הרב אייל קרים
הרב אייל קריםצילום: דובר צה"ל

הרב הראשי לצה"ל תא"ל הרב אייל קרים פרסם הנחייה לקציני הרבנות הצבאית לאור הדיון שהתקיים הבוקר (חמישי) בבית המשפט העליון, במהלכו הודיע נציג המדינה כי רב או רבה רפורמיים יורשו לערוך טקסי הלוויה צבאיים.

"הבוקר התקיים דיון בבית המשפט העליון בעניינה של עתירת התנועה הרפורמית בדבר שינוי סדרי הקבורה בצה"ל. העתירה נדחתה. כפי שהיה נהוג מאז ומתמיד, בהיערכות למתווה הלווייה - רצון המשפחה, אמונותיה והשקפותיה יהוו ערך מוביל ומרכזי", כתב הרב קרים במכתבו.

"כפי שקובעת הפקודה, שינוי מרצונה או מבקשתה של המשפחה יתבצע רק במקרים נדירים במידה וקיים חשש לפגיעה בקדושת בית העלמין. הגורם המוסמך להחליט על כך הוא ראש ענף זיהוי וקבורה ברבנות הצבאית".

הרבצ"ר הוסיף: ''יהי רצון שיהיו כלל הדברים להלכה ולא למעשה, ונדע רק שמחות ובשורות טובות.
חודש טוב''.

הר הרצל
הר הרצלPhoto by Miriam Alster/Flash90

כאמור, בבג''ץ נערך הבוקר דיון בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אורי רגב בשנת 2017 בשם עמותת חדו"ש נגד צה"ל, בטענה לאפלייתם של חיילים רפורמיים בנושא הלוויה צבאית.

נציג המדינה הודיע בדיון כי צה"ל יאפשר לרב או רבה רפורמיים לערוך טקסי הלוויה צבאיים. בעתירה נטען כי צה"ל איננו מאפשר לכל חייל יהודי להיקבר לפי אמונתו, וכופה עליו הלוויה צבאית אורתודוקסית המנוהלת בידי הרבנות הצבאית.

בעקבות הדיון שנערך בבג"ץ אמר רגב ל'כאן חדשות', "ניהול טקס על ידי רבה רפורמית יהיה אירוע נדיר, אבל מה שכן יהיה שכיח יותר זו קבורה חילונית צבאית. נדמה לי שגם בעקבות העתירה שלנו אנחנו נכנסים לעידן חדש".

נציין כי הזכות לקבורה צבאית חילונית עוגנה בפקודות צה"ל כבר בשנת 2017, והחידוש כעת הוא באפשרות לערוך קבורה לא אורתודוקסית בלי להידרש לוותר על הסממנים הצבאיים של הטקס.

תגובת דובר צה״ל:

''בידי משפחות חללי צהל הבחירה ביחס למקום קבורת יקירם (בבית קברות צבאי או שאינו צבאי) ולאופיו של טקס הלוויה. משפחות המבקשות כי יקירם יובא לקבורה בטקס צבאי, רשאיות לבצע התאמות במרכיבי הטקס, בתיאום חיל הרבנות הצבאית ובאישור ראש מחלקת נפגעים.
הסדר זה, הוטמע לאחרונה בפקודות הצבא הרלוונטיות.

''תנועת חדו"ש פנתה לרשויות הצבא בדרישה לשנות את הכללים שנוגעים לטקס הלוויה הצבאית, ואף הגישה עתירה לבג"ץ בעניין. בקשת התנועה נבחנה, ואף התקיים איתה שיח. בעקבות זאת הוכנסו מספר שינויים בנהלים המסדירים את הנושא.

''יחד עם זאת, לא נמצא מקום להיעתר לדרישות נוספת של התנועה. הודעה על כך נמסרה לבית המשפט העליון, ובפניו מתנהלת העתירה. בדיון שהתקיים הבוקר, בפני בית המשפט העירו השופטים כי אין מקום להתערבות בצעדים שנקטו רשויות הצבא והציעו לעותרים לחזור בהם מהעתירה. החלטת בית המשפט תינתן בהמשך''.