בית משפט
בית משפטצילום: ISTOCK

היום (רביעי) נכנסים לתוקף תיקונים לחוק שמשנים את מדרג עבירות ההמתה בישראל.

מהיום, בכל הליך פלילי חדש תקפות הגדרות חדשות למדרג גרימת מוות לפי חומרתן. על השינויים ומשמעותם שוחחנו עם עורך הדין בועז קניג, מומחה למשפט פלילי.

"עד היום עבירות ההמתה חולקו לשלוש עבירות בלבד כאשר התוצאה של שלושתן הייתה אחידה - אדם מצא מותו שלא כדרך הטבע. על עבירה מסוג רצח ניתן מאסר עולם, על עבירה מסוג הריגה היה עונש מקסימאלי של 20 שנות מאסר ועל מוות ברשלנות עד שלוש שנות מאסר. הבעייתיות הייתה בהפרש הדרסטי בין גרימת מוות ברשלנות להריגה. פער בין 3 שנים ל-20 שנה הוא מאוד יוצא דופן".

בדבריו מסביר עו"ד קניג את מהותה של עבירת ההריגה המדורגת כעבירת הביניים: "העבירות הפליליות מתחילות ביסוד הנפשי של עובר העבירה. כלומר שכאשר מדובר ברצח חייבים להוכיח כוונה תחילה, שאדם יצא מהבית והלך כדי להביא למותו של אדם. בעבירות מסוג הריגה בודקים אם העבריין שם לנגד עיניו את האפשרות שאותו אדם ימות. לדוגמה, אם התפתחה תגרה ושלפתי סכין ודקרתי אותו באזור הרגל והוא מת כי חתכתי לו עורק ראשי, בתי משפט הרשיעו במקרים כאלה בעבירה של הריגה כי התקשו לבסס את היסוד הנפשי של כוונה תחילה".

"העבירה הפחותה ביותר היא גרימת מוות ברשלנות, כלומר מוות שנגרם מהתרשלות בהתנהלות, כמו מקרה שבו דרסתי ילד כשיצאתי מחניה. אדם אמנם נפטר אבל אני לא עומד לדין על הריגה או רצח. לא מעט אנשים שהואשמו בעבירת גרימת מוות ברשלנות סיימו בענישה של עבודות שירות. בשנים האחרונות ישבו המחוקקים והייתה גם ועדה שקידמה רפורמה שנכנסת היום לתוקף ומחלקת את עבירות ההמתה מחדש".

על המדרג החדש מספר עו"ד קניג: העבירה החמורה ביותר היא עבירת 'רצח בנסיבות מחמירות' שעליה יושת מאסר עולם כחובה. דרגה פחותה היא עבירת רצח שעליה ניתן יהיה להשית עונש של מאסר עולם, אך לא כהכרח וכחובה. בדרגה הבאה 'המתה בנסיבות מופחתת' שעליה יוטל עונש של עד עשרים שנות מאסר ומדרגה פחותה יותר היא 'המתה בקלות דעת' שעליה יושת עונש מאסר של עד 12 שנים. להערכת עו"ד קניג לא מעט מהמקרים הנידונים בבית משפט כלולים בקטגוריה זו, כולל ככל הנראה ירי השוטר לעבר סלומון טקה.

הדרגה הנמוכה ביותר, 'גרימת מוות ברשלנות' תישאר ללא שינוי. המדרג החדש, אומר קניג, הוא הגיוני וסביר הרבה יותר מזה הקודם.

לדבריו כעת, לנוכח התמורות במדרג הענישה, תבקש הפרקליטות לעדכן ולתקן כתבי אישום באופן שמי שמנהלים משפט כעת יזכו להקלה במידה ויורשעו. התיקונים בכתבי האישום יהיו רק לקולא. לא יהיה ניתן להגיש כתבי אישום לחומרא", הוא מדגיש.