מהפכת החינוך כבר כאן
מהפכת החינוך כבר כאןצילום: דוד כהן, פלאש 90

רבות מדובר על הצורך לחולל רפורמה מהותית במערכת החינוך בישראל. האם התשועה תבוא מכיוונן של האפליקציות?

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ענבל חמיידס, מנהלת מיזם 'אתגר הפרסונליזציה בחינוך' המקדם תמורות משמעותיות בחינוך דרך טכנולוגיות.

המיזם כולו הוא מעין תחרות עליה הוכרז כבר לפני שנתיים כאשר החתירה היא למצוא מענה לצורך להפוך את הלימוד של מורה מול כיתה עם ארבעים תלמידים ללימוד שמפתח ומתמקד בכל תלמיד בפני עצמו. בתחרות זו הוצע פרס של מיליון שקל למי שיציג את התכנית הטובה ביותר שתוטמע בבתי ספר בפריפריה.

במסגרת התחרות ניגשו 200 סטארטאפים ומתוכם נבחרו שבעה שמיזמיהם יושמו ב-42 בתי ספר ברחבי הארץ במהלך שנת הלימודים האחרונה.

על רעיון הפרסונליזציה מפרטת חמיידס ומדגישה כי החתירה היא להתאמת הלימוד לכל תלמיד באופן אישי גם אם לומדים בקבוצה. "כל פתרון פרסונאלי מציג בתחילה איבחון של התלמיד, להבין את ההיסטוריה, הרגישויות, העדפות לימוד ותחומי לימוד וכו'. בהמשך מתאימים מסלול למידה שמתאים לתלמיד. הדרך להגיע אל ה-100 מותאמת אישית. אפשר ללמוד בקבוצות, מול מחשב, יחד עם תלמיד אחר, עם מורה וכו'. בסוף שיעור ניתן לאסוף נתונים והמורה מקבל תמונת על סביב המתרחש בכיתה, אם יש נושא שמתקשים בו וצריך לחזור עליו וכו'".

כאמור, מדובר בפתרונות שונים המשתתפים בתחרות וכל פתרון מושתת על מערכת אחרת, יש שמתבצעים דרך טלפונים, ישנם דרך מחשב ויש דרך טכנולוגיות אחרות. "המורה מקבל המלצה בניית השיעור הקרוב, איך לחלק את הכיתה לקבוצות וכך הוא מגיע עם דפי עבודה מותאמים. הפתרונות יכולים לומר למורה שאם הוא רוצה ללמד נושא מסוים עליו לדעת שתלמיד מסוים יתקשה בנושא זה, שלתלמידים מסוימים יש בעיות חברתיות, אחרים מעוניינים בלימוד תחרותי ואחרים בעלי אמונה ביכולת העצמית וכו'. לכל אלה נותנים מענה והפתרון הפדגוגי אומר שכאשר מלמדים ככה את התלמידים בהתאם לשיקוף של כל תלמיד, התלמיד מקבל אחריות על הלמידה ויהיה הרבה יותר מוכן למקצועיות העתיד שכעת אנחנו לא יודעים מה הם יהיו, אבל תהיה לו יכולת למידה".

חמיידס מציינת כי הבחירה של מורים להיכנס לתכנית ולערוך את הניסוי הפדגוגי במרוצת השנה האחרונה הייתה בחירה לא פשוטה. "לא מובן מאליו לנסות דבר כזה בכיתה. זה נשמע מפחיד. הם החלוצים של התחום החדש והמאתגר הזה והיום הם מרצים בכל רחבי הארץ על השיטה. זה שינוי בתפקיד המורה פדגוגית ופסיכולוגית, מעבר ממי שנותן נוסחאות למי שמלווה ותומך בתלמיד".

התכנית צפויה להתרחב למאה בתי ספר ולדברי חמיידס כמעט כל המורים שהיו שותפים לתכנית מתכוונים להמשיך בה גם בשנה הבאה והתוצאות הלימודיות מוכיחות את הצלחת השיטה. עם זאת גם היא מודעת לכך שבחינה אמתית של השיטה תוכל להתבצע רק בעוד מספר שנים, כאשר יהיה ניתן לנתח את יכולותיהם ותוצאותיהם ארוכות הטווח של תלמידי השיטות החדשות.