שדרות
שדרותצילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (ראשון) מקיימת עיריית שדרות יחד עם מרכז 'מול 7' פסטיבל בלונים לילדי שדרות ויישובי הסביבה. ראש העירייה, אלון דוידי, מספר על היוזמה ועל התחושה בימים אלה בהם טרור ההצתות חזר לכותרות.

"החמאס מתעדכן וגם אנחנו", אומר דוידי בחיוך, "בעבר היה עפיפוניאדה ועכשיו בלוניאדה". לאירוע זה הוא מוסיף ומזכיר שורת אירועים שמקיימת העירייה לילדי העיר בתקופה זו של החופש הגדול.

על השאלה אם עצם האיזכור של בלונים בתקופה רגישה שכזו אינו עשוי לעורר אצל הילדים תחושות לא נעימות, עונה דוידי: "הילדים בשדרות פחות חשופים לנושא הבלונים כי הרוח לוקחת אותם למקומות אחרים ואנחנו מזדהים עם הישובים האחרים. בסוף אנחנו לא סובלים בפוסט טראומה. אנחנו חיים את המצב ואת האיומים ומרגישים אותם. גם איומים שלא משפיעים על שדרות אלא על הישובים שמסביב גורמים לנו להזדהות עם האחים שלנו. זה מורכב וקשה ולא תמיד יש לנו תשובות טובות לעצמנו ולילדים, אבל זו המדינה שלנו ואנחנו חיים פה ומתפתחים".

לאמירה זו מוסיף דוידי ומציין את תנופת ההתפתחות של עירו על רקע הביקורת המוטחת כלפי ממשלת ישראל והתנהלותה מול איומי החמאס. "צריך לבחון את שדרות לפני 10 ו-15 שנים ושדרות של היום. המספרים גדלים. שדרות בשנה שעברה הייתה במקום 10 בהגירה חיובית, יש בשדרות למעלה מ-7000 תושבים חדשים, יש אלפי יחידות דיור וכו'. יש מי שיורה עלינו רקטות ומעיף בלונים ובפועל שדרות נותנת תשובה ציונית ואני חייב לומר שהרבה מזה בזכות מדיניות הממשלה. אין ביטחון של מאה אחוזים. יש ביטחון של 70 80 אחוז. אנחנו רואים את המאמץ של הממשלה, של ראש הממשלה והשרים והמאמצים שהם משקיעים".

"המציאות מאוד מורכבת. הטעות של ההתנתקות הביאה אותנו לעמוד מול החמאס ששולט בשני מיליון וחצי אנשים ואנחנו רואים את התוצאות. אני תמיד אומר שדרוש מבצע כדוגמת 'צוק איתן' כי זה מה שהביא לנו שקט של שלוש שנים. המציאות היום שונה, מציאות של שגרה וחירום יחד, "שיגרום". אולי למדינת ישראל זה טוב כי בהיבט של ראש ממשלה מול מכלול האתגרים הוא מתנהל בצורה נבונה, אבל מבחינת התושבים פה הדבר הזה הוא על הגב שלנו. אנחנו אוהבים את המדינה ואת העיר אבל זה קשה מאוד. גם אצלנו בבית ילדים חיים את הטראומה. אנחנו במציאות מורכבת ואני הראשון שישמח לכך שההסכמים בעירוב האו"ם מצרים וקטאר יישאו פרי, אבל לצערי אני לא מאמין בזה אלא במה שהוכיח את עצמו בעבר, מבצע צבאי ומוטב מוקדם מאשר מאוחר בנושא הזה".

לנוכח דבריו אלה נשאל דוידי אם בהכירו את ההנהגה בישראל קיים סיכוי שגם ללא טרגדיה שלא ניתן להבליג עליה ייצא צה"ל למתקפה צבאית שתיתן מענה מוקדם. על כך משיב דוידי בשאלה 'האם אזרחי ישראל מוכנים לזה?' והוא משיב לעצמו "אני לא בטוח. אני נתקל בשאלות של 'למה להוציא את הצבא' ו'חיילים ייפגעו' וכו'. אלו שאלות יסודיות של חינוך האם חינכנו את הילדים שלנו שהולכים לצבא להגן עליהם, או שאזרחי וילדי שדרות צריכים לשלם מחיר של שיקולים אחרים. אני מאמין שהצבא הוא זה שצריך להישלח, ואם יהיו נפגעים זה המחיר שהמדינה וכל חייל וקצין יודעים שמוכנים לשלם".

"צריך לתת לצבא לעשות את שלו. הכוח של צה"ל הוא עצום, אבל כאשר סוגרים את הידיים מאחורי הגב ולא נותנים לירות בחמושים או במנהיגי חמאס או בדרג מדיני, מגיעים למציאות כזו. אני לא מקבל את האמירה שהממשלה מפקירה את האזרחים. אלו שטויות. לא מפקירים. יש לנו ראש ממשלה שאוהב את עוטף עזה ואת תושבי ישראל. יש לנו ממשלה מצוינת. אני קורא לא להמתין אלא ליזום וההמתנה לראות מה יעשה חמאס היא שגויה".