בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', לאיחוד במפלגות הימין, לפעילותו במשרד התחבורה וגם לרגע בו החליט לפרסם את מספר הטלפון האישי שלו לטובת האזרחים.

בראשית השיחה אתו נשאל השר סמוטריץ' אם לאור החתימה המשותפת שלו ושל שר החינו, הרב רפי פרץ, לא ניתן לקבוע שהגיעה השעה לאחד את המפלגות ולא להזדקק להסכמי איחוד כאלה ואחרים.

סמוטריץ' מסכים וקובע כי אלמלא הייתה המערכת הפוליטית יוצאת לבחירות האיחוד הנדרש בין שתי המפלגות כבר היה יוצא לפועל. "בוודאי שהגיע הזמן להתמזג למפלגה אחת. זה תהליך שצריך לעשות אותו, חלקו מהותי וחלקו טכני. זה בעזרת ה' יקרה. כרגע נכפו עלינו, בגלל חוסר האחריות של ליברמן ואיבוד הקולות של הימין החדש, בחירות חדשות ואי אפשר היה להתארגן לזה ואישררנו את ההסכם הקיים".אני לא שואל את עצמי מה נכון אלא מה חכם. אני סבור שלציבור אין בכלל קשב לשמוע את הטיעונים של הצדדים. זה לא מעניין את הציבור שרוצה לראות אותנו מתאחדים

בדבריו מציין השר סמוטריץ' כי התעקש לאשרר את ההסכם רק לאחר שהסכם מקביל יוגש גם ל'עוצמה יהודית', "זה הדבר הנכון. אני שומע קולות ב'עצמה' שרוצים לקבל יותר ואני שומע קולות של מי שרוצים לתת פחות. אני לא שואל את עצמי מה נכון אלא מה חכם. אני סבור שלציבור אין בכלל קשב לשמוע את הטיעונים של הצדדים. זה לא מעניין את הציבור שרוצה לראות אותנו מתאחדים ולכן הדבר הנכון ביותר הוא לאשרר מצב קיים. היה בינינו הסכם לפני חצי שנה. הוא היה טוב אז והוא טוב גם היום.

שום דבר לא השתנה ושום דבר לא מצדיק לשנות אותו. גם אז אף אחד לא יצא עם כל תאוותו בידו. זה טבעו של מו"מ, שכל אחד מתפשר כדי ללכת ביחד. זו הדרך היחידה שבה לא מורטים נוצות אחד לשני עד הרגע האחרון וממאיסים בצדק את עצמנו על הציבור".

בדבריו שב סמוטריץ' וקורא לאנשי 'עצמה' לחבור לאיחוד הימין "ולא להיכנס למתקפות להכפשות ולעלבונות. זה הזמן להתחבר ולגלות אחריות. אני אומר בצורה חד משמעית שהאמירות שההסכם הופר אינן אמת. אולי ב'עצמה' נעלבו מיחס כזה או אחר. אנחנו במגרש פוליטי. שימו את העלבונות בצד. נחתם הסכם ואם היינו הולכים לקואליציה הוא היה מקויים והיה נחקק החוק הנורבגי הכפול ואיתמר היה נכנס לכנסת".

בדבריו לא מקבל השר סמוטריץ' גם את הטענה לפיה 'עצמה' לא הייתה שותפה למו"מ הקואליציוני וקובע כי אנשי המפלגה העבירו את בקשותיהם ודרישותיהם שהועלו בצורה מסודרת כחלק מהמו"מ. "צריך לזכור שהבחירה שלהם בחיבור הייתה להיות בלוק טכני. הם לא התחייבו להיכנס לקואליציה. הם לא רצו לרגע להיכנס ללא תנאים לממשלת נתניהו, אבל אני לא רוצה להיכנס להשלכת בוץ. מי שרוצה להתחבר לא מכפיש ולא תוקף אלא מגיע לדבר".

עוד מזכיר סמוטריץ' כי קריאתו לוויתורים הדדיים מגיעה ממי שבעצמו ויתר בהסכמים כאשר למרות שדובר על שותפות שווה בין 'האיחוד הלאומי' ל'בית היהודי' נקבע כי ל'בית' יהיו ארבעה מנדטים ול'איחוד' שני מנדטים. כמו כן הוא מזכיר את העובדה שהוא זה שאמור היה לבחור את התיק הבכיר אבל בשמחה גם לי יש לחצים מהמפלגה שלי ואני הודף אותם בצורה נחרצת. זה לא זמן למקצה שיפורים. אין סיבה שמה שהיה טוב לפני חצי שנה לא יהיה טוב עכשיו וזה צריך להיות בסיס לחיבורים נוספים
ויתר לטובת הרב רפי פרץ, "זה בסדר גמור. גם לי יש לחצים מהמפלגה שלי ואני הודף אותם בצורה נחרצת. זה לא זמן למקצה שיפורים. אין סיבה שמה שהיה טוב לפני חצי שנה לא יהיה טוב עכשיו וזה צריך להיות בסיס לחיבורים נוספים שיביאו לכך שמתמודדים בפתק אחד כל מי שמימין לליכוד".

על הסיכוי להתחבר לכל מי שמימין לליכוד, כולל שקד, בנט ופייגלין, אומר סמוטריץ': "שקד ובנט בוודאי. פייגלין זה קצת יותר מורכב. יש גבולות גזרה אידאולוגיים שקשה לחיות איתם. אנחנו לא יכולים לחיות עם הפרדת דת ומדינה ועם תפיסת החרבת העולם הישן. צריך לתקן לשפר ולשנות, אבל באחריות ובשיקול דעת ולא בחורבן מוסדות המדינה ומוסדות הדת".

עם זאת הוא מדגיש כי הוא "לא סוגר דלת. זה אמנם יותר קשה ומורכב, אבל אני לא סוגר את הדלת". לזאת הוא מוסיף שגם פייגלין עצמו אומר שהוא מתנגד לחיבור כזה. "אני מקווה שאם הוא יישאר בחוץ הוא לא יתמודד, ואם יתמודד שהמצביעים יבינו את כובד האחריות שעל כתפינו. האם נביא לאבדן קולות כי כל אחד מדקדק ברצונותיו עד קוצו של יוד ובגלל זה עלולה לקום ממשלת שמאל".

על דבריו אודות הנכונות לוותר לרב פרץ ולאיילת שקד נשאל השר סמוטריץ' אם משמעות הדברים אינה שהוא "לא פוליטיקאי"? אולי קיים מאחוריו ציבור שרוצה לראות אותו מנהיג בעל מרפקים שיודע לעמוד על שלו ולא לוותר?

"אני מאמין שהציבור שלנו מבין את גודל האחריות והשעה ויודע להבדיל בין עיקר לטפל. אני מרגיש שאני מקבל גיבוי לצד טלפונים שאני מקבל ברוח זו ואני משתדל להסביר להם ורובם מבינים ומקבלים. בסופו של דבר כשעובדים נכון יש סיעתא דישמיא ונדמה לי שאני מצליח לפעול ולהשפיע.

''ברוך ה' שאני במשרד הביצועי הגדול ביותר בישראל ואפשר לעשות בו הרבה דברים חשובים לעם ישראל, משרד שיש בו דאגה לכל עם ישראל בשילוב הרבה אידאולוגיה וציונות, אם נצליח לפרוס רשת כבישים ורכבות בנגב, בגליל וביהודה ושומרון. אני חבר בקבינט ואני לא חושב שהתוצאה של ההתנהלות שלי הפכה אותי לפוליטיקאי זניח. אני מקווה ומתפלל שתימשך הסיעתא דישמיא בזכות הציבור".

הניסיון בבחירות הקודמות לתייג את המפלגה שלכם כבית של הציונות הדתית לא צלח ורבים נטשו לטובת מפלגות אחרות. ישנה הפקת לקחים כלשהי? משהו שמתכוונים לעשות כדי להחזיר את המצביעים הללו?

"הלקח הראשון הוא ההבנה שצריך ללכת ביחד. אמנם הציונות הדתית היא עשירה ורב גונית ועדיין המכנה המשותף שלה עולה בהרבה על המפריד, השליחויות, התפקידים והמפעלים שהיא מובילה מחייבים הליכה ביחד ואגב, אפשר להתווכח תוך כדי שהולכים יחד. אנחנו לא הופכים הכול למפלגה אחת וכל מפלגה תוכל לפעול כפי שהיא מאמינה ועדיין המשותף גדול מהמפריד וזה הלקח המרכזי שנדרש כדי שהציונות הדתית על כל אגפיה תרגיש בבית".

ומה באשר לאותם שנדמה, ואף למעלה מכך, שעסוקים בסכסכנות בעסקנות שבצמרת המפלגה, אולי כדי לגמד יריבים פוליטיים וכדי להרוויח מהלך או שניים מול מפלגות שכנות? האם כמנהיג יש לסמוטריץ' מענה לתופעה הזו?

בתשובה לשאלה זו לא מתכחש השר לקיומה של התופעה. "אתה צודק. זו סוגיה שמסבה לי הרבה כאב אחת השאלות שאדם נשאל בעלותו לשמים היא 'אם נשאת ונתת באמונה' זה לא רק משא ומתן עסקי אלא גם משא ומתן פוליטי. אני מקווה שכל השותפים מאמצים את הנחת היסוד הזו
לב והיא שייכת לחלקים הפחות נעימים של הפוליטיקה. צריך להתגבר ומעט מהאור דוחה הרבה מהחושך. אני משתדל לנהל שיח ענייני, לעקוף מכשולים ושועלים קטנים מחבלים כרמים. אנשיי יודעים שאצלנו אין דברים כאלה ומי שיעשה זאת לא יישאר יום אחד.

''בנוסף, בנקודה הזו אדם נבחן אם הוא מאמין או לא. אדם מאמין יודע שהקב"ה מנהל את העולם ולא תרוויח מספין כזה או אחר. הקב"ה הרי יודע מי תידרך, מי טמן פח ומה כוונתו של אדם. אחת השאלות שאדם נשאל בעלותו לשמים היא 'אם נשאת ונתת באמונה' זה לא רק משא ומתן עסקי אלא גם משא ומתן פוליטי. אני מקווה שכל השותפים מאמצים את הנחת היסוד הזו ונתגבר על כל מיני מקטרגים".

עוד נשאל השר סמוטריץ' אודות פגישת הרבנים ובני גנץ, פגישה שמידע רב על תוכנה לא יצא לתקשורת למעט עצם קיומה. סמוטריץ' מספר שגם לו לא הגיע מידע מהפגישה פנימה והוא מביע תקווה "שגם הרבנים האלה ירגישו בבית. אין לנו מה לחפש במפלגות שהם לא ימין בשום מובן, לא בערכים, במסורת, בזהות היהודית, בארץ ישראל או בהתיישבות. מצער אותי חוסר היכולת שלנו להתגבר על מחלוקות ולהבין שמותר לחשוב אחרת. מותר שתהיה פסגה משותפת שאליה מובילות כמה דרכים".

על עצם קיומו של השיח בין הרבנים לבין גנץ אומר סמוטריץ': "אני לא נגד שיח. גם לי יש הרבה חברים ושיתופי פעולה עם אנשים וחברים בשמאל. שיח זה נכון וחשוב, אבל שיח לחוד ושיוך פוליטי ונאמנות לחוד".

לפני מספר ימים נקט סמוטריץ' בצעד לא שגרתי ופרסם את מספר הטלפון שלו בקריאה לציבור לדווח על קשיי תעבורה לנוכח ההפגנות וחסימות צירי התנועה. המהלך הניב לא מעט מחמאות בזירה הציבורית לא תכננתי שכל מי שהאוטובוס שלו איחר יפנה ישר לשר. יש לשם כך דרכים מקובלות ויעילות יותר. באותו לילה היה חשוב שלא יהיה מי שישן בלילה בתחנת אוטובוס והשתדלנו לתת מענה במשבר המשמעותי שהיה בתגבור אוטובוסים ורכבות
כלפי סמוטריץ', אך ביקשנו לשמוע איך נראו הדברים מהצד שלו, של מי שמצא על המכשיר שלו מבול של הודעות ופניות.

"היו מאות מודעות, גם בימים שאחרי וגם כיום אני מקבל הודעות. פרסמתי את זה באותו לילה ולא תכננתי שכל מי שהאוטובוס שלו איחר יפנה ישר לשר. יש לשם כך דרכים מקובלות ויעילות יותר. באותו לילה היה חשוב שלא יהיה מי שישן בלילה בתחנת אוטובוס והשתדלנו לתת מענה במשבר המשמעותי שהיה בתגבור אוטובוסים ורכבות. היה חשוב לי שאנשים יעבירו מידע ולא הייתה כתובת לכך.

''היום כבר הפקנו לקחים ויש כבר חמ"ל במשרד התחבורה והוא נפתח מיד כשקורה אירוע ומתפרסמים מספרי טלפונים לציבור ונעשה מעקב בזמן אמת, לא דווקא דרך הסלולארי של השר, אבל מקבל הרבה פניות, מתייחס ומעביר לטיפול הגורמים הרלוונטיים. זה תפקידנו כמשרתי ציבור. הציבור צריך לדעת שהוא זכאי ורשאי לקבל מענה ומותר לו לשאול שאלות ולבוא בתלונות. זה תפקידנו. אמנם יש לשכה גדולה עם אנשים טובים ועדיף שאנשים יפנו בצורה מסודרת אבל מי שיפנה אליי יקבל בעזרת ה' מענה. לא אוכל להגיד שזה לא מכביד, אבל זה חלק מהתפקיד".

ולא, לא היו מי שעשו שימוש במספרו האישי של השר כדי להשמיץ ולתקוף, אלא להיפך. "לא היו כאלה, אבל המספר שלי לא היה חסוי אף פעם. אני זמין ומחזיק באותו מספר מאז שקיבלתי לראשונה פלאפון בשיעור א' במרכז הרב. נשארתי עם אותו מספר שהוא מוכר זמין וידוע. קיבלתי הרבה חיזוקים וברכות והרבה תלונות שאלות ובקשות וזה לגיטימי לחלוטין".

ומה באשר לסיכוי שאכן סמוטריץ' יתאהב במשרדו, כפי שנרמז כבר בימיו הראשונים בתפקיד? האפשרות בהחלט נשמעת הגיונית וסבירה. "זה תיק מדהים", הוא אומר, "זה התיק הביצועי הגדול בישראל משפיע על כל אדם במדינה, על איכות החיים, על היכולת להתפרנס ולהגיע מכל מקום לכל מקום. אני נהנה ומשתדל ליהנות בכל מקום שבו אני נמצא. כרגע אני מתייחס לזה כאילו אני כאן לעשר שנים ונכנס ראשי ורובי. זו הדרך היחידה שאפשר להצליח להשפיע".

הסוגיה האחרונה שהעלינו בפני השר סמוטריץ' היא ההחלטה שלו ושל השר אורי אריאל לבלום את אישורה של תכנית המתאר הארצית תמ"א 1 ודרישתם להעביר אותה לעיון חוזר מאחר וגם התמ"א הזו, כמו קודמותיה, אינה כוללת את יהודה ושומרון.יש אצלנו במשרד התחבורה תכנית אב מתארית ליהודה ושומרון עם מבט של שלושים שנה קדימה והערכות לכמות האוכלוסייה, מיקומי הישובים ועוד. זו עבודה שישראל כץ התחיל וביקשתי לתגבר את העניין ולזרז אותו

סמוטריץ' מסביר את העניין: "תמ"א 1 לוקחת 15 תכניות מתאר ארציות ומאחדת אותן לתכנית אחת, צעד נכון שמעורר שאלות מתחום התכנון, האם נכון שתכנית כזו תהיה מחייבת או רק מנחה. ברוב מדינות העולם התכנון הארצי הוא תכנון מנחה וכדי לסטות ממנו ברמה מקומית אין צורך להגיע למועצה ארצית או ממשלה. חלק ממרכיבי התכנונים מחייבים כמו כבישים או מסילות רכבת, אבל יש גם גמישות תכנונית במרכיבים אחרים. וישנה גם שאלת יהודה ושומרון שלא נמצאים על מפת התכנון".

"יש אצלנו במשרד התחבורה תכנית אב מתארית ליהודה ושומרון עם מבט של שלושים שנה קדימה והערכות לכמות האוכלוסייה, מיקומי הישובים ועוד. זו עבודה שישראל כץ התחיל וביקשתי לתגבר את העניין ולזרז אותו. אנחנו רוצים שיהודה ושומרון יהיו חלק מהמפה התכנונית של מדינת ישראל. אמנם יש כאן סוגיות משפטיות כי מדובר במערכות תכנוניות אחרות ומקורות סמכות אחרים, אבל בעיניי זה דבר פתיר. גם אם עד שנחיל את הריבונות באופן מלא תהיה תמ"א נפרדת, מעין תמ"א 1 מזרח, אבל ברור שהמבט התכנוני צריך לבחון את הדברים במבט כולל".

"כשר תחבורה לא יכול להיות מצב שכאשר אני בוחן את התנועה בכביש 5 או בכביש לירושלים ולא אתייחס לתנועה שמגיעה מיהודה ושומרון. המבט צריך להיות כולל והמענה צריך להיות כולל. הקו הירוק הוא דבר וירטואלי שלא השטח ולא המציאות ולא החיים מכירים אותו ולכן אנחנו דורשים התייחסות כוללת ולא מצב שבו יש רק התייחסות לחלק המערבי של ארץ ישראל בלי החלק המזרחי שלה. יהיה על זה דיון בממשלה ואני מקווה שנצליח למצוא פתרונות".