הענקת מגן הוקרה לחגי הוברמן
הענקת מגן הוקרה לחגי הוברמןצילום: דוברות

מרכז כנס לכיש השביעי שנערך אתמול (שני) במושב נטע, ביקש להעלות לתודעת הציבור את הקהילה הנעלמת של יהדות עזה במהלך ההיסטוריה היהודית.

הרב ד"ר יואל בן נון הציג בפני באי הכנס את העובדה שכבר בתקופת הנביאים ובתלמוד מוזכרים לא פעם חיים יהודיים בתחום עזה.

לדעתו של הרב בן נון מאז ימי בית שני חיו קהילות יהודיות קטנות בתוך ערי גויים אלא שמאז שנת תרפ"ט לאחר הפרעות, היישוב היהודי שינה אסטרטגיה ופעל לחיזוק ההתיישבות בה הוא יכול להגיע לרוב יהודי וריבונות.

בהמשך הכנס נשא דברים ד"ר יהודה יפרח, וסקר את "השבתאות" שצמחה מתוך הקהילה היהודית בעזה, ותיאר את ההשפעה הגדולה על העולם היהודי. יפרח ציטט את דברי החוקר גרשום שלום: "התנועה השבתאית היא אירוע המכונן ביותר בהיסטוריה היהודית החדשה ששינתה את היהדות מחשיבה פסיבית לאקטיבית והביאה להולדת הציונות".

היוצר יגל הרוש סיפר על יצירתו של רבי ישראל נאג'רה והשפעתו הרבה על המוזיקה היהודית מאז ועד היום והסתייע בדברי החוקרת חביבה בדייה על כך שהרב נאג'רה הקדים את החסידות. הרוש גם ביצע מספר ניגונים על בסיס יצירותיו של הרב נאג'רה.

בכנס לקחו חלק גם נציגי משפחת קסטל, עדי גמליאל ופנינה צרפתי. המשפחה הגיעה לעזה בעקבות גירוש ספרד וביססה את הקהילה היהודית במקום.

על השפעת מאורעות תרפ"ט וההשלכות על הקהילה הסביר פרופ' הלל כהן והביא את נקודת המבט של הציבור הערבי. לעומתו ד"ר יורם אלמכיאס תיאר את השינוי המהותי בתפיסת ההנהגה היהודית בעקבות הפרעות.

בשיאו של היום הרצה העיתונאי והחוקר חגי הוברמן שסקר את הקהילה היהודית בעזה בשנת תרפ"ט וחשף סיפור אנושי בין מנהיג הקהילה הערבית ליהודית. בסופה של ההרצאה העניקו מיכה חדד מנהל מדרשת הדרום, ח"כ מוטי יוגב ומנהל מרכז קטיף מוכי בטר לחגי הוברמן מגן הוקרה על פועלו לחקר קהילת עזה.