך שכאשר יכהנו בתפקידים ניהוליים יהיו כבר בעלי ניסיון בהתמודדויות מסוג זה.

דוד, שהתנסה במרכז הסימולציה סיפר: "כחלק מלימודי התואר השני בניהול במכללה ירושלים חווינו את מרכז הסימולציה שנתן לנו להרגיש באופן המוחשי ביותר את הדילמות והמורכבויות שכרוכות בעולם הניהול. כל קורס תיאורטי וכל הסבר, מעמיק ככל שיהיה, לא יכול היה להמחיש את אתגרי תפקיד המנהל, ולא יכול היה לתת לנו כלים להתמודדות כמו סדנת הסימולציה".

הוא הוסיף, "אני נכנס כעת לתפקידי כמנהל בית ספר עם תחושת ביטחון ואמונה ביכולת שלי לפתור בעיות ולהתמודד עם מגוון קשיים בזכות הסימולציות שעברתי".

במרכז הסימולציה נערכות גם סימולציות למכרזים בניהול המכינות את הסטודנטים לקראת תהליך קבלת משרת הניהול.

לצד מרכז הסימולציה מתקיימים במכללה ירושלים במהלך התואר השני בניהול גם מגוון קורסים מעשים נוספים כגון: סדנה לעיצוב זהות ניהולית ולזיהוי תרבות ארגונית ועוד, וכן לימודי תואר שני ביהדות ובמדעים.