בוכים וכואבים. איפה הסובלנות?

מרכז 'הינם' באבו גוש ערך יחד עם תכנית 'גוונים' כינוס מיוחד סביב בשיח האלים בחברה הישראלית שבא לידי ביטוי במחאת יוצאי אתיופיה.

ניצן קידר , ה' בתמוז תשע"ט

מרכז הינם
מרכז הינם
צילום: צופית אליצור

מרכז 'הינם' באבו גוש הדוגל בהגברת השיח בין הציבורים השונים במדינת ישראל ערך היום כנס מיוחד יחד עם תכנית 'גוונים' של הפדרציה היהודית בסן פרנסיסקו בנושא הסובלנות בחברה הישראלית, לאור מחאת יוצאי אתיופיה, זמן קצר אחרי שקיבל בבית הנשיא את 'פרס האחדות'.

מנכ"ל 'הינם' ירון קנר מסביר בשיחה עם ערוץ 7 את מטרת האירוע. "הזעקה היא זעקת הסובלנות. אנחנו לא זועקים אף זעקה מלבד זו שלנו, לא של אלה שתומכים בהפגנות ולא את אלה שמוחים נגד הצורה שלהם. אנחנו רק בוכים וכואבים את השיח האלים, המתלהם והקוטבי שהגענו אליו בעקבות המצב האחרון".

באירוע נטלו חלק פעילים מהעדה האתיופית, קייסים, נציגי ציבור, רבנים וחברי כנסת. "כולם הגיעו כדי לדבר, לשמוע, להשמיע ולהראות שאפשר גם להביע כאב וגם לחלוק באופן אחר - בלי שנאה".

מרכז הינם הוא ארגון שמקדם סובלנות חברתית וזו מטרתו העיקרית. "אנחנו לא מביעים עמדה, לא בסוגיה הזאת ולא בשום בסוגיה חברתית, פוליטית או דתית אחרת שנמצאת במחלוקת בחברה הישראלית. העמדה היחידה שאנחנו מציגים היא שצריך לחיות ביחד. אנחנו מנגישים את הסובלנות ולכן כל אחד יכול לראות ב'הינם' בית שלו", מסביר קנר.

לדבריו, "השיח הוא מכבד, כואב ונוקב. כל אחד יכול להביע את העמדה שלו בלי שישתיקו אותו, בלי הכללות ובלי אמירות בוטות וגזעניות. אנחנו באים להראות שניתן לנהל מחלוקות בצורה מכובדת".

קנר נשאל האם הכינוס בא לומר אמירה מסויימת על מצב השיח. "זה כנס ספונטני, כמו חצי הפגנה. אנחנו כואבים את מה שקורה ורוצים לצאת באמירה שאפשר גם אחרת. אנחנו לא מנסים להוציא אמירה אחידה שמייצגת את כל הגוונים של המשתתפים בכנס, אלא האמירה היא עצם ההשתתפות בכנס והיכולת לדבר בצורה נעימה, אפקטיבית, כנה ומכבדת במקום אחד".

הוא מוסיף, "אנחנו פעילים בכל המגזרים והעדות בחברה הישראלית לאורך כל השנה. די יוצא דופן שאנחנו מקיימים כנס הידברות כזה, כי ביום יום אנחנו באים אל האחר ומכירים אותו באמצעות חיים משותפים. אנחנו מגיעים וחיים שעות, ימים ולפעמים יותר בקהילות שונות ואחת הקהילות שאליהן אנחנו מגיעים ומביאים אנשים להתארח הן של יוצאי אתיופיה. כשאנחנו מגיעים לקהילה אנחנו לא באים לשנות או לתקן, אלא כדי להכיר אותה - על כל הקשיים שהיא חווה - ומגוון הרבדים של חייה".

"באמצעות ההיכרות העמוקה אנחנו מאמינים שאתה מפסיק לראות את הסטריאוטיפ - ערבי, יהודי, חרדי, רפורמי - ורואה מולך אדם. אז גם אם אורח החיים שלך שונה ואתה חלוק עליו - אתה לא שונא אותו", הוא מסכם.