מיליארד סינים שאוהבים גמרא לא טועים

מדוע לימוד הגמרא נמצא בשפל דווקא בישראל? את השינוי ביחס של ילדינו ללימוד אפשר להתחיל בדיוק עכשיו, בחופש הגדול. דעה

מאיר יעקבסון , א' בתמוז תשע"ט | עודכן: 21:43

תלמוד ישראלי
תלמוד ישראלי
צילום: מתוך ויקיפדיה

העם היהודי הוא פחות מרבע אחוז מאוכלוסיית העולם. למרות זאת, כמעט אין שנה שבה לא מופיע נציג יהודי בין חתני פרס נובל. יהודים זכו ב-196 פרסי נובל מתוך 881 זוכי הפרס, בסך הכול 22.2 אחוזים מכלל פרסי נובל שחולקו עד השנה. לא מזמן נשאל פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, על פשר התופעה והשיב כי "בתרבות היהודית תלמוד תורה הוא הערך העליון, אין משהו חשוב יותר מתלמוד תורה. בכל השנים השאיפה הייתה להיות תלמיד חכם. תלמוד תורה זה ערך שלא קיים בשום תרבות אחרת".

אין ספק שבתוך המקצועות השונים שבתורה, הגמרא היא המאתגרת והמרתקת מכול. כיום בכל העולם יש נהירה ללימוד הגמרא, להבנת סודותיה ולניסיון להבין את סוד ההצלחה היהודי. עשרות מיליונים של נוצרים בסין ובקוריאה מאמינים שלימוד גמרא יהפוך את ילדיהם לחכמים יותר וייתן להם סיכוי לחיים טובים יותר. לפני כמה שנים שלחה הטלוויזיה הממלכתית של קוריאה צוות צילום כדי להכין סרט דוקומנטרי על ישיבת מיר, במטרה "לפצח את סוד החינוך היהודי". שגריר קוריאה בישראל סיפר פעם כי גילה שיש בישראל אנשים שיודעים פחות ממנו על גמרא בכלל ועל עיקרי האמונה היהודית בפרט.

התלמוד הבבלי תורגם כבר לפני שנים לסינית, ושם עדיין מתפעלים ממנו כל הזמן. כשבארץ אנחנו שומעים טענות על הדתה ועל הכנסת מושגים מהיהדות לבתי הספר, בסין יש יותר ויותר חוגים לתלמוד. באוניברסיטאות, במכוני מחקר ובספריות לומדים גמרא, אנשים בכל הגילים.

דווקא בבית פנימה, המחקרים השונים שנעשו לאורך השנים מצביעים על הקושי של תלמידי הישיבות התיכוניות להכיר בחשיבות הגמרא ולהעריך את מקומה בסדר היום שלהם. רבים מוצאים את האנגלית, המתמטיקה והפיזיקה כמקצועות שיש להשקיע בהם יותר.

אז איך קורה שהגמרא, שזוכה להערכה ולהערצה בעולם הרחוק, דווקא אצלנו לא זוכה להערכה הראויה? איך זה שבזמן שמיליונים ועשרות ומאות מיליונים נושאים עיניהם אלינו, אנחנו לא מספיק מעריכים את המתנה שקיבלנו?

יש לי מחשבות על התשובות, אבל חשוב מכך - יש לי הצעה לשינוי והיא מתאימה דווקא עכשיו, בתחילת החופש הגדול, כשאין ציונים ואין מבחנים ואין מורים ואין מרות ואין חובה. ההצעה היא להתחיל מבראשית, לפנות אל הילדים שעדיין לא מכירים את הגמרא ולפתוח להם דרך חדשה אליה, בתקווה שאחרי שההיכרות הראשונה תהיה נעימה וזכורה לטוב, יהיה ההמשך קל יותר ואהוב.

התלמוד הישראלי מבקש להגיע אל ילדי בית הספר ואל הצעירים שבנו ולהנגיש להם את התלמוד לפני שהוא הופך למטלה ולשיעור שגרתי בבית הספר. הוא עושה זאת באמצעות הלכה אחת, סיפור, חידה או איור, וכמובן סרטים קצרים שנוגעים בסוגיה אחת, בבעיה אחת שלתלמוד יש מה לומר עליה.

מיזם החופש הגדול של התלמוד הישראלי מציע לימוד קצר לכל יום בחופש. זה יכול להיות לימוד משותף להורים ולילדים, לאחים גדולים וקטנים, לימוד לילדים בבית הכנסת ועוד. מיליארד סינים לא טועים. נראה שלפעמים אנחנו צריכים תזכורת מהם כדי לדעת שיש לנו אוצר ביד ואסור לנו לאבד אותו.

מאיר יעקבסון הוא מנכ"ל חברת מדיסון, מייסד ועורך התלמוד הישראלי, הדף היומי לילדים