חייק בנאומו בטקס
חייק בנאומו בטקסצילום: ג'קי לוי

במעמד ראש עיריית ירושלים ואישים נוספים חנכה עיריית ירושלים טיילת על שמו של פרופ' עזרה זוהר ז"ל.

פרופ' זוהר הוא מי שמחקריו הובילו לביטול משמעת המים בצה"ל, נקבע שיש לחמם את כיתות בתי הספר, מי שקרא לצמצום ריכוזיות הממשלה וגם מי שאחראי ללא מעט תכניות להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חברו הקרוב של הפרופ' זוהר, מי שנכח ונאם בטקס חנוכת הטיילת, איש העסקים שמואל חייק, יו״ר JNF Uk, הארגון הפילנטרופי בריטי הוותיק בבריטניה, שבאחרונה עלה שמו לכותרות בנסיבות פוליטיות אך בנסיבות אלה התמקדה השיחה אתו בדמותו של חברו המנוח.

"הוא היה איש מיוחד ויוצא דופן גם במחשבות וגם בפריצות הדרך שלו. עניינה אותו קשת רחבה של נושאים והוא חקר ובדק אותם. כך למשל הוא עבד על מפות שבהן הוא תכנן את כל מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון", מספר חייק המציין כי "זו משימה שהוא לקח על עצמו ורבות מהתכניות שלו אומצו על ידי אריק שרון".

"ידוע לי שאריאל שרון בדק והושפע מאוד מהתכניות של עזרה ואימץ חלק מהתכניות של עזרה לגבי איך צריכה להיראות מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון", אומר חייק ומזכיר כי את דרכו האידאולוגית התחיל הפרופ' זוהר בשומר הצעיר, אך ברבות השנים עבר תהליך של התפכחות והגיע עד לגוש אמונים. "הוא היה איש מאוד חכם והבין שהבעיה עם האויבים שלנו לא תיפתר אלא בדרך של מימוש החזון הציוני וחזון הציוני הוא התיישבות היהודים בארץ ישראל. צריך לקרוא לילד בשמו. המחלוקת בין ימין לשמאל היא לגבי גבולותיה של ישראל והוא חשב, לטעמי נכון, שלמקום שאליו הגענו שם אנחנו צריכים להישאר. האמין גם בזכות אבות, למרות שהגיע ממקום של אפיקורסות מוחלטת. הוא ראה את החוסן הלאומי והנפשי של היהודים המאמינים, ולא לקח זמן רב עד שהוא הפך לקרוב מאוד אליהם".

בנאומו בטקס חנוכת הטיילת לזכרו של פרופ' זוהר נשא חייק דברים על אהבתו של זוהר לירושלים. "כולם אוהבים את ירושלים, אבל הוא שם את ירושלים בראש שמחתנו. הוא ראה בירושלים את המקור היהודי, את מימוש החזון הציוני של עם שגלה מארצו לאלפי שנים וכעת חוזר לארצו אחרי גלות ארוכה כאשר דבר אחד איחד את כולם וזוהי ירושלים. הוא חשב שאסור לערער את הקשר החזק בין העם לירושלים".