האלוף נומה
האלוף נומהצילום: דובר צה"ל

אלוף (מיל') רוני נומה, לשעבר מפקד פיקוד מרכז, שוחח עם חברי ''צוות הקבינט'' ברדיו 103FM והתייחס לנושאים הבוערים שעל סדר היום.

"בסך הכול החברה הישראלית מצליחה, חרף המון אתגרים, לייצר סביבת חיים מאוד איכותית", אמר האלוף (מיל') נומה, "ובכל זאת יש פערים וראינו אותם השבוע בצורה מאוד חריפה".

הוא התייחס כמובן להפגנות של בני העדה האתיופית ברחבי הארץ, ואף סיפר שהיה שותף לכמה מבצעים למען עליית יהודי אתיופיה למדינת ישראל. "כואב לי הלב, ואני לא בטוח שאנחנו באמת מבינים מה עובר על בני העדה. זו מחאה אותנטית ואמיתית, כאב של שנים, ויש להקשיב להם בערנות רבה, ומנגד עלינו לשים לב שהמחאה לא תזלוג לאלימות".

עוד הוסיף: "יש להיבנות מהאירועים האחרונים ולא להתפרק מהם. מעבר לזה עלינו לתת לקהילה עצמה לטפל בזה, יש שם מנהיגים חזקים שיכולים להוביל שינוי. בו בזמן חשוב שניקח אחריות על המצב ולא נטאטא את המחאה מתחת לשטיח רק בגלל טעויות של חלק מהמפגינים שהפכו את מחאת האתיופים לאלימה".

בהמשך התייחס האלוף (במיל') נומה למצב בחברה הפלסטינית בעזה וההשפעה של האירועים על יהודה ושומרון. הוא טען כי יש התפרצויות רבות גם מתחת לפני השטח, והודה: "יש בעזה הרבה מאוד מאבקים. אם דיברנו על זה שהחברה הישראלית מלאה בפערים אז החברה הפלסטינית מפוצלת ורוויות מאבקים פנימיים. אנחנו חווים את ההתפרצויות האלה ונמשיך לחוות אותם, אבל השאלה הגדולה היא באיזו תדירות הן יגיעו ובאיזה עוצמות. אי אפשר לדעת באיזו עוצמה יהיה הנזק".

כשנשאל האם יש סיכוי להסדרה אמר נומה: "זה עניין של אינטרסים, הכל תלוי באם ההסדרה תספק אותם או לא. מה שחמאס מבקש לעשות הוא לייצר תפנית במצב הכלכלי-אזרחי ברצועת עזה. אם בראייתם המהלכים שהם עושים משרתים את הדבר הזה אנחנו נראה דעיכה של ההתנהלות הקשה שם".

עוד הוסיף: "הם לא היו רוצים עימות צבאי בעזה, והיו מעדיפים עימות צבאי בירושלים או ביהודה ושומרון. מה שחמאס באמת רוצים הוא להיות המושיעים של אזרחי עזה, והכלי איתו הם משתמשים הוא התנגדות צבאית סמי עממית ואם הם לא יצליחו להשיג את מה שהם רוצים יכול להיות שיפעילו עוד כלים. אין פתרון צבאי לעזה, ובכדי להגיע לפתרון יש לשלב מהלכים צבאיים מדיניים וכלכליים. מדובר במארג של פעולות חלקן גלויות וחלקן סמויות, הייתי מתאר את זה כמצרף שלם שמי שצריך לנהל אותו הוא הדרג הצבאי האסטרטגי בשיתוף פעולה עם הדרג המדיני".

אי אפשר היה שלא להתייחס לתקיפות האחרונות בסוריה, ולכן כשנשאל האלוף (מיל') נומה מה דעתו על הצורך בתקיפות בסוריה, אמר: "אנחנו מבינים שהצורך בתקיפות האלה הוא מספיק חשוב, ואנחנו לוקחים את הסיכון. הייתי אומר שהאלטרנטיבה היא פחות טובה, ולכן עדיין מבצעים את התקיפות הללו. בכל פעם שיוצאים לפעולה מסוג זה לוקחים בחשבון שיכול להיות שתהיה כאן התפרצות מסוימת. זה קשור באיכות של המודיעין ובמשמעות של האמצעים האלה או האחרים שמנסים להביא.

''אני לא רואה את התקיפות האלה נפסקות בתקופה הקרובה. יש פה מהלכים מאוד נרחבים ונחושים על הציר של איראן - חיזבאללה. אנחנו לא רק משפיעים על מה שקורה שם, אלא נוכחים שם ובונים כושר פעולה בשטחים האלה. זה מאבק סיזיפי, אבל ימים יגידו ונדע בהמשך מה ההישגים המדויקים של הפעולות בסוריה".

במהלך השיחה התייחס גם לסבב המנויים בצה"ל, וטען שמדובר במינוים ראויים: "במקרה או שלא במקרה אני מכיר את רובם טוב מאוד, סבב המינויים של הרמטכ"ל היה מצוין. עופר וינטר הוא קצין ראוי ביותר ובסופו של דבר ה'רקורד' המבצעי שלו גבר על הכל. עם ישראל קיבל מתנה גדולה, אני רוצה שהבן שלי יהיה חייל תחת פיקודו".

לסיום כשנשאל מה לדעתו צריך לעשות בכדי להחזיר את כוחות היבשה להיות רלוונטים גם בשנת 2019 אמר: "אני חושב שהרמטכ"ל עושה מאמצים גדולים, ולא משוכנע שיש משבר גדול כמו שאומרים. כשאנחנו מסתכלים קדימה לא מספיק ברור לנו תפקידו של מערך היבשה, ואם לאנשים יהיה ברור מה הערך המוסף של המערך".