פרשי משטרה במחאת יוצאי אתיופיה
פרשי משטרה במחאת יוצאי אתיופיהצילום: Adam Shuldman/Flash90

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומ"מ מפכ''ל המשטרה ניצב מוטי כהן נפגשו עם נציגים בכירים של קהילת יוצאי אתיופיה במטרה לקיים שיח משותף עם הקהילה ולמנוע אלימות ופגיעה בנפש בהפגנות הקהילה.

ארדן התחייב להקים במשטרה גוף שיפקח על הטיפול המשמעתי בגילויי גזענות של שוטרים על מנת לוודא כי התנהגות פסולה מעין זו תטופל במלוא החומרה בכל רמות הפיקוד.

השר פנה לראשי הקהילה ואמר: "אני רוצה להגיד תודה מעומק הלב על כך שהסכמתם לבוא לכאן למפגש הזה. זה לא מובן מאליו שהגעתם על רקע האירועים הקשים וכולנו מחוייבים לגלות מנהיגות בשעות אלה.

"לפני שלושה ימים קרה אירוע חמור וכואב. אירוע שלא היה צריך לקרות. אני ומשטרת ישראל שותפים לכאב ולזעזוע, ומשתתפים באבלה הכבד של משפחת טקה על מותו של סולומון ז"ל ובאבל של העדה כולה.

"ביומיים האחרונים מתרחשות מחאות וחסימות צירים בהיקף חסר תקדים וברמת אלימות בלתי נסבלת. אני שותף לכאב ומבין את הזעקה. משטרת ישראל אמרה באומץ וביושר בעבר שיש תופעה של שיטור יתר, ואנחנו נלחמים בה, ועושים זאת גם באמצעות שיתוף הפעולה איתכם. ברור שיש עוד הרבה מה לתקן, אבל היה שיפור רב בתוצאות בשנים האחרונות בירידה במספר המעצרים, בירידה במספר כתבי האישום, בסגירת תיקים לבני נוער והרבה פרוייקטים כמו מצלמות הגוף שמיושמים כעת''.

ארדן הדגיש: ''אני לא חושב שהמשטרה מושלמת או שמישהו חף מאחריות. לכולנו יש אחריות על חיי אדם ואחריות לנסות ולפעול כדי להקטין את הסיכוי שבני נוער וצעירים ייפגעו הערב בעת פינוי הצירים. אני אביא בפני הממשלה את הכאב, הטענות וההצעות החשובות שהעליתם ומתחייב אישית ללוות את התיקונים שיש לבצע. מחאה-כן אבל אלימות ואנרכיה אסור שתהיה".

מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, אמר לראשי קהילתי יוצאי אתיופיה: "אני אומר את זה בצורה ברורה, תפקידנו כמשטרה הוא לשרת ולהגן בכל מקום ועל כל אזרח, בשיוויוניות מלאה".

בהמשך דבריו התייחס המפכ״ל למחאות האלימות שהובילו לפציעתם של עשרות שוטרים ואזרחים: ״על כולנו מוטלת החובה להשיב את הסדר על כנו בכדי למנוע פגיעה באזרחים או בשוטרים. האירועים שהתרחשו אתמול לא יחזור על עצמם. השוטרים עמדו מול המוחים בצורה נחושה, עם הרבה אומץ והבנה, אולם מחובתנו לקחת אחריות ולמנוע את המשך האלימות".

בהתייחס לפעולות שעושה המשטרה יחד עם קהילת יוצאי אתיופיה, אמר מ"מ המפכ"ל: "אנו מאמינים בתהליכים הקהילתיים שאנו מבצעים עם הקהילה ואנו מוכרחים להמשיך אותם. יש חשיבות גדולה למפגשים מסוג זה, בעיקר ברגעים קשים ולמרות הזעם. אסור לנו לתת שאירועים מסוג זה יעיבו וישפיעו על הקשר ההדוק".